HELP!
Voordat ik vanmiddag mijn Xantia Break 2.1 TD bij de garage afleverde voor vervanging van 2 veerbollen, wilde ik de startcode wijzigen in een servicecode (1111). Ik stopte de auto, toetste een 'S', vervolgens 1111 en nogmaals een 'S'. Ik reed weg en zette hem bij de garage (niet dealer maar wel specialist in franse auto's) neer. Toen ik hem even later binnen het hek ging zetten startte de auto niet meer. De 'oude' code werkt niet meer en ook 1111 werkt niet. Diverse malen geprobeerd vanaf afgesloten auto tot aan starten maar steeds als je de code intikt gaan zowel het rode als het groene lampje branden en start de auto niet. De garagehouder denkt dat het alleen nog te verhelpen is door de complete computer + codepaneel te vervangen maar dat is ontzettend duur (hoe duur?).
Is er een andere manier om dit probleem op te heffen? Help a.u.b.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probeer eens de zekering kast onder de motorkap te bekijken.De Plus aansluiting aan deze zekering kast is vrij gevoelig. maak ze ze los en schuur ze een beetje op.
Mocht dit niet helpen kun je nog proberen om een massa aan te leggen aan de stekker van het toetsenbord. (uit mn hoofd aansluiting 15). Waarschijnlijk is de code wel goed omdat beide lampjes gaan branden. Veel succes.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de zekeringkast nagekeken. Deze is keurig schoon. De zekeringen losgehaald, geen oxidatie of iets dergelijks te bekennen. Alles piekfijn in orde.
Een massadraadje gaf ook niet het gewenste effect.
Enkele dealers opgebeld. Opvallend hoe weinig men van dit probleem afweet. Enkele raadgevingen opgevolgd ("zet hem een uurtje weg zonder stroom met losgekoppelde accu" en het tegenovergestelde "zet het contact aan en wacht een half uur om hem te laten resetten"). Dit mocht ook niet baten.
Bekende initiële codes (0000, 1111, 0001) werken ook niet.
Hij vertikt het gewoon. Het lijkt er op dat een klein foutje (ik ben vergeten voordat ik de eerste 'S' voor de servicecode intikte eerst mijn originele code in te voeren) voor dit systeem fataal is. Heeft er nog iemand raad?
19 jaar
Het euvel is verholpen! Na loshalen van het toetsenbord, rommelen aan de bedrading en een aantal malen intoetsen van verschillende codes klonken er ineens 4 ferme piepen. Het lichtje werd spontaan groen en de auto kon gestart worden. Met nog draaiende motor is het toetsenbord losgekoppeld (stond ergens anders op deze site) en nu is er helaas geen beveiliging meer aanwezig maar is de auto wel weer te starten. Pffffffff.
Oorzaak niet echt bekend maar het vertrouwen in het toetsenbord is verdwenen dus we laten de boel maar zo.
19 jaar
controleer de bedrading op breuken aan de achterzijde van toetsenbord en als je de stekker er terug insteekt is de oude (uw) code weer actief
@P Kenter, hoe oud is jouw Xantia, ik heb 2 jaar geleden met mijn 96-er Xantia 1.9TD hetzelfde euvel gehad, met aangepaste bedrading naar stopklep opgelost. Mijn ouders hebben een '96-er 2.1TD en ik denk dat ik het bij hen voor wil zijn.
19 jaar
Pieter: Ook 1996.
406: Dat durf ik niet aan. Ik heb hem dagelijks nodig (200km) en kan me het risico niet veroorloven dat hij het niet meer doet.
Wel bedankt voor je suggestie.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar