Mijn Xsara start niet meer, enige wat er gebeurt als ik het contactslot omdraai is een klik van het startrelais maar verder niks.
Volgens de ANWB waren zowel mijn startmotor als mijn accu defect.
Ik heb eerst een andere startmotor gemonteerd, bij de eerste drie pogingen startte hij direct dus dacht dat het opgelost was.
De eerst volgende keer weer hetzelfde probleem, eerste indruk was dat de accu leeg was door het drie keer starten dus de auto aangeduwd en een half uurtje gereden. Daarna weer hetzelfde probleem.
Accu net laten testen en die gaf aan dat er een of meerdere cellen defect waren, dus een nieuwe accu er in gezet.
Maar starten ho maar, toen hebben we nog een tweede nieuwe accu geprobeerd maar ook niks.
Heel af en toe krijg ik hem gestart als ik meerdere keren snel het contact aan zet.
Heb met een multimeter de spanning tussen de + pool en op een bout van de startmotor gemeten en dat is gelijk aan de klemspanning van de accu ongeveer 12,8V
Als de motor draait meet ik een spanning van 14,3V
Na een startpoging hoor je een hoge pieptoon uit de motorruimte en soms hoor een een geluid alsof iets wilt schakelen.
Iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
komt er 12V op het start-relais, als je de contactsleutel omdraait.?
Heb dat zojuist nagemeten en ik meet slechts 9,7V op het contact van het startrelais.
9 jaar
Heb ook de accu nog even gemeten, onbelast geeft die 12,64V en als ik probeer te starten zakt hij richting de 12V
9 jaar
Dat is voldoende. Lijkt erop dat je startmotor niet functioneert.
Eerst nog een test met een startkabel op de - pool van je accu, de andere kant van de startkabel op de massa van de startmotor. (om uit te sluiten, dat je voldoende massa contact hebt).
Doet ie het dan nog niet >> dan is de startmotor zelf defect.
Ik vond zelf die 9,7 volt op het schakelcontact van het relais nog al laag eigenlijk, hoort dat dan niet gewoon 12 volt zijn?
9 jaar
als je 9,7v meet en op de accu 12v
weet je dat er een weerstand zit tussen de accu en het schakelcontact relais
maar ik denk dat je niet gemeten hebt tussen de + accu en relais
dan zie je de weerstand
Dat heb ik inderdaad niet gemeten. Kan ik straks wel even doen.
Maar is die 9,7V voldoende voor het startrelais of is dat te laag en kan het zijn dat hij het relais niet helemaal aantrekt?
De schakeldraad komt via het contactslot volgens mij, ik kan meten wat de voeding van het contactslot doet en het contact naar het relais.
Kan ik het startrelais testen als het contact aan staat en ik direct 12v op het schakelcontact van het relais zet, weet niet of de motor dan aan moet slaan?
Ik had nog even geprobeerd met een startkabel op de - pool van de accu en op een van de bevestigingsbouten van de startmotor maar dat hielp niet.
Blijf het vreemd vinden dat ik nadat ik nieuwe startmotor gemonteerd had ik 3 keer normaal kon starten en daarna opeens weer hetzelfde probleem had als daarvoor.
Had trouwens toen ik reed wel dat het schermpje van de radio/boordcomputer het niet goed deed, gaf halve letters weer en niet op volle sterkte.
9 jaar
hier berichtje van jan de stuurdraad komt van de bcmi vanuit de motor ruimte dit is een zeer complexe zekeringskast/computer controleer alle zekeringen zijn deze goed dan kun je ook een draadje vanaf de accu even op het startrelais zetten let op voor vonken /nu kun je zien of dat het een aanstuur probleem is /als hij start dan ligt het aan de aansturing zet wel de auto op contact en vooral in de vrij en met aangetrokken handrem. cotroleer ookde accu plus aansluiting /moer of dat deze wel goed vastzit mvg jan
Beste Martijn hier een berichtje van jan de aansturing van je startmotor komt vanuit de bcmi /dit is een coplexe zekeringskast in de motorruimte je kunt controleren of dat het een aansturings probleemis of niet door met een niet al te dik draadje vanaf je accu stroom te zetten op je startrelais zet auto op contact en trek handrem aan zet hem in de vrij -wacht niet te lang anders springt de auto op energie besparing dit is zichtbaar op je dasboard vaak ecomode. controleerook allezekeringen van de zekering kast in de motorruimte en welicht is hiermee duidelijk waar het probleem vandaan komt als je nog steeds problemen hebt zet dit maar online. mvg pievo86
Ik heb gisteren nog het een en ander geprobeerd..
Eerst geprobeerd te starten en na en paar keer snel starten sloeg hij een keer aan, daarna nietmeer.
Ik heb een startkabel op de minpool gezet en op een bout van de startmotor.
Toen geprobeerd te starten maar alleen een klik.
Daarna direct spanning van de accu op het contact van startmotor gezet, er loopt dan 36A naar het relais, maar alleen weer een klik.
Had de voltmeter er overheen staan op het schakelcontact en de minpool en het gekke was dat ik toen ook maar 9.6V op het schakelcontact had. Of trekt het relais op dat punt de spanning gewoon naar beneden?
Denk dat ik de startmotor er maar af haal en dan buiten de auto nog eens test.
9 jaar
Buiten de auto zal deze het wellicht doen.
>>Startmotor slecht ..
Ben ik klaar mee dan, heb deze vorige week gekocht en dan zou hij nu al weer stil kan zijn.
Heb er gelukkig garantie op..
Zou er iets mis kunnen zijn waardoor de startmotor stuk gaat of heb ik gewoon pech en een gare meegekregen?
9 jaar
Was die starter een nieuwe dan ??
Beste serkanrots hierbij de volgende mogelijk heden. 1: controleer je gasverdamper op sludge er zit onder aan de verdamper een aftapplug: doe dit alleen als de motor niet loopt en zorg ervoor dat de motor handwarm is ivm het dunner worden van de sludge 2: met deze comp kun je ook de overschakeltijd veranderencontroleer je grote gasinjector waar alle slangetjes op zitten hier staat een ingeslagen nr onder deze injector gaat nogal eens vastzitten of klemmen . hier zit ook een tempsensor in dit kun je allen uitlezen met een a.g. computertje voor lpi sistemen 3:zitten er op jouw inlaatspruitstuk losse drukregelaars deze gaan ook weleens stuk : ZORG ER TEN ALLE TIJDEN VOOR DAT DE AUTO OP BENZINE GOED LOOPT ZONDER STORINGEN WANT HET A.G. SYSTEEM HEEFT EEN AANTAL SENSOREN NODIG OM GOEG TE KUNNEN FUNTIONEREN DUS GA geen ONDERDELEN VERVANGEN VAN DE GASINSTALLATIE ALS DE MOTOR NIET GOED LOOPT OP BENZINE B.V.D. DANK JAN.
[quote=Ralf_Jensen]Was die starter een nieuwe dan ??[/quote]
Het is een ruilstartmotor, mijn oude ingeleverd en dan krijg je een andere mee.
Denk dat het een gereviseerde is met nieuwe onderdelen.
9 jaar
wij hebben dit probleem ook gehad met een xsara. uiteindelijk bleek dat de grote kabelschoen op de startmotor, waar de de kabel van de accu ingeklemd zit, slecht contact maakte.soms startte de asara, vaak niet niet. ook klikkend geluid-
de kabelschoen goed gesoldeerd aan de kabel en het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan.
9 jaar
Het is natuurlijk wel een voorwaarde, dat de rest (lees bekabeling) goed is.
Mááááár BMX heeft de starter reeds vervangen, dus hij heeft gezien dat dit goed zat.
Ik heb niks raars gezien aan de kabels of kabelschoenen, zat allemaal goed vast. Volgens mij heb ik dat ook nog nagemeten en had ik daar geen spanningsverlies op.
Maar zal het van de week nog eens nakijken voor de zekerheid.
Om dit uit te sluiten kan ik als test een stukje kabel met kabelschoenen maken en de originele bedrading overbruggen.
Wil dit nog wel even checken voordat ik de startmotor er af haal en er mee terug ga.
9 jaar
Even een update.
Had gisteren nog even alles nagemeten en de bekabeling was gewoon goed.
Gisteren lukte het wel een paar keer te starten door meerdere keren achter elkaar te starten.
Startmotor er af gehaald en deze even buiten de auto getest en dan deed hij het ook niet, na een paar keer proberen sloeg hij dan soms aan.
Nu een nieuwe meegekregen en deze er net op gezet, start weer als een zonnetje.
Bedankt voor de tips!
Alleen blijft nu opeens het motorlampje branden, zeer irritant.
Geen idee waarom ook..
Gisteren toen hij aansloeg na een paar startpogingen liep hij even rot in het begin, alsof hij even op 3 cilinders liep en daarna liep hij weer normaal.
Is me toen alleen niet opgevallen of het lampje brandde en of het daar aan kan liggen.
Of ik moet net per ongeluk ergens een stekkertje losgetrokken hebben tijdens het monteren...
9 jaar
Nee dit slecht lopen komt:
weleens vaker voor bij Citroen als je de auto uit zet en weer opnieuw start is het slechte lopen soms ook weg heb je een gewone xsara of een xsara picasso dit maakt veel verschil bij een gewone xsara zit er in de motor ruimte een zwarte multie stekker controleer deze ook eens met een multimetwr want ook deze stekker met heel veel draden is ook voor de motor en startmotor relais of draai hem eens los en controleer de contacten /bij een xsara picasso zie je onder de motorkap een zwart afdekkapje hier zitten 2 ACCU PLUSSEN LANGS ELKAAR WAAR DE MOERTJES WELEENS NIET GOED VASTZITTEN CONTROLEER DAN OOK DEZE OP LOSZITTEN PAS OP MAAK GEEN KORTSLUITING/ BIJ DEZE PICASSO ZIT DE ACCU ONDER DE LINKSE VOORSTOEL schuif je stoel een stukje naar voren en aaan de achterzijde l+r zitten 2soort tuimelaars die jekunt omzetten zodat je makkelijk bij de accu kun komen daar bij deze accu ook nog een grote afdekkap aanwezig is omdat je als het ware bovenop de accu zit/jan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar