close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Classic Cars: citroen C25 2.5 D dynamo met L en D+ vervangen met alleen D+

beste,

ik heb een dynamo op een citroen c25 camper met nu twee ansluitingen een D+ en een L (natuurlijk ook de B+) maar ik heb een nieuwe besteld nu heeft deze maar een aansluiting waarvan iik denk dat deze een D+ is zou dit werken of is de L echt nodig ? beide waren wel aangesloten maar of zo ook werkten dat weet ik niet de D+ waaarschijnlijk wel (accu lampje op dashboard) maar die L dat weet ik niet waar is dat eigenlijk voor ?

kan het ook zo zijn dat ik eerst een 50 A dynamo had en dat ik nu een 80 A dynamo ga zetten kan en mag dit zomaar of moet aanpassingen daarvoor gedaan worden ?

Geplaatst door

sunnie (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb de dynamo nu ingebouwd het laad niet op spaning op accu is 12 v bij motor gestart , de twee kabels welke eerst op de D+ en de L zaten geven bij contact aan 12 v en 11.85 v welk van de twee mag/moet ik aansluiten op de dynamo ?, de oude was geen 50 A als eerder door mij gezegd maar 70 A

sunnie 0

12 jaar

uit de auto komen twee kabels een blauwe en een zwart/rode beide hebben met contact aan stroom , de blauwe zorgt ervoor dat de acculampje op het dashboard aan gaat als ik deze aansluit en de ander heb ik nog geen werking van kunnen traceren ...wel dat als ik dus de blauwe heb aangesloten de dynamo werkt , oplaad bij het starten gaat ook het lampje uit ,,,,,maar ik krijg de motor niet uit ....wel weer als ik het blauwe draadje los maak van de dynamo dan ....gaat de motor uit middels het contactslot ook lijkt het alsof het dynamo oplaad ...is dat mogelijk ? origineel is de blauwe draad dus het L aansluiting .

dus met de L aangesloten doet alles het behalve dat de motor niet uit gaat trek ik de kabel eruit dan gaat de motor middels het contact wel uit ..

de D+ geeft een constante stroom van welk ik geen idee heb wat ermee te doen ...heb ik deze wel nodig ?

sunnie 0

12 jaar

Een camper heeft in de regel 2 accu's. Een als startaccu en een als verlichtingsaccu. Om de startaccu te beschermen tegen leegtrekken wordt er veelal een scheidingsrelais aangebracht.
De L aansluiting is in de regel voor het dynamolampje. Welke draad daar aan moet kan ik zo niet zeggen. De D+ gaat wellicht naar het scheidingsrelais.
Wellicht dat onderstaande link je verder kan helpen.

http://www.stroomwinkel.nl/t-tips-starte...


vr.gr. Theo

ik heb voor de huishoud accu een TCB triple battery controller / prof charger type IP65/UL94VO 220volt/50hz
[url=http://postimage.org/image/dpaf1rjor/][img]http://s17.postimage.org/dpaf1rjor/IMG_1...[/img][/url]

zou het kunnen dat deze er iets mee te maken heeft / ik heb nu op de SB+ de huishoudaccu's aangesloten en op de massa de massa op de meest linkse een rechtstreekse draad naar de startaccu welk niet is aangesloten heb ik niet aangesloten omdat ik geen idee heb wat of waar deze op moet ....het zou kunnen dat de D+ van de dynamo er iets mee te maken heeft en door de rechtstreekse aansluiting op de accu de boel in de war gooid ...ik dat vanavond even los koppellen en dan kijke nof er nog stroom op zit , temeer omdat zowieso beide kabels (de zwart/rode en het blauwe ) verschillende waardes gaven bij opmeten ...

sunnie 0

12 jaar

[url=http://postimage.org/image/wbb119ys9/][img]http://s12.postimage.org/wbb119ys9/IMG_1...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/j4l0vlbqd/][img]http://s18.postimage.org/j4l0vlbqd/IMG_1...[/img][/url]


hierboven foto van de originele dynamo met type plaatje en de D+ en L schuif contacten .

sunnie 0

12 jaar

heb de motor gestart zonder enig kabel aangesloten deze start nu en gaat ook uit de dynamo laadt na gas geven ...de motor toerental geeft dan waarschijnlijk een push aan de dynamo , maar deze blijft de accu laden en binnen 1 minuut was deze dus van 13.84 naar 14.10 volt en bleef stijgen , ik ben er nu wel achter denk ik dat ik zonder de aansluitingen niet kan maar dan gaat mijn motor niet uit dus nogmaals : wat is het verschil tussen een L en een D+ aansluiting op een dynamo ......

sunnie 0

12 jaar

voor wie het interesant vind ......want reacties en tips blijven weg ...ik heb op advies van een dynamo-boer een nieuwe kabel getrokken vanuit het zekerings kastje na contact naar het lamp (+) en de min aan gesloten op de dynamo schuif aansluiting ( d+ of L staat niets op vermeld) accu wordt opgeladen lampje gaat aan bij stationair blijft deze aan zodra ik gas geef gaat deze uit ,

de acculader heb ik de linker aansluiting ook op de schuif van de dynamo aangesloten (D+) die ernaast(MB+) op de eerste huishoud accu en de derde ( SB+) op de tweede huishoud accu de vierde is de min , huishoud accu's worden zo tijdens het rijden ook opgeladen .

de oorspronkelijke twee draden hangen nu in het motorruimte en heb ik tape om gedaan .

om het lampje aan te kunnen sluiten op nieuwe draden heb ik tape op het printplaatje moeten zetten om zo het oorspronkelijke contact te verbreken .

ik hoop dat het zo goed zal gaan , motor gaat in iedergeval uit en het laadstroom op de schuif van dedynamo is 14.4 volt op de start accu minder 13.85/14.1

moet ik nu bang zijn voor het koken van de accu of is alles in orde zo ?

de tweede huishoud accu wordt wel geladen maar staat niet aangesloten op het 12volt cirqui van de camper .....ik denk dat ik die twee niet gescheiden moet houden maar parrallel geschakeld .....maar dat zal ik tenzijner tijd wel doen .




[url=http://postimage.org/image/rxd23zepj/][img]http://s7.postimage.org/rxd23zepj/foto_5...[/img][/url]

sunnie 0

12 jaar

ik krijg het gevoel dat het nu een beetje een puinhoop gaat worden
waarom is de dynamo vervangen?
de accus kan je het beste scheiden door een diode brug te plaatsen
dan staan ze gescheiden (trekken ze elkaar dus niet leeg)
maar ze worden wel te gelijk opgeladen
scheidings relais heb ik slechte ervaringen mee (verbranden bij een hoog amperage)
als bijv je dynamo 70 amp kan leveren moet je een diode brug nemen van min 100 amp

erik007 0

12 jaar

dynamo is vervangen omdat deze is schuin gaan lopen omdat het beugel waarmee deze vast zat afgebroken was vervolgens zijn de koelvinnen tegen het boutje aangekomen en zijn deze stuk voor stuk gaan afbreken waarbij ze alle kanten uit werden geschoten , ik kwam daarachter door het geluid en doordat een van de koelvinnen mijn radiateur doorboorde , eerst hoorde ik het tikken waarbij ik mijn motorkap opende om te kijken waaar het geluid vandaan kwam , dit met draaiende motor , achteraf gezien kon ik ook doorboord worden ipv de radiateur , mischien ben ik alleen zo stom MAAR MENSEN WEES GEWAARSCHUWD !!!!.

is de acculader waarvan ik een foto heb geplaatst zo een diode brug ? dynamo levert 80 ampere.

sunnie 0

12 jaar

als ik ga googlen op tbc prof carger
kom ik deze site tegen
http://www.sol-a-flots.org/non-html/User...
het zou dus best kunnen dat er al een diode brug in zit
kijk ook even op deze site
http://www.proostenelectronics.nl/Portfo...
ik denk dat ze daar je wel aan een schema kunnen helpen
krijg het gevoel dat het nu verkeerd aan gesloten zit
de boven kant van de lader ziet er ook niet meer al te fris uit
een keer sluiting gehad misschien?

gr erik

erik007 0

12 jaar

de eerste link is zeer interesant maar gaat denk ik niet oer mijn type , ik heb wel veel eruit kunnen halen , ik heb 4 aansluitingen en hierin worden er 3 genoemd , de tweede link heb ik gebruikt om documentatie op te vragen bij proosten .

mijn dank voor je antwoord , ik kon het zelf niet vinden . volgens de eerste link kan ik deze niet gebruiken omdat mijn dynamo nu dus 80 A laad en die tcb 500 max 70 A mag hebben hopelijk is het bij mijn type anders , de zwarte vlek op de controller was zo toen ik het tot mijn beschikking kreeg , op de 220 volt aangesloten werkt het wel dus ........even kijken hoe alles uit pakt anders maar alleen op 220v gebruiken . ook de bouten en ringen die ik thans gebruik zouden niet mogen ....komt best wel wat bij kijken .

ik hou je op de hoogte .

sunnie 0

12 jaar

proosten kan mij niet uitleggen hoe deze charger zou moeten werken omdat deze al een zeer geruime tijd niet meer in hun assortiment aanwezig is (20-25 jr )

de aansluitingen zijn echter D+ ,MB+ , SB+ en massa , heb ik zelf uitgevonden .

wat betreft de D+ en L op het dynamo .......ik weet nog steeds niet wat de L zou moeten doen .....zoals ik het heb gedaan met een aparte bekabeling werkt het geheel , ik zal het maar dus zo laten .......

sunnie 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.