Daihatsu Cuore 1989: hij doet het niet meer

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine

Hoi hoi,

Mijn cuore is er gisteren mee opgehouden. Nu ben ik nog niet zo lang met auto's bezig, maar ik gok dat het is omdat de olie op is. En met op bedoel ik dan ook echt op. Ik heb eindelijk mijn olie pijlstok gevonden (zat diep weg gestopt) en olie gepeild. Er zit nog net olie op de stok, maar echt ver onder het minimum.
Toen ik de auto probeerde te starten draaide hij op zich wel, maar alleen als ik vol gas gaf en hij maakte daabij wel geluid van een lopende moter, maar dan veel harder.

Vraag nu hoe groot is de kans dat ie het weer doet als ik de olie bij vul?
Welke olie zou ik erbij moeten gooien en hoeveel?

groetjes irma

ps. er zit ook een doorgeroest onderdeel onder de motorkap, waarvan ik geen idee heb wat het is, wat het doet en hoeveel het zou kosten om te vervangen. Het gaat om het onderdeel onderaan midden op de foto.

plurk

Geplaatst door plurk (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

max71 (0), 16 jaar geleden

als je nog motor olie kunt peilen en er heeft geen olie lamp gebrandt hoeft dit niet met elkaar van doen te hebben je moet natuurlijk wel de olie op peil brengen maar het kan ook zijn dat je onstekking doorslaat en dat zo de motor slecht gaat lopen en zodoende een ander geluid maakt ,was het met regen dat de motor af sloeg ? het onderdeel op de foto waar roest aan zit is een deel van het lucht filter en geeft verders niet

plurk (0), 16 jaar geleden

De peilstok raakt nog net de olie. Verder het geluid dat ie maakte was alsof ie op de startmotor bleef draaien zeg maar. Hij draaide wel en ik kon heb ook wel even draaiende houden en hij klonk ook nog wel regelmatig, maar als ik het gas los liet. dan stopte ie er mee. Ja het regende heel erg die dag.
Ik moet zeggen dat ie met koud of nat weer al wel moeilijk startte, maar dan klonk ie in ieder geval normaal

plurk (0), 16 jaar geleden

Heb net de olie bijgevuld en op miraculeuze wijze doet ie het nu weer. Hij startte zelfs in ene keer zonder rare bijgeluiden. Onze gok is dus dat het toch het olie pijl was. Zou dit het echt niet geweesd kunnen zijn??

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is nu ook al weer een droog geweest zeker?
Als er vochtproblemen zijn (geweest) zijn die nu ook weg.

Maar even afwachten hoe het nu gaat, en de vloeistoffen, olie, koelvloeistof etc, regelmatig controleren.
Dit een keer per week, met bandenspanning etc, houd je de auto in goede staat.
Pas controleren als de boel stuk is kost meestal veel geld.

Cor

maurits7573 (0), 16 jaar geleden

Laat anders eens de ontsteking controleren en zonodig afstellen. Slecht afgestelde en in slechte staat zijnde contactpunten laten de motor niet beter lopen. Controleer ook eens de bougies. Hoe goed zijn die nog? Wanneer vervangen? Is je luchtfilter nog schoon genoeg?

Maurits

rctkoehler (0), 16 jaar geleden

Klinkt als een cuore die smeekt om een grote beurt....

nuperman (0), 16 jaar geleden

olie peil moet altijd tussen min en max zitten (is geen wijsheid).

Maar in geval van slechte (of geen) start bij natte weer...en wel goede start als het droog is....dan gaat om geen (of zwakke) vonk aan de bougies....wat betekent bougie kabels nemen wocht op (verniuwen) of trafo/bobine (bij mijn golf, had ik zulke probleem, was een piep kleine barstje in bobine behuizing, bij natte weer kwam er wocht in...en zo krijg je geen hooge spanning die nodig zijn voor de vonken an de bougies).

Ik zou ze allebij vervangen (dus nieuwe kabels and bobine) en zo de kans verminderen dat je auto op die natte ochtend als hem echt nodig hebt begeeft...of nog erger, ergens midden in het verker/voor verkeers lichten tijdens een zware regen.

CrazyA (0), 16 jaar geleden

Volgens mij had je eigenlijk een paar problemen tegelijk. Olie op het puntje van de stok leverd geen merkbare problemen op bij dit blok, olielampje gaat dan ook nog niet aan al hoort 't natuurlijk niet zo. Maar daarom denk ik dat er eigenlijk meer aan de hand is.
Startproblemen en slecht lopen bij vochtig weer, inhouden tot 'ie warm is, zou een verdelerkap kunnen zijn. Is mij al meerdere keren overkomen met mijn eigen Cuore. Dan zit er aan de binnenkant van de verdelerkap een heel dun zwart streepje waar je vonk dan overheen loopt ipv dat de vonk naar de bougie gaat. Bougiekabels en bobinekabel aandrukken kan nooit kwaad natuurlijk.

Ben benieuwd of 't gelukt is (of dat alle problemen sowieso weer over zijn)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.