Daihatsu Applause: 'Hobbelig' rijdende Applause

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Ok, ik heb een vreemd probleem met deze Applause. De auto rijdt 'hobbelig', anders kan ik het niet omschrijven. Als ik zo rond de 50 km/u rijd voel je de auto 'schudden', dit rijdt niet echt prettig, bij 100 a 120 km/u is het wel minder maar voel je het nog steeds een beetje. Hij is verder rustig in het stuur, geen noemenswaardige trilling, het schudden voelt aan alsof de auto ergens weerstand ondervind.

De auto is inmiddels voorzien van 4 hagelnieuwe A-merk banden, uitgelijnd, uitgebalanceerd, etc. Schokdempers getest, zijn goed. Ik heb de auto vandaag eens opgekrikt, de beide voorwielen draaien gewoon soepel, ik hoor geen vreemde geluiden, etc. Ook geen overmatige speling, etc. Alleen, toen ik het rechterachterwiel ronddraaide viel het me op dat deze niet echt soepel draaide, beetje zwaar zelfs. Het linkerachterwiel draaide soepel. Wel, volgens mij lijkt dit de oorzaak van het probleem. Nu weet ik dat een Applause achter ook schijfremmen heeft. Aangezien de auto een tijd stil gestaan heeft, heb ik het vermoeden dat de remklauw aanloopt op de schijf.

Nu is mijn vraag, is het inderdaad de remklauw of is het toch een lagerprobleem?

Swifty11242

Geplaatst door Swifty11242 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Applause? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Indien het een lager zou zijn, kun je dit horen. "Hobbelig" rijden doet mij eerder denken aan een hoogteslag in je banden tenzij je het gevoel bedoelt bij een telkens even aangrijpende achterrem. Maar dit kun je ook heel simpel vaststellen door de auto van achteren op te krikken en de betreffende rem aan een inspectie te onderwerpen zoals je al hebt gedaan. Eerst maar eens de remblokken verwijderen en de zuiger(s) c.q. remklauw gangbaar maken. Een kromme remschijf kan natuurlijk ook nog een oorzaak zijn.
Ff checken op lagerspeling is echter ook zo gepiept.

Swifty11242 (0), 17 jaar geleden

Hmmm, hoogteslag dacht ik zelf ook aan, er zaten achter namelijk gecupte banden. Die heb ik dan ook laten vervangen. Was het dus niet. Bij het ronddraaien van het wiel hoorde ik geen vreemd geluid, en voelde ook geen speling, dus lager lijkt mij ook sterk. Het lijkt erop dat ik het moet zoeken in de remschijf of de remklauw.

Santa (0), 17 jaar geleden

Op zich is het vrij makkelijk om te constateren of de remschijf krom is. Kun je gewoon aan de auto doen.

Swifty11242 (0), 17 jaar geleden

Ik ben even naar de garage geweest. Ik heb mijn probleempje voorgelegd aan een monteur. Die heeft er even in gereden, die is er achter gekomen dat de linker achter schokbreker vastzit. Die veert nauwelijks in. De rest van de schokdempers is goed. Dat verklaart een hoop. Verder geen rare dingen gevonden.

Santa (0), 17 jaar geleden

Tja, dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt maar is idd wel degelijk mogelijk. Bij een vastzittende schokdemper wordt de wegligging idd behoorlijk hobbelig. Ga maar eens rijden met een Citroen BX met de vering in de allerhoogste stand.....

Swifty11242 (0), 17 jaar geleden

Tja, de wagen heeft misschien een tijdje stil gestaan. Het is ook niet zo'n jonge auto meer. 13 jaar oud. Over een tijdje maar eens nieuwe schokbrekers plaatsen achter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.