Heb vorige week zaterdag mijn airco laten vullen waarna hij 5 minuten goed heeft gewerkt. Toen sloeg de compressor af en na meten bleek dat er geen spanning op de connector van de magneetkoppeling meer is. Zekeringen zijn goed.
Wie weet waar ik moet zoeken??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
airco monteur weet wat hij moet doen, die kan het veilige alles meten.
maar als je geen spanning krijgt dan is het vaak dat het systeem maximaal belast is.
dit kan verschillende oorzaken hebben. druk te hoog (hoge en/of lage kant) druk te laag (hoge en/of lage kant) etc.
dus de druk moet een keer gemeten worden. als er van te voren de systeem vullen wel goed werkte dan kun je er van uitgaan dat het systeem lekdicht is.
deed de airco van te voren ook niet dan is de kans dat de systeem weer leeg is en ergens een lek zit.
Even een update.
Na het vullen, werkte de airco dus 5 minuten goed, toen sloeg de compressor af. Hoge en lage druk waren toen OK, dus neem aan dat dat niet de oorzaak is. Heb rechtstreeks 12 volt op de compressor gezet, en dan werkt de compressor al had ik het idee dat hij niet koelde. Het relais los gehaald en als je daar 12v opzet werkt het ook. Op de een of andere manier wordt het relais dus niet meer aangestuurd. Wat ik graag zou willen weten is waar de druksensors zitten zodat ik die kan controleren.
15 jaar
Hallo,
Als je de pomp handmatig aanstuurd (rechtstreeks) en de
pomp loopt moet je koude lucht krijgen mits de vulling ok is.
Krijg je geen koude lucht zal het systeem wel lek zijn.
Hebben ze voor het vullen geen druktest uitgevoerd?
Na de druktest word het systeem vacuum getrokken, ook hier
kan men een lek mee constateren. Hebben ze ook uv toegevoegd?
Indien je systeem 2 weken geleden gevuld is kun je ook naar dat bedrijf
teruggaan. Zij kunnen de lek (indien aanwezig) voor je opsporen.
Wat zijn de drukken op dit moment (bij een stilstaande pomp)?
Succes, Pascal
Er is voor het vullen een druktest met droge stikstof gedaan en er was geen lekkage. Na het vullen heb ik de airco aangezet waarna hij ongeveer 5 minuten heeft gewerkt. Er kwam echt koude lucht uit, maar na die 5 minuten viel de compressor uit. De apparatuur was nog steeds aangesloten, en de hoge alsook de lage druk waren nog steeds OK. Volgens de man die vulde was het een electrisch probleem, omdat verder alle drukken OK waren. Wat de drukken nu zijn weet ik niet heb zelf geen apparatuur. Zal nog eens teruggaan om te laten meten.
Mvr gr, Toon
15 jaar
Heb de druksensor op de filter/droger overbrugt en dan slaat de aircopomp in. Is het mogelijk om deze druksensor te vervangen zonder het koelmiddel af te tappen?
Mvr gr, Toon
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar