close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Gran Move 2001: uitlaatmontage

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H-DEP, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 67

van mijn daihatsu gran move 1,6 in mei j.l. de uitlaat moeten vervangen: middendemper en einddemper. Einddemper was door geroest en de koppeling tussen einddemper en middendemper doorgeroest.
Keurig opgemeten wat de lengte van de middendemper zou zijn, 168 cm. Besteld, maar kreeg er die niet onder. Bleek naderhand dat de vorige eigenaar er al aan geprutst had door middendemper en katalysatordeel uitlaat aan elkaar te lassent. Ik heb daar stukken van af tussen uit moet slijpen. Moest hiervoor na lang zoeken en verkeerde verloopstukken toegestuurd gekregen, weer met andere verloopstukken, die gelast, de uitlaat bevestigen.
Moest de uitlaat onder hoge spanning op de rubbers eronder hangen. Die klapperde tegen spoorstang, of in elk geval een of andere dwarse stang onder chassis ter hoogte van katalysator. Naar een garage geweest, die het door mij gefabriceerde verloopstuk vermaakt heeft. Toch monteerde ook hij de uitlaat onder spanning op de rubbers onder de auto. Sinds 1 week nu is de uitlaat weer aan het klapperen tegen die dwarsstang onder de auto. De uitlaat lekt daar ook licht uit die verbinding. Ik vind die hele ophanging maar slecht. De einddemper is met 2 rubbers opgehangen, de minddendemper maar met 1 en de katalysatordemper en pijp is helemaal nergens aan opgehangen (standaard fabriek). De bocht in de middendemper hangt ook niet horizontaal onder de auto.
Dus moet nu weer naar die garage en mijn montage garantie gaan innen. Heb er weinig vertrouwen in dat het goed gaat aflopen met zo weinig ophangpunten.
Op welke plekken kan ik aan de pot of pijp van de middendemper nog een haak vastlassen en op overeenkomstige plek onder chassis?? Toch ook maar de hele pijp middendemper 5 cm inkorten, want dat is ca. de afstand waarover de rubbers schuin gespannen staan.(??)
Van de katalysator uitlaatpijp is ook een minimale s-verloop naar de middendemper afgezaagd. Daar ook maar ergens een ophangpunt maken? Totaal hoogte//verloop verschil is ca. 1cm.
Misschien de grote bocht na de pot middendemper met een kettinkje ophangen??
Ik heb geen brug, ik moet aan die auto werken door die op assteunen te plaatsen, dus heb weinig bewegingsvrijheid en weinig ruimte om kracht te zetten. (iemand tips))
Flink probleem met nog al wat vragen.
In afwachting van jullie reactie.
Bedankt

Geplaatst door

Jacques Willemen (345)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er geen gehakt van kan maken, ik heb best wel veel technisch voorstellingsvermogen , maar hier schiet dat te kort...
Kom je een ophangpunt te kort, dat is er IMO niet zoveel tegen om een extra punt te maken (pen in rubber of zoiets) en de boel moet in elkaar passen zonder veel spanning, zodra je veel kracht moet zetten om 2 delen aan te sluiten, dan kan je daar op korte of langere termijn problemen verwachten.
Helaas kan ik het niet concreter maken...

Beunhaas 1035
badge vip badge

1 jaar

ik kan er zelf ook niks van maken
de uitlaat is van fabriek uit maar aan die drie rubbers opgehangen aan verderop dan de katalysator en zijn pijp
dat vind ik wel minimaal, want veel spanning op de verbinding daar tussen middendemper en katalysator en zijn pijpstuk.
bedankt zover voor je informatie
ik zal er toch opnieuw onder moeten kruipen en weer van voor af aan beginnen
eerst maar pijpdeel van middendemper inkorten, aan middendemper of aan katalysator pijpdeel een pen lassen en daar ook aan chassis en extra rubber bevestigen

ben in onderhandeling met de garage die die 3 mnd geleden heeft geplaatst
het is de 2-de reparatie die slecht is gedaan door hun.

de verbinding aan de katalysatordemper is door garage vast gelast
de verbinding met de middendemper ga ik opnieuw maken
ik verwijder de middendemper en las daar een nieuwe ophanghaak aan en zet alles opnieuw in elkaar
en dan hangt alles weer zonder spanning onder de auto
bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Gran Move of stel zelf een nieuwe vraag.