Daihatsu Cuore: Zelf cruise control inbouwen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Ik overweeg gebruik te maken van de sloopregeling en mijn Charade TD uit 1991 weg te doen. Waarschijnlijk koop ik dan een nieuwe Cuore. Dit vanwege het verbruik en de € 24,-- wegenbelasting die ik dan per jaar betaal.

Mijn vraag is of het te doen is zelf een cruise control in te bouwen in zo'n Cuore? Heeft iemand hier ervaring mee?

Henry Danse

Geplaatst door Henry Danse (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Cruise control kan makkelijk genoeg ingebouwd worden. Daar zijn mogelijkheden genoeg voor, zoals een inbouwsetje van John Gold, of eventueel af fabriek erin laten zetten als deze optie aanwezig is.

Naderhand gaan lopen rommelen met sloop onderdelen is in mijn optiek de verkeerde weg.

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 15 jaar geleden

Marcel,

Dank je voor de reactie.

Ik wil niet met slooponderdelen gaan rommelen met een nieuwe auto, maar was nieuwsgierig of universele setjes makkelijk zelf in te bouwen zijn. Af fabriek is niet mogelijk, maar er wordt in de accesoirelijst wel een cruise control aangeboden, maar ik vind dat behoorlijk prijzig.

Highway (120) PRO, 15 jaar geleden

Ik denk toch dat het beste is om niet met universele setjes te werken meestal mis je dan iets waardoor het niet optimaal werkt zeker met de huidige electronica. Op een nieuwe Cuore zal ook wel geen gaskabel meer zitten maar zalhet electronishe zijn.

Henry Danse (0), 15 jaar geleden

[quote=toezicht]Ik denk toch dat het beste is om niet met universele setjes te werken meestal mis je dan iets waardoor het niet optimaal werkt zeker met de huidige electronica. Op een nieuwe Cuore zal ook wel geen gaskabel meer zitten maar zalhet electronishe zijn.[/quote]
Daar kun je wel eens gelijk hebben, want de dealer heeft me al wel iets verteld over een soort weerstand die je nodig hebt als je een Cuore neemt zonder stuurbekrachtiging. Nu heb ik in mijn oude Charade een later ingebouwde universele cruise control zitten en dat werkt perfect, maar ja dan praat je ook over 1991.

Het zal waarschijnlijk wel de accesoire van de dealer worden.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

John Gold kan worden geleverd op / per type auto. John Gold wordt ook het meest toegepast, werkt perfect.

Gr. paul

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad, John Gold wordt het meest gebruikt en is betrouwbaar in het gebruik ( spreek ook uit ervaring ). De nieuwere types hebben geen vacuum of iets dergelijks meer nodig, deze worden aangesloten tussen het gaspedaal en de ecu, en sturen een signaal naar de ecu wat overeenkomt als zou je de gaspedaal indrukken. Kind kan de was doen. Over het algemeen zijn ze voorzien van een degelijke en uitgebreide handleiding, zodat iemand met een BEETJE verstand van techniek ze zonder problemen kan inbouwen.

Groeten marcel

Henry Danse (0), 15 jaar geleden

Ik heb inmiddels bij mijn Daihatsu-dealer een cruise control besteld. Hij had er geen problemen mee dat ik het zelf inbouw.

Zoals hierboven al door mij vermeld moest ik een "pull up" weerstand kopen. Dit vanwege het feit dat de Cuore geen stuurbekrachtiging heeft.

Kan iemand uitleggen waar dit voor dient?

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Het enigste wat ik kan bedenken, is dat je een signaal moet misleiden wat normaal gesproken van de stuurbekrachtiging moet komen. Zou iets met de variabele bekrachtiging te maken kunnen hebben die je normaal zou hebben, anders zou ik het zo niet kunnen bedenken.

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

Marcel,

Ik heb inmiddels bij de Daihatsu dealer de boekjes van de cruise control opgehaald om eens alvast door te lezen of inbouwen wel te doen is. Na het lezen lijkt het me niet zo'n probleem alles in te bouwen, maar Daihatsu levert gewoon een Gold AP-300 i.c.m. een CM-25. Ze doen er wel een specifiek voor de Cuore geschreven inbouwhandleiding bij, maar nergens ben ik iets tegengekomen over een pull up weerstand.

Dat moet ik toch nog eens navragen bij de dealer, ik betaal er toch iets van € 50,-- of zo voor.

P.s. het werkt gewoon met vacuum als ik het goed begrepen heb.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb haareender dezelfde set in mijn civic ingebouwd, werkt inderdaad perfect. Zou je het merkspecifieke deel van de inbouwinstructies eens door kunnen mailen naar me, misschien dat ik iets kan vinden over die weerstand.

De set werkt inderdaad op vacuúm met een gewone gaskabel, dus niet geschikt voor een electronisch gaspedaal. Ik weet niet of je die hebt.

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

Voor zover ik weet zit er geen electronisch gaspedaal op. In de beschrijving wordt er nergens over gesproken en de dealer heeft deze set geleverd en hij zal toch wel weten wat zal werken. Het enige wat ik me dus nog steeds afvraag is waar die pull up weerstand nou voor dient én of hij er überhaupt wel bij zit. Ik moet er wel voor betalen.

De merkspecifieke inbouwinstructies zijn vrij eenvoudig en voorzien van hele slechte foto's en er wordt nergens gesproken over de bewuste weerstand. Ik zal binnenkort die handleiding wel even naar je mailen. Wie weet kun je hem ooit ergens voor gebruiken.

Prettige koninginnedag ;-).

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

[quote=Henry Danse]Ik zal binnenkort die handleiding wel even naar je mailen. Wie weet kun je hem ooit ergens voor gebruiken.[/quote]
Ben ik nog steeds niet aan toegekomen, sorry. Probeer dat echt nog te doen.

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

[quote=Henry Danse][quote=Henry Danse]Ik zal binnenkort die handleiding wel even naar je mailen. Wie weet kun je hem ooit ergens voor gebruiken.[/quote]
Ben ik nog steeds niet aan toegekomen, sorry. Probeer dat echt nog te doen.[/quote]
Eindelijk is het gelukt; ik heb je zojuist alles gemaild ;-).

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

De weerstand is er dus voor om het snelheidssignaal van 5 naar 12 volt omhoog te trekken. Dit waarschijnlijk omdat de Cruise control anders het signaal niet kan zien. Plaatsing weerstand tussen 15+ en snelheidssignaal.

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

[quote=hellbat]De weerstand is er dus voor om het snelheidssignaal van 5 naar 12 volt omhoog te trekken. Dit waarschijnlijk omdat de Cruise control anders het signaal niet kan zien. Plaatsing weerstand tussen 15+ en snelheidssignaal.

Groeten Marcel[/quote]
Heb je de mailtjes met de bijlagen goed ontvangen? In 1 van de bijlagen zie je 2 grafiekjes. In het linkse grafiekje zijn de fluctuaties te groot als ik het goed begrepen heb van de dealer. De weerstand moet dit verhelpen en dat zie je dan in het rechtse grafiekje.

Hoe ik het precies moet plaatsen, en ook alle draden van de cruise control aansluiten, weet ik nog niet, moet ik nog even op mijn gemak naar kijken en laten bezinken hahaha. Mechanische dingen vind ik toch makkelijker dan dan elektrische dingen hahaha. Het zal uiteindelijk wel lukken denk ik.

Groet,
Henry

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

klopt, als je in die grafiekjes goed kijkt, en de uitleg eronder 3 regels lager, dan zie je dat het linkse grafiekje op 2v/div staat, dus 2,5 hokje, het signaal is dus 5 volt hoog. Het rechtse grafiekje staat op 5v/div, weer 2,5 hokje, het signaal is daar dus ongeveer 12 volt. hoog. Dat is het grote verschil.

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

Ik heb inmiddels de cruise control ingebouwd, maar hij werkt nog steeds niet.

Mijn Daihatsu dealer heeft me bij de cruise control een "pull up weerstand" (Beijer automotive API-4) verkocht. Deze zou nodig zijn bij Cuore's zonder stuurbekrachtiging (EPS), zoals de mijne. Daihastu levert bij de cruise control een Cuore specifieke inbouwhandleiding waarin staat dat het snelheidssignaal afgetakt moet worden van de lichtgroen/rode draad op pin 7 van de connector achter op de klok (bovenste deel van de afbeelding). Dit is de draad die via connector G58 naar de EPS (die ik dus niet heb) gaat!?

Dan wordt er bij de "pull up weerstand" (die ik dus volgens de dealer nodig heb omdat ik geen EPS heb), ook een handleiding geleverd. Daarin staat dat ik het snelheidssignaal af moet takken van de de draad op pin 7 die naar de EPS gaat!!!!!!!!!!!?????????

Het onderste deel van de afbeelding is een foto van mijn connector. Duidelijk is te zien dat op pin 7 niets zit aangesloten. Dat klopt ook want ik heb (gelukkig) geen EPS.

Ik heb contact opgenomen met Beijer en die vertelde me dat er waarschijnlijk wel een uitgaand snelheidssignaal op pin 7 zit en dat er dus alleen een draad in de connector bevestigt moet worden. Mijn dealer dacht dit ook, maar had geen "stekkertjes" die in de connector passen. Ik heb contact opgenomen met Daihatsu Holland in Vianen en daar werd mij ook verteld dat er wel een snelheidssignaal zit en dat ze me kosteloos een "stekkertje" zouden toesturen.

Na het monteren van dit "stekkertje" (met daaraan een draad natuurlijk ;-)) dacht ik klaar te zijn, maar de cruise control werkte niet. Alles werkt m.b.t. het inleren en zelfdiagnoses, behalve het snelheidssignaal. Inmiddels ben ik bij de dealer geweest en die heeft gekeken of er een signaal gemeten kon worden, maar dit was helaas niet het geval.

Ze hebben met Daihatsu Holland overlegd en ze komen er niet echt uit volgens mij. Nou moet ik volgende week de auto een dag brengen.

Heeft iemand hier ooit zoiets aan de hand gehad? Zou het mogelijk zijn dat het snelheidssignaal op pin 7 softwarematig geactiveerd moet worden misschien?

[url=http://img196.imageshack.us/i/snelheidss...][img]http://img196.imageshack.us/img196/7352/...[/img][/url]

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je de posties geteld vanaf de connectorkant van de stekker, of vanaf de draadkant ???????, zelf ben ik hier ook wel eens het schip mee ingegaan.

Anders, waar woon je, zo godvergeten moeilijk kan een cruise-control nooit zijn, dat de importeur eraan te pas moet komen.

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

[quote=hellbat]Heb je de posties geteld vanaf de connectorkant van de stekker, of vanaf de draadkant ???????, zelf ben ik hier ook wel eens het schip mee ingegaan.

Anders, waar woon je, zo godvergeten moeilijk kan een cruise-control nooit zijn, dat de importeur eraan te pas moet komen.

Groeten Marcel[/quote]
Hoi Marcel,

Ja hoor, zoals op de foto te zien is. De bovenste is de foto van de connector in de handleiding en de onderste is mijn connector op dezelfde manier gefotografeerd. Je kunt daar zien dat op pin 7 niets zit aangesloten, daar heb ik het "stekkertje" van de importeur ingestoken. De dealer heeft dit ook al gezien en het zit op de juiste plaats. Alleen zit er geen snelheidssignaal op.

Wat ik eigenlijk heel slecht vind is dat ik bij dealer de cruise control koop, maar dat er niks klopt van de montagehandleiding.

Ik woon overigens in 's-Hertogenbosch.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

hoe hebben ze dat gemeten ????

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

[quote=hellbat]hoe hebben ze dat gemeten ????

Groeten Marcel[/quote]
Met een multimeter. Maar dat was eigenlijk niet nodig, want het is eigenlijk logisch dat er geen signaal is, al het andere werkt gewoon in de zelfdiagnoses. Alleen de cruise control vastzetten op een bepaalde snelheid lukt.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat signaal kun je met een multimeter niet meten, daar is een multimeter te traag voor.

Hier moet je een scope voor hebben, dan kun je precies zien wat,en of er signaal is.

Maar je zegt nu dat je WEL de cruise control erop kunt zetten ?????, dan MOET je een snelheidssignaal hebben, anders kan en mag hij niet inschakelen.

Groeten Marcel

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

[quote=hellbat]Maar je zegt nu dat je WEL de cruise control erop kunt zetten ?????, dan MOET je een snelheidssignaal hebben, anders kan en mag hij niet inschakelen.

Groeten Marcel[/quote]
Nee, ik schrijf "Alleen de cruise control vastzetten op een bepaalde snelheid lukt.", maar daar moet het woordje "niet" achter, sorry.

Henry Danse (0), 14 jaar geleden

Marcel heeft mij bij hem thuis uitgenodigd.

Hij heeft alles bekeken en het zat allemaal goed aangesloten. Hij vond het ook vreemd dat er een "pull up weerstand" geleverd wordt speciaal voor Cuores zonder stuurbekrachtiging met daarbij inbouwinstructies om het snelheidssignaal af te takken van de draad naar de stuurbekrachtiging.

Die draad is er dus niet. Hiervoor had ik van de importeur een stekkertje toegestuurd gekregen om dit te bevestigen op pin 7 (waarvan normaal het snelheidssignaal, via connector G58, naar de stuurbekrachtiging gaat) in de connector (G21) achter op de klok. Er zou namelijk gewoon een signaal op moeten staan.

Dat stekkertje heb ik dus netjes bevestigd, maar dat leverde niks op. Ook bij mijn dealer snapte ze dit dus niet. Marcel ontdekte dat er bij een Cuore met stuurbekrachtiging 5V (vanaf de ECU) op deze draad staat, waardoor er een schakelaartje in de klok geschakeld wordt en er dus een signaal op pin 7 komt te staan.

Hierop heeft hij even een weerstand ergens uitgesloopt en aan 1 kant de draad van pin 7 en een draad met 12V gesoldeerd en de andere kant gaat naar de unit van de cruise control. En toen werkte het. Het is nu alleen niet duidelijk of de door de dealer geleverde pull up weerstand defect is, of dat die in deze situatie gewoon niet werkt. Inmiddels heb ik die pull up weerstand bij mijn dealer afgegeven en het hele verhaal verteld. Hij gaat contact opnemen met de importeur en ik wacht zijn reactie in spanning af.

Ik hoop dat ik het hierboven goed verwoord heb, mocht dat niet zo zijn dan kan Marcel mij misschien aanvullen.

Ik wil Marcel even enorm bedanken. Door dit soort mensen is dit forum een succes.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Henry.

Allereerst nog bedank voor de overheerlijke Bosche Bollen.

Je verhaal klopt, maar is voor een buitenstaander moelijk te begrijpen.

Probleem was, dat de snelheids-PULS wel aanwezig was in de klok, maar dat dit niet zichtbaar was, omdat op deze pen geen 5 volt werd geleverd. Deze wordt er normaal gezien opgezet door de Stuurbekrachtigingsunit. Resultaat van dit alles was, dat de klok de 0 naar 0 schakelde, en dus een vlakke 0 volt lijn op de scope verscheen. ( Het schakelaartje waar Henry over schrijft, is in feite een Transistor, maar schakelaartje klinkt duidelijker)

Hierop hebben we een 12 volt signaal via een weerstand ( gesloopt uit een oude Flatbedscanner) op de pen gezet. Nu wordt het signaal nog steeds naar 0 getrokken, maar geeft nu een mooi 12 volts blokgolf als resultaat op de scope. Dit signaal dus gevoed aan de Cruise control.

Na de proefrit, waarbij ook de over de emmer geraakte ABS computer weer netjes aangaf dat de zaak weer werkte ( met 1 wiel op de krik een tikje gas om een snelheidspuls te kweken. Werkt wel, maar vind de ABS niet leuk) Kwam het goede nieuws dat alles feilloos werkte.

Eind goed, al goed.

Waarom de originele Pull-UP weerstand niet werkte, ik heb wel een vermoeden, maar ik denkdat ik het antwoord van de leverancier even afwacht.

Veel veilige kilometers Henry ( en natuurlijk Miranda).

Groeten Marcel

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Toch leuk dat het zo opgelost is,


+veel Kudos voor Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.