Fiat Marea: airco moet gevult worden wie helpt mij?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tds 100pk

beste mensen,

mijn airco moet gevult worden en op lekage gecontroleert worden.

wie kan dat doen voor mij en wat gaat me dat kosten?

liefst in de buurt van breda/baarle-nassau.

hoor graag van jullie.

gr tijne

tijne

Geplaatst door tijne (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

in dordrecht zit rio airco service de wagen die in mijn vrije tijd airco vulling en lekkage controle nodige hebben stuur ik daar heen ben er best tevreden over.
ook bij ons op de zaak als het werk uit de hand loopt laten we ze daar vullen.
misschien een optie voor je.

groetjes jan.

tijne (0), 15 jaar geleden

is dat een erkent stek bedrijf of niet? en wat vragen ze daar weet je dat toevallig ook?

gr tijne

Pascal Limpens (0) PRO, 15 jaar geleden

Volgens de laatste uitgifte van het STEK boek
is dit bedrijf NIET Stek erkend.

Grtz, Pascal

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

nou het moet wel lijkt me ze bestaan er van ; ze komen ook locatie langs.

groetjes jan.

tijne (0), 15 jaar geleden

oke dank je wel pascal want ik dacht het bedrijf te kennen en als dat zo is hebben ze dus geen stek en dan durf ik het niet aan in verband met garantie.

gr tijne

Pascal Limpens (0) PRO, 15 jaar geleden

Check www.stek.nl
hier staat de lijst met erkende bedrijven

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Pascal Limpens]Check www.stek.nl
hier staat de lijst met erkende bedrijven[/quote]
Dat zegt ook lang niet alles. Sinds afgelopen juli ( 2007 ) is er geen erkenning meer nodig voor aircobedrijven die werken aan installaties die kleiner zijn dan 3 kilo. Menig Stek-erkend airco-bedrijf heeft afgelopen jaar daarom de erkenning gelaten voor wat het was i.v.m. de jaarlijkse erkenningskosten die aan de Stek moesten worden betaald. Hieruit kun je dus niet de conclusie trekken dat die bedrijven nu allemaal minder goed werk leveren en geen garantie meer geven. Want ook bij erkende bedrijven vallen er wel eens steken.

Gr.

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

"Want ook bij erkende bedrijven vallen er wel eens steken."

dat klopt als een bus.
In mijn geval ligt de compressor voor de 2e keer bij het aircobedrijf (lekt).
het betreft een (nieuwe) ruilcompressor van 1 jaar oud.

mvg,
Hans.

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

De Stek erkenning is idd komen te vervallen, maar het STEK diploma niet, dat blijft van kracht om er aan te mogen werken.

tijne (0), 15 jaar geleden

nou inderdaat worden er fouten gemaakt daarom ook mijn vraag want het heeft mij nu 1x nieuwe airco lijdingen van de sloop gekost en 1x nieuwe van de dealer en die ligen ook aan gort omdat ze er 940 gram indeden terwijl er maar 750 gram in mag (was bij me astra) dus vandaar mijn vraag.

gr tijne

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

"en die ligen ook aan gort omdat ze er 940 gram indeden terwijl er maar 750 gram in mag" .........

Dat kan niet. Een leiding gaat niet stuk omdat er 190 gr. teveel koudemiddel in gedaan wordt. Al stop je er 3 x zoveel in, de leidingen hebben daar geen last van. Loop zelf al ruim 12 jaar mee in het aircowereldje en nog nooit meegemaakt. Dus verzin een beter verhaal.............
Vraag in ieder geval aan de desbetreffende monteur of hij dan een Stek-diploma heeft want zoals je gelezen hebt, is een Stek-erkenning niet meer verplicht. Ook voor goede monteurs niet.

Gr.

tijne (0), 15 jaar geleden

leg mij dan maar is uit hoe het kan dat gloetnieuwe leidingen afscheuren in de hogedruk lijding een cm boven de pomp.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Leidingen onder spanning zitten, niet alle bevestigingsbeugels gemonteerd, gammele motorsteunen ( te veel kantelen v/d motor), trillingen, immitatierommel...........oorzaken genoeg. Maar dat zal het allemaal wel niet zijn, neem ik aan........

Gr.

tijne (0), 15 jaar geleden

nou petje ik stop hier mee anders loopt het net zo af als de vorige keer.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Petje57]Leidingen onder spanning zitten, niet alle bevestigingsbeugels gemonteerd, gammele motorsteunen ( te veel kantelen v/d motor), trillingen, immitatierommel...........oorzaken genoeg. Maar dat zal het allemaal wel niet zijn, neem ik aan........

Gr.[/quote]
Toch heeft petje gelijk Martijn.

Hans

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

te veel koude middel veroorzaakt waterslag in compressor met uitstraling naar de leidingen!
compressor kan alleen gas verwerken geen vloeistof!

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=autobedrijf van breugel]te veel koude middel veroorzaakt waterslag in compressor met uitstraling naar de leidingen!
compressor kan alleen gas verwerken geen vloeistof![/quote]
Klopt. Vloeistofslag. Maar dan daat de pomp er aan, niet de leiding(en). Nooit meegemaakt.
Maar hier ging de vraag van de TS niet over.

Gr.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

ik ook niet hoor, maar wel zo geleerd op de stek training toen der tijd.

tijne (0), 15 jaar geleden

hoe dan ook ik heb toen dertijd gloetnieuwe lijdingen gemonteert is door de opel dealer na gekeken of ze goed zaten toen naar de airco zaak (stek) die hebben na gekeken of de leidingen goed zaten (geloof het of niet) en alles was in orde en toch binnen 50 km leidingen aan gort aluminium dwars door midden gebroken.

gr tijne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.