beste autokenners,]
ik heb al sinds een maand een probleem met mijn fiat punto 1.2 uit 2001.
auto heeft bijna geen power meer en haalt nog met moeite de 100/110 km/u en optrekken in zijn 1ste versnelling gaat ook niet echt met power, ook tijdens het schakelen naar zijn 2 en 3 wanneer ik gas bijgeef dan lijkt het alsof de motor de gegeven gas gewoon zomaar eruit gooit qua geluid van de motor.
ik was eerst begonnen met de bobines, deze van de sloop vernieuwd van een ander punto ( die wss ookal lang stilstond ) maar het probleem bleef, vervolgens ook de bougiekabels vernieuwd ook van hetzelfde sloop punto maar ook hetzelfde.
maar het is wel wanneer ik de bougiekabel eruit trek dan vonken de bougies wel gewoon, niet veel maar een beetje vonkjes, moet dit heel veel zijn of is dit zo goed? ( bougies zijn niet vernieuwd )
verder reageert de motor er dus WEL op als er een kabel uit de bobine wordt getrokken maar de motor slaat niet af bij beide. is dit een teken dat ze nog goed zijn of kunnen ze ALSNOG defect zijn?
ik heb na raad van een vriend van de garage advies gekregen om de ECU te vervangen, ik heb een plug en play ECU met vernieuwde versie HW006 aangeschaft vie eBay, maar alsnog hetzelfde, kreng loopt er niet beter van..
komt het ook voor dat de cilinder zich begeeft? of gewoon 2 splinternieuwe bobines aanschaffen?
alle hulp welkom;s
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de bougies er al wel eens uit gehad en de staat gecontroleerd ?
De vonk moet bij het los trekken een knallend / fel tikkend geluid geven , als je de bougiekabel los trekt met je blote handen en je krijgt geen flinke opn. dan is de vonk erg slecht , of trek je ze los met een tang ?
bougies heb ik er nog niet uigehaald,
bougiekabels heb ik wel met de blote hand eruit getrokken, ik kan hem gewoon blijven vasthouden, krijg geen schock of iets van de kabel zelf zegmaar.
maar als ik de kabel ongeveer met een afstand van 2cm tegen de bobine aanhoudt ( bij de ingang kabel ) dan zie ik wel electroden op en neer gaan tussen de kabel en bobine ingang. maar die electroden vonk is niet echt sterk, stuk of 3/4 streepjes op en neer om het zomaar te zeggen.
7 jaar
Als je met je blote handen de kabels vast kunt houden zonder een schok te krijgen , lijkt me de spanning die de bougies moet laten vonken erg laag is.
Wat meet je aan spanningen op je bobine , neig naar slechte bobine.
dus als ik de kop van de bougie aftrek ( kabel bougiekant ) dan zou de bobine zodanige spanning moeten leveren dat ik met de blote hand dus WEL minimaal een schock moet krijgen, ben ik correct?
dit is bij mij niet het geval, geen schock aan kabel bougiekant.
als ik de kabel van de bobine kant aftrek bv. ik neem bougiekabel 3 als voorbeeld. en ik houd hem vlak net tegen de ingang van de bobine weer tegenin, dan zie ik wel vonkjes. ( op alle 4 )
maar dat de cilinder zelf kapot is komt zelden voor toch?en heb ook de ECU vervangen vandaag,
denkje dat 4nieuwe bougies + 2nieuwe bobines de probleem zal oplossen?
7 jaar
Ik weet wel dat , als je de bougiekabel los trekt aan de kant van de bougie met een lopende motor en je hebt hem nog vast als de dop al ver verwijderd is van de bougie dat er geen vonk meer kan overspringen , je goed jeuk krijgt .
Bobines lijken mij onvoldoende hoogspanning op te wekken , maar meet eerst eens wat voor spanning je hebt op de stekker van de bobine en of de massa wel goed is.
kijk eerst eens naar de staat vd bougies.
7 jaar
oke, ik al eens kijken naar de bougies, kan het ook liggen aan de bougiekabel volgorde?
ik heb bougiekabel van cilinder 1 en 4 op 1bobine en 2,3 op 1bobine dit is correct toch?
7 jaar
Deze wagens zijn uitgerust met twee bobines voorzover ik het weet, dus dat kan kloppen.Maar het zegt niet over die in juiste volgorde geplaatst zijn, welke belangrijk is voor de juiste ontsteking.
De juiste ontstekingsvolgorde ia 1-3-4-2!
De eerste cilinder is aan distributie zijde.
7 jaar
Lijkt mij eerder een brandstof probleem, zeker aangezien je geen vermogen lijkt te hebben (lage brandstofdruk). Als je ontsteking echt heel slecht is, valt ie onder belasting uit of hapert hij (meer compressie druk, dus de vonk heeft meer energie nodig om over te springen).
Mvg diagnoseoplocatie.nl
hallo allemaal,
vandaag nieuwe bosch bobines, en bosch bougies erop gezet/vervangen, nog steeds geen vermogen, ( oude bougies waren wat donker maar waren nog in goede staat, niet echt versleten )
achteraf langs de garage van een vriend geweest, die zegt ook dat hij niks ziet qua onsteking, het lijkt inderdaad meer op een brandstof probleem. ( auto reed ook soms op bleu one en soms op euro95, misschien deze afwisseling de oorzaak??
nu hoor ik na alles qua ontsteking vervangen te hebben dat het dan hoogstwaarschijnlijk aan de brandstofpomp ligt, waar is deze gemonteerd en verhelpt het misschien als ik deze los monteer en schoonmaak en is deze simpel te vervangen?
7 jaar
heren,
ik ken een aantal punto's op de sloop staan, na wat onderzoek kwam ik dit filmpje tegen, hoe een brandstofpomp te vervangen, niet zo ingewikkeld lijkt mij: https://www.youtube.com/watch?v=xp3k3QYx...
als ik deze vervang met een van de sloop zal het het probleem verhelpen?
7 jaar
Is deze auto wel eens uitgelezen? km stand?
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar