Fiat Punto 1998: benzinepomp krijgt geen stroom van ecu

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1108, Vermogen (kw): 40

gisteren viel men maat onderweg stil, we hebben de wagen nog tot thuis gekregen via een hotwire (+ rechtstreeks op de pomp) maar nu na een tijd zoeken en uitmeten ben ik tot aan de ecu waar ik geen positieve stroom krijg enkel negatieve
is de ecu stuk of is er een andere sensor ergens die beslist om men pomp geen stroom te geven
en nee bots schakelaar heeft niks te maken met het probleem die is negatieve stroom dus massa en kreeg ik hem niet rijdend met hotwire ;)

VRD

Geplaatst door VRD (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Een benzinepomp krijgt meestal stroom van een relais, niet rechtstreeks van de motor-computer.
Daar is de stroom te groot voor. De motorcomputer bestuurt meestal de massa zijde van het relais.

De botsschakelaars waar ik ooit aan gewerkt/gemeten heb, schakelden de +12 voeding van de pomp.

    bots schakelaar staat op massa (-) en als ik stroom zet op de kabel die van de ecu komt dan werkt ie wel dus het probleem zit volgens mij in de ecu of ergens een andere sensor dat zegt dat die pomp niet aan mag, maar dan is de vraag welke?
    ik heb heel de kabel boom bloot gelegd en gecontroleerd dus ik weet hoe alles zit en naar wat alles gaat - VRD (0), 2 jaar geleden
    ook nergens geen relais relais in de lijn gevonden, heel de lijn uitgemeten met pieper om zeker te zijn hoe de draad liep tot aan de ecu - VRD (0), 2 jaar geleden
    Welke draad bedoel je precies waar je die stroom op zet? En wat werkt er dan wel? De benzinepomp? - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
    bruin met wit en de benzine pomp in de tank gaat dan aan dan kun je starten en rijden (krijgt wel veel te veel benzine dan) de zwart blauwe(kan paars ook zijn ben kleuren blind) gaat naar de bots schakelaar en van daar gaat die naar een massa punt aan de achterlichten - VRD (0), 2 jaar geleden

VRD (0), 2 jaar geleden

bruin met wit en de benzine pomp in de tank gaat dan aan dan kun je starten en rijden (krijgt wel veel te veel benzine dan) de zwart blauwe(kan paars ook zijn ben kleuren blind) gaat naar de bots schakelaar en van daar gaat die naar een massa punt aan de achterlichten

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Als de botsschakelaar inderedaad de massa onderbreekt van de benzinepomp, dan is is deze in goede conditie en werkt goed, anders zou je pomp niet draaien met apart stroom erop.

Wat bedoel je precies met "krijgt wel veel te veel benzine dan"? Want dat lijkt mij een andere fout te zijn.

VRD (0), 2 jaar geleden

teveel doordat hij rechtstreeks van de accu stroom krijgt ipv dat de ecu het regelt, maar ja, het probleem vinden is zo moeilijk en een nieuwe ecu kost al rap 400€ en nieuw steken en hetzelfde probleem hebben schiet ook niet op dus welke sensor zou invloed hebben of zou er op de carbu ergens een druk sensor zitten die faalt de pomp op te zetten

    In 1998 werd de benzinepomp niet geregeld door de motor-computer. Dat is iets wat je bij nieuwere voertuigen zoals de FSI van VW pas tegen komt. Deze motor heeft geen carburateur maar centrale injectie (1 injector en een brandstofdrukregelaar). Hoe weet je dat de motor veel te veel benzine krijgt? Je kon er toch mee rijden? - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
    ruikt naar benzine in en rond de auto tijdens rijden, niet zoals normaal dus - VRD (0), 2 jaar geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door ford3600 (0), 2 jaar geleden

die 12 volt komt van de zg hooft relais pomp relais deze voed de benz. pomp injectoren ecu en ontsteking het is een smalle brede relais meestal bruin heeft 15 aansluitingen in de motorruimte wat voorkomt dat de draden in de stekker oxideren of relais defect

    oke hier ben ik iets mee :p bij mij ist een grote witte in de motor ruimte ga die dan is controleren ;)
    heb wel gezien dat er een deel sensors op de carbu staan daarmee dacht ik dat er mss een druk regelaar tussen zat - VRD (0), 2 jaar geleden
    thx ga die is bestellen en zien, ik zie niet direct oxidatie dus zal hij wel kapot zijn, nogmaals bedankt voor de hulp en hopelijk is het opgelost met die 31€ :p - VRD (0), 2 jaar geleden

VRD (0), 2 jaar geleden

bedankt opgelost ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.