Fiat Grande Punto 2006: Katalysator verstopt

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 350A1000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 57

Na aanraden de auto laten uitlezen door garage. Auto heeft geen vermogen en de uitlaat demper is lek. Fiat garage wilt niet helpen met uitlezen etc want die willen alleen complete diagnose stellen zonder dat ik daar om vraag. Auto maakt niet meer dan 4000~ toeren. Als ik de lambdasensor er uitdraai kan de auto wel toeren maken tot 7500~.

Foto gemaakt van binnenkant katalysator (door lambdasensor gat), zal deze bijvoegen. Ziet er voor mij verstopt uit maar hoor graag jullie mening.

spijkermenno

Geplaatst door spijkermenno (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De katalysator lijkt inderdaad gedeeltelijk verstopt te zitten.
Die zal vernieuwd moeten worden, MAAR dat is niet de oorzaak.
Zonder de oorzaak weg te nemen sneuvelt de volgende katalysator ook weer.

De meest voorkomende oorzaak is misfires, waardoor er onverbrande benzine in de kat komt die daar verbrandt. De kat wordt daardoor te heet en gaat smelten en verstoppen.

Is er een voorgeschiedenis van hikken/horten/stoten of problemen met bougies/bobines/injectors?

Wat uit lezen betreft, als de MIL (gele lamp met symbool van een motorblok) brandt dan kan ieder APK station de foutcode(s) voor je uitlezen met hetzelfde apparaat als wordt gebruikt bij de APK keuring.

spijkermenno (0), 2 jaar geleden

toen ik de auto kocht stond er een pending foutcode voor misfires in. Ik heb na het aanschaffen direct de bougies verwijderd en vervangen. 2 van de 4 bougies waren van een ander type/ lengte. Na het vervangen van de bougies geen last meer gehad van misfires. Ik heb sinds kort dat de auto stottert bij het optrekken. Het probleem is dan ook precies dat er nu geen foutmelding in de computer staat maar dat ik toch veel vermogensverlies heb.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Tja, de schade was waarschijnlijk al gedaan voor dat je de auto kocht. Mogelijk zit de uitlaat ook verderop verstopt als er delen van het binnenwerk van de kat los gekomen zijn.

Heb je de auto van een particulier gekocht of van een bedrijf (minder dan 6 maanden geleden)?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.

    helaas de auto particulier aangeschaft, Ik heb de auto van de onderzijde bekeken en helaas heeft een van de vorige eigenaren het complete uitlaat systeem aan elkaar gelast en zal dus sowieso de hele uitlaat vervangen moeten worden.. bedankt voor uw reactie. Ik weet nu welke actie(s) ik moet indernemen. - spijkermenno (0), 2 jaar geleden

spijkermenno (0), 2 jaar geleden

vervolg vraag: Sinds vandaag geeft de auto een P0172 Air/Fuel mixture rich foutmelding aan. Kan dit het gevolg zijn van de al aanwezige problemen? (verstopte katalysator)

check

Beste antwoord, geplaatst door oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ja, dat ZOU kunnen. De verbrande gassen kunnen niet (geheel) weg. Daardoor wordt er minder verse lucht aangezogen. Maar omdat de motor een map-sensor heeft merkt de motor-computer dat niet, want die ziet een hoge(re) waarde van de map-sensor en spuit dus teveel in. Zoveel te veel dat de lambdacorrectie dat niet meer kan corrigeren.

Het beste kun je voor nu de oude katalysator leeg maken (als dat lukt met die gelaste uitlaat).
En daarna eerst maar eens kijken of de motor wel goed loopt zonder foutcodes zoals deze.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.