Fiat Punto 2005: Moeilijk schakelen met koude motor.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 843A1000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Laatste paar weken schakelt de Punto wat lastig met koude motor. Het lijkt alsof pook vastzit, koppeling een paar keer goed in trappen lijkt te helpen, maar ook niet altijd.
Met name in achteruitversnelling en 1e versnelling gaat wat lastiger.
Als de motor opgewarmd is, speelt dit niet.
Wat heb ik gedaan : niveau van bakolie gecontroleerd, dat was in orde.
Kabels/veren op de versnellingsbak met ingevet / met wd40 ingespoten. Auto heeft 150.000 km gelopen. Koppeling is goed denk ik, slipt niet en met een beetje gas kun je met piepende banden wegrijden. Dank voor reacties.

metins

Geplaatst door metins (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

NvM (0), 2 jaar geleden

Bak olie vervangen door redline mtl 70w80 GL en probleem opgelost

    Waarom Redline 70w80? Als ik op kenteken zoek bv bij Kroonolie, geeft het 75w80 aan..
    Zou het echt door bakolie kunnen? Ik dacht eerder aan, bedienkabels van de versnelling.. - metins (0), 2 jaar geleden

NvM (0), 2 jaar geleden

Klopt voor een nieuwe bak of bak met weinig km , in jouw geval denk ik dat de synchromessen kleven waardoor hij zwaar schakelt, wordt de olie warm dan word deze dunner en gaat het beter schakelen beter.
vandaar de Redline deze heeft andere toevoegingen en is 1 slag dunner. 99 van de 100 gevallen werkt dit perfect. vriendelijke Groet N.v.M.

metins (0), 2 jaar geleden

Kleine update, ik vermoed dat het moeilijk schakelen naar 1e en achteruitversnelling weinig te maken heeft met type smering 70w80 of 75w90.. Op een of andere manier vind de ontkoppeling niet goed. Het is een hydraulische systeem, als je na het starten paar keer rempedaal in trapt, daarna de koppeling, dan gaat het schakelen in achteruit of 1e versnelling prima. Er wordt onvoldoende druk opgebouwd? of moet het ontlucht worden denk ik.. Als de koppelingsplaten versleten zou den zijn, zou het ook minder goed rijden, versnellen. Dat gaat op zich prima.

metins (0), 2 jaar geleden

Het steeds moeilijker schakelen naar 1e en achteruit versnelling begint steeds vaker voor te doen. Omdat het een kleine moeite is heb ik bakolie afgetapt en opnieuw gevuld 75w80 bakolie.
Resultaat.. geen verschil. Ik denk dat Koppelingsset vervangen moet worden..wordt vervolgd..

metins (0), 2 jaar geleden

Het probleem met moeilijk schakelen van de Punto is opgelost.
Koppelingset met drukgroep is vervangen. Drukgroep was ook helemaal versleten en echt aan vervanging toe. De koppeling is nu veel lichter geworden, het schakelt nu ook weer prima!.
Topic kan gesloten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.