als je het koppelingspedaal bijna onderin getrapt hebt hoor je een "KNAK"
Komt duidelijk te horen bij het pedaal vandaan.
Koppeling wordt hydrolisch bediend.
Is dit een bekend probleem??
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er een veer aan het pedaal,
deze willen nog wel eens een bijgeluid maken.
Al er een veer opzit even kijken of hij ergens langs schuurt.
Mogelijk geeft anders een likje vet verbetering.
drukgroep koppeling ingelopen door druklager
oplossing is de koppeling te vervangen
16 jaar
@zwartepiet,
Als de koppeling soepel werkt, niet slipt en goed vrijkomt, zou ik de pleuri's mooi gebruiken voor iets anders. (Vrouw/vriendin uit eten nemen bijvoorbeeld....) Natuurlijk kun je de koppeling vervangen, samen met het bedieningsmechaniek en dan is waarschijnlijk het probleem opgelost...
Autokoppelingen zijn zo gemaakt dat je op "het einde van de pedaalslag" de diafragmaveer over een "punt" heen drukt zodat het ingetrapt houden niet zoveel kracht kost. Dit kun je niet horen, alleen "voelen"in het pedaal. Als je bij het pedaal iets hoort knakken kun je, terwijl iemand anders de koppeling intrapt proberen te achterhalen waar het geluid precies wegkomt en zo verderzoeken. Kun je meteen even proberen of het geluid niet bij de koppeling zelf wegkomt.
16 jaar
koppelings hefboom met b.v. een bandijzer bedienen zonder het pedaal dus . is dan de knak nog te hooren pedaal uitgeslooten. zwarte piet heeft gelijk warschijnlijk als je hem niet vervangt dan trap je er vroeg of laat door en ben je uitgereeden (lager schiet in drukgroep vast, doorheen of valt uit elkaar)
je hoort de "KNAK" ook bij stilstaande motor als je het pedaal met de hand indrukt en je hoofd bij de de pedalen houd kan je duidelijk het geluid horen. komt dus bij het pedaal vandaan. Maar het is er zo druk dat je bv niet bij de veer kan komen om te voelen of het daar vandaan komt, of het steunpunt van de stift van de koppelingcylinder.
Maar uit jullie reacties te begrijpen komt die niet vaker voor, of wel???
16 jaar
Vervang maar gewoon je koppeling en je bent van je probleem af. Binnen is er met de koppelingspedaal nooit problemen is altijd de koppeling waar de druk groep van inslijt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar