close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato: foutcode 0016 synchronisatie krukassensor en nokkenassensor

Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.3 multijet diesel

Collega heeft auto die 's morgens absoluut niet wil starten, batterij wordt leeggestart maar slaat niet aan. Een beetje "start pilot" inspuiten en auto loopt als een treintje, maar in noodloop.
Foutcode 0016 is niet te wissen.
Auto is al binnen geweest bij grote dealer : nokkenassensor tweemaal vervangen, krukassensor vervangen, gasklep vervangen want daar is een dienstnota over.
Maar euvel blijft.
Eens gedraaid start hij de rest van de dag normaal.

Effe gegoogeld en deze foutcode is precies de "achillespees" bij dit type.

Geplaatst door

jhl (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij een Diesel is de start altijd het moeilijkst. JE hebt dan een lage eindcompressietemperatuur waardoor het brandstofmengsel niet wil verbranden. Startpiloot ontbrandt makkelijker maar is ongecontroleerder. Wat kan de reden zijn van een slechte eindcompressie temperatuur.
Nummer 1 is de timing van de distributie. Is deze al eens volledig gecontroleerd dmv de paspennen onderin bij de krukas (achter inbusboutje) en de 2 rechts in het nokkenashuis. Mogelijk is de timing verkeerd of is één van de tandwielen op de nokkenassen iets vergaan. Deze zijn spieloos! en moeten worden afgesteld met de paspennen. Jouw fout leidt hier ook naar. De sensoren kun je bij de eerste start controleren met een scoop. Dan kun je ook direct de signalen tegen elkaar wegzetten.
Nummer 2 is verkeerde brandstof
Nummer 3 is tekort aan brandstofinspuiting door een defect aan pomp, opvoerpomp, valse lucht in inlaatsysteem of injectoren.
Nummer 4 is een tekort aan zuurstof door vervuild/verstopt luchtfilter, EGR welke openblijft
Nummer 5 is een afvoerprobleem, dichte uitlaat oid.

Maar P0016 vewijst naar de timing.

mkampstra 0
badge

11 jaar

dit lijkt meer op een injector probleem, je kan eens een retourtest doen, deze test maakt soms veel duidelijk.
Groeten Raf.

romeoraf 0
badge

11 jaar

Raf, dit heb ik ook al aan collega gezegd, maar volgens kan hij dan warm ook niet starten.

jhl 0
badge

11 jaar

sprry : volgens hem kan hij dan warm niet starten

jhl 0
badge

11 jaar

Het eerste wat je doet bij deze foutcode is zoals Merte zegt: timing distributie controleren met pennen, en op beide nokkenassen een pen steken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.