Fiat Punto: gebroken distributiesnaar, echt stuk??

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

mijn vriendin heeft een probleem met haar auto. Gister was ze aan het rijden en toen ineens sloeg de motor af en was niet meer aan te krijgen.
Vandaag heb ik gekeken en nu is de distributie snaar dus kapot :( erg balen!!!

nu de vraag..... heeft ze mazzel en is dit zo'n blok waarbij de kleppen vrij blijven als de snaar kapot gaat of heeft ze nu een groot probleem en zijn de kleppen krom?

het is een punto 1.2 60 S e2 uit 1995, het type van het motor type weet ik niet te vinden :$.


Als het te fixen is, heeft iemand dan voor mij een beschrijving hoe dit uit te voeren? hb wel wat klus ervaring aan auto's dus het moet lukken maar ik heb wel een guide nodig..

alvast bedankt!

andretr

Geplaatst door andretr (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

ligt eraan, de fire motoren hebben daar geen last van, dus de blokjes uit de cinquecento bv. ( 1100 cc )

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Haal een nieuwe riem en leg deze erop, draai de motor een paar slagen met de hand rond om te controleren of alles vrij draait en hij niks raakt..

Erna zou je hem eens kunnen proberen te starten,of als je beschikt over een compressie meter, kun je eers even de compressie meten.

Als hij kapot is gelopen moet de kop eraf, met wat mazzel valt het wel mee.

Maar meestal gaat een gebroken riem altijd gepaart met schade, Het was misschien een kwestie van onderhoud / optijd vervangen.

Gr Stefan

sjaak321 (0), 14 jaar geleden

Van dit bouwjaar is het bijna zeker een 8V-motor, hiervan kunnen de kleppen de cylinder niet raken.
Dus nieuw riempje en rijden.

andretr (0), 14 jaar geleden

Super bedankt voor de antwoorden!

Gister ook even de dealer gebeld en deze wist tre melden dat er inderdaad geen schade is :)
Als we auto naar de dealer brengen kost het incl spanrol en montage 180 euro.

ben gister bij de Brezan geweest en heb daar een snaar gehaald voor E 13.40 :) :)

Ik heb van een ander problemcar lid een uitdraai gehad waar de markeringen op staan dus het in elkaar zetten moet nu wel gaan lukken!


nogmaals dank voor de reacties!

Grtz
André

andretr (0), 14 jaar geleden

Hier de uitdraai van de markeringen.

(ik krijg de foto er niet op?!)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Andre

Bedoel je deze ? :-)

Zou persoonlijk ook even de waterpomp meenemen, dan ben je daar ook vanaf, de kans bestaat dat hij naderhand gaat lekken.

[url=http://img185.imageshack.us/i/30762524.p...][img]http://img185.imageshack.us/img185/6016/...[/img][/url]

Gr Stefan

andretr (0), 14 jaar geleden

Deze bedoelde ik ja :)

Nu heb ik geen gekalibreerde stang (puntje 4 bij het monteren...) hoe strak moet de snaar ongeveer staan?? heb geen voorbeeld meer namelijk haha

ovi (0), 14 jaar geleden

Heb de mijne ook nog niet lang geleden vervangen en daarna nog eens wegens een lekke koppaking!(geen lol)
Probleem vind ik dat je het merkteken vanboven wel niet echt kan zien.
Gewoon mooi horizontaal zetten dus.
Snaar moet je nog een beetje met de hand kunnen draaien. Wel altijd enkele toeren met de motor draaien en dan nog eens voelen dat de riem niet terug losser gekomen is!

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

zoals Stefan zegt, meteen even de waterpomp meenemen !

jeroenmonteyne (0) PRO, 14 jaar geleden

zeker ook de spanrol vervangen, kost niet veel. Maar gaat 95% zeker niet meer mee tot de volgende distributieriem.

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=jeroenmonteyne]zeker ook de spanrol vervangen, kost niet veel. Maar gaat 95% zeker niet meer mee tot de volgende distributieriem.[/quote]
Da was ik inderdaad nog vergeten! Zo is mijn eerste riem gesneuveld omdat de spanrol gewoon uit elkaar gevlogen was!
Dus zeker zoals Jeroen zegt de spanrol vervangen!!!!!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

= geen lol ivo -)

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]= geen lol ivo -)[/quote]
Hihihi, en als ge dan daarna een nieuwe koppakdichting steekt en gevuld daarna nog een keer uw koelvloeistof bij moogt ge niet vergeten het doppie er terug op te zetten hé Stefan!(lol)
Probleem met de Punto is dat je geen temperatuurmeter hebt en pas als uw lichtje van de motortemperatuur begint te branden weet je dat er een probleem is. Het ergste is dat daartegen uw koppaking al terug naar de vaantjes is en je terug op nieuw kan beginnen!(geen lol dus!)
Ondertussen rijdt hij nog altijd goed hoor dus nogmaals bedankt ook voor de info die ik toen gekregen heb!

norby (0), 14 jaar geleden

kan iemand mij vertellen van wel programma dat uitdraaitje is?

Ruud10657 (0) PRO, 14 jaar geleden

Autodata

andretr (0), 14 jaar geleden

Op 1 of andere gekke wijze blijft de timing steeds verlopen...... ik zet de markeringen goed en geef em dan twee slagen rond met de ratel. als ik dan weer kijk naar de markeringen staan deze helemaal verkeerd???? eerst dacht ik dat ik iets niet goed had gedaan maar na drie keer was ik wel overtuigd dat ik niets verkeerd deed ;)

hoe kan dit nou verlopen?

er zit nu een snaar op met 108 tanden, kan het zijn dat dit de verkeerde is? volgens de sticker die op de doos zit is het wel voor een punto 60/70 93-98.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=andretr]hoe kan dit nou verlopen?[/quote]
Staat de nokkenas niet 180 gr verkeert ?

Gr. paul

andretr (0), 14 jaar geleden

denk het niet want de markeringen staan wel goed en er staat maar 1 teken per tandwiel dus kan niet missen dan toch?

edit, de draairichting van de snaar, kan het zijn dat de snaar verkeerdom zit?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

in principe verdraai je de assen niet een aantal slagen maar een aantal tanden t.o.v elkaar
dus als de krukas 10 tanden heeft en de nokken as 20 dan draai je altijd 2 op 1
dus krukas 2X rond is nokken as 1 X
en het aantal tanden op de riem maakt niets uit
je kan met een verkeerde riem hoogstens te lang zijn en niet goed kunnen spannen
of je bent te kort en krijgt m er niet op

ovi (0), 14 jaar geleden

Yep, de merktekens zijn erg onduidelijk vanboven. Zet het merkteken van de nokkenas gewoon horizontaal, die vanonder kan je normaal niet missen. Er zijn 2 soorten distributieriemen voor de Punto met dus 2 verschillend aantal tanden. Ik had ze alletwee meegenomen en als je de oude riem neemt zie je duidelijk het verschil dus even vergelijken.
Als ik in mijn garage de doos nog heb zal ik het aantal tanden hier even posten!

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

vertel jan rietman
wat heb je er weer afgehaald
klopt t niet wat ik schrijf??
en ovi
er zit denkelijk verschil in tand vorm

andretr (0), 14 jaar geleden

Jaaa dat is het natuurlijk...... lekker slim ook van me :$ die tandwielen zijn natuurlijk niet even groot, sjesus wat slim van me, schaam schaam! dank jevoor dit verhelderende moment Cars&Motors!!

ovi, dat opzoeken hoeft dan niet meer.... qua tanden is er een 108 of een 129 en deze die er nu op zit klopte qua tanden wel, maar ik begon heel erg te twijvelen door een denk kronkel (die als ik de 1 draai dat de ander het zeldfde aantal slagen zou maken..:$)

Super bedankt! ik ga zo nog even proberen wat ie doet!

andretr (0), 14 jaar geleden

Nou hij doet het weer!
alleen ratelt er iets nu..... denk de waterpomp want die lekt nu als een zeef, zucht weer alles los halen.... had ik maar geluisterd naar de tips hierboven.... maargoed tis nie anders... morgen maar een pompie halen bij brezan en weer aan de knutsel!

super bedankt voor de tips allemaal!

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Zucht?? een simpele motor als deze is niet te bedenken ;)

Gr. paul

andretr (0), 14 jaar geleden

Hahaha ja dat is misschien wel zo maarja ik had het beter in 1 keer kunnen doen ;)

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als t maar weer werkt
laat t effe weten

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe ging dat ene liedje ook alweer ......."It's a good advice, that I just didn't take".............

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en als ie t weer doet
http://www.youtube.com/watch?v=v22NMAG1k...

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=andretr]Nou hij doet het weer!
alleen ratelt er iets nu..... denk de waterpomp want die lekt nu als een zeef, zucht weer alles los halen.... had ik maar geluisterd naar de tips hierboven.... maargoed tis nie anders... morgen maar een pompie halen bij brezan en weer aan de knutsel!

super bedankt voor de tips allemaal![/quote]
Gij bent precies mijn vrouw!
Als ge die goede raad geeft probeert ze ook eerst iets anders!(lol)
Gelukkig is het een zeer gemakkelijke distributieriem en denk er aan dat het een waterpomp ZONDER dichting is die ze u gaan geven.
Gebruik nu wel de juiste siliconen om er aan te smeren en geen voor uw keukentablet af te kitten hé!!!!
Ik heb die blauwe gebruikt die ook tegen olie kan.Ben effe de naam vergeten maar in de autoshop zullen ze u wel de goede kunnen meegeven.
Veel sleutelplezier dan nog maar eens.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Die Ivo is toch altijd vrolijk..(Lol) :-)

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Die Ivo is toch altijd vrolijk..(Lol) :-)[/quote]
Maar nog altijd niemand die mij helpt met mijn koude voeten in mij Fiat Ducato hé Stefan!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.