De motor van mijn Spider gebruikt behoorlijk wat olie. Als ik 80 a 90 km gereden heb met een snelheid van 120 a 130 verdwijnt er ongeveer een kwart van de peilstok. Ik kan niet ontdekken dat die rookt, maar er komen wel druppeltjes olie uit de uitlaat. De compressie is goed 1e cilinder 9.5 2e cilinder 9.4 3e cilinder 9.6 en de 4e cilinder 9.7 Kan ik hier uit concluderen dat het draaiende deel in orde is ?
De Spider is bijna 40 jaar oud het zou kunnen zijn dat de klephoedjes, klepgeleiders versleten zijn, kun je dat controleren zonder de kop te demonteren ?
Nu heb ik al een andere cilinderkop op de kop getikt. Om te kunnen controleren of deze nog eens gevlakt kan worden moet ik eigenlijk weten hoe dik deze kop minimaal moet zijn en waar je dit moet meten. Zijn er mensen die deze gegevens hebben en dit met mij willen delen?
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleppen mogen de zuiger niet raken. Aannemende dat je hem niet zelf gaat vlakken toch?
Een revisiebedrijf weet dat uit ervaring/documentatie wat nog verantwoord is om te vlakken.
Compressieveren zijn anders dan olieschraapveren. De laatste kunnen best wel eens vast zitten en olieverbriik veroorzaken. Roken heb je vaak bij klephoedjes die uitgedroogd zijn of versleten klepgeleiders.
Heb je de motor al eens geflushed? Kan soms wel eens een goed resultaat geven namelijk.
Bedankt voor de reactie.
Vlakken ga ik niet zelf doen, daar heb ik het gereedschap de kennis en de machines niet voor.
Dat flushen is een middel dat je bij de olie doet, en daar de motor een half uur zonder belasting op laat pruttelen ?
7 jaar
Klopt. We gebruiken dat zelf in de garage en soms met goed resultaat. Bv als een auto altijd door wat oudere mensen is gebruikt en dan verkocht wordt aan mensen die wat meer op de snelweg rijden kan zo'n auto wel eens olieverbruiken. Na een flush komen de olieschraapveren weer los en is het olieverbruik vaak een stuk minder.
Google maar eens op Lindemann OSC , dat gebruiken wij zelf in de werkplaats. Maar elke autoshop heeft wel een soortgelijk product.
Dit ga ik beslist proberen, dank je wel.
7 jaar
Bulkje,
Als je dit wilt doen ga dan voor de Lindemann OSC.
Dat zijn wel de betere produkten of forte kan ook.
7 jaar
Dank voor de tip, dat zal ik zeker doen een revisie is flink duurder dan zo'n flesje van rond de 20 euro.
Vandaag is de laatste dag dat ik met de Fiat rijden mag hij zit nog in de overgangsregeling. Hij gaat eerst vanmiddag voor de APK. En in de loop van de komende maanden ga ik mij met het flushen bezig houden. Heb ik dan mooi de tijd voor.
Dus een bericht over de afloop zal wel een tijdje op zich laten wachten, maar er komt een berichtje over de ervaring. Tot nu bedankt voor het mee denken.
7 jaar
Hoogstwaarschijnlijk heb ik het euvel van het olie 'verbruik' gevonden. De krukaskeerring aan de achterkant van de motor is kapot. Op de grens van de motor en versnellingsbak is het altijd vochtig, hangen altijd oliedruppels.
Deze ga ik eerst vervangen en dan heb ik goede hoop dat het verholpen is. Het is jammer dat het zoveel werk is om een keerring van € 5,-- te vervangen.
Mag ik iedereen danken voor het meedenken en de tips.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar