close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Seicento: Seicento houdt in en bokt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Ik heb onze Seicento nooit erg rap gevonden, Het is natuurlijk ook geen snelle auto, maar hij trok zo traag op dat ik vermoed dat je gerust van 'inhouden' kunt spreken. De laatste tijd werd dit wat erger. Aangezien het jaren geleden is dat de auto een fatsoenlijke beurt heeft gehad(alleen controles bij de garage, samen met apk), heb ik hem even een beurtje gegeven. Nieuwe bougies, olie-, lucht- en brandstoffilter en nieuwe olie. Behalve de olie komt alles van de dealer.
Het probleem lijkt echter verergerd. Hij houdt niet meer in dan voorheen, maar hij bokt er flink bij. Dit merk je vooral in de 2e versnelling. Als je van onderin de toeren optrekt gaat dit met horten en stoten. Boven een bepaald toerental heb je er geen last meer van. Stationair loopt ie ook een beetje onregelmatig. Bij de uitlaat hoor je geregeld een hikje. Dit weekend alles nog eens nagelopen en diverse sensoren doorgemeten. Zie hieronder. Nadat alles weer in elkaar zat, deed ie het goed... totdat ik 2 straten verderop was, toen was het weer mis.
Sensoren doorgemeten aan de hand van de vraagbaak:
- Toerental/bdp: niets gemeten (is dit stekker onder carburateur, met 3 draden?)
- Inspuitventiel: iets te hoge weerstand (wanneer is het tè hoog?)
- Stappenmotor: niet gemeten, kon ik niet bij zonder te demonteren
- Inlaatluchttemperatuur: goed
- Gasklepsensor: niet gemeten, kon ik niet bij zonder te demonteren
- Koelvloeistoftemperatuursensor: te hoge weerstand (volgens grafiek ca. 10 graden lager dan buitentemperatuur)
- Lambda sonde: goed
- Brandstofdamp afsluitklep: niet gemeten (waar zit ie?)
Waar kan ik het zoeken, wat kan ik nog controleren? Heeft uitlezen wel zin als er geen lampjes branden?
Enkele feitjes;
- normaal verbruik: stad 1 op 14, snelweg 1 op 18
- 4- a 5000km per jaar
- geen lampjes etc
Hoor graag waar ik naar kan kijken!

Geplaatst door

doekoe (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zoek naar de aansluiting van de MAP sensor (inlaatdruk opnemer). Rubber slangetje wil vaak inscheuren bij de aansluittules. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Bedankt Punt voor je tip. Inderdaad zat er een scheurtje in het slangetje ter hoogte van de MAP sensor. Was echter nog niet door. Wel slangetje vervangen voor een nieuwe(dealer keek me vreemd aan, komt nooit voor zei ie), maar helaas was het probleem niet verholpen. Slangetje had ik 's avonds vervangen in de schemer, na een proefrit geconstateerd dat het probleem er nog was en gefrustreerd de motorkap geopend. Al draaiend aan de gashendel die ik vonken bij de bougies. Aha! Vonkoverslag op het blok. De afscherming van de bougiekabels was bij 1 bougiekabel beschadigd waardoor de vonk oversloeg op het blok. Nieuwe bougiekabels erin en hij loopt weer als een trein. Opgelost!

dmr 0

13 jaar

Je had daarbij geen plantenspuit nodig om dat te zien.Wat kan die man toneel spelen, alle tules en hoesjes vallen als los zand uit elkaar onder de motorkap.!Goed dat het is opgelost.Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.