Fiat Ulysse: Stationair toerental leidt eigen leven

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0EL16v

Beste problemcar genoten,

Wie kan het verklappen?

Drie merkdealers in binnen- en buitenland komen er niet uit- / kunnen of willen er niet uitkomen. Mischien een van jullie wel?

Mijn Ulysse rijdt voortreffelijk goed, motor is 100%, alleen stationair willen de toeren klaarblijkelijk zonder reden wel eens naar 1800 - 2000 rpm toe springen.

Gaspedaal paar keer indrukken helpt niet.
Climate control / airco aan of uit blijft het probleem bestaan.
Gebeurt meestal als je een half uurtje of meer rijdt, maar ook soms gelijk bij koud starten.
Gebeurt meestal als je voor het stoplicht afremt net voor stilstand.
Soms rijdt ie dagen zonder dat probleem, soms dagen met (weer maakt doorgaans niet uit).
Gaskabel/zwenkarm is helemaal gedemonteerd en verschoond.
Bij drie merkdealers in binnen- en buitenland aan de Fiat Examiner gehangen, geen motor- of computer fouten geconstateerd.

Bij andere topics/autotypes vind ik iets over een 'stappenmotor' of wellicht oxidatie 'gasklepcontact' of 'throttle position sensor'?


Wordt met de 'stappenmotor' bedoeld als deel van het injectiesysteem?
Waar vind je die precies in de Ulysse? Is het te doen om deze te lokaliseren/demonteren/busje metalclean er tegenaan spuiten?
Ik heb dezelfde vragen betreffende het 'gasklepcontact'?
Throttle position sensor is voor mij helemaal iets nieuws.

Alle hulp welkom, bedankt alvast,
Gr.

Mace

Geplaatst door Mace (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ulysse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jaboV (0), 16 jaar geleden

Om te beginnen ken ik de Ullyse niet maar heb wel met een Tipo dezelfde problemen gehad.

Throttle Positioning Sensor (gasklep positiesensor) is de sensor die de motorregelunit vertelt hoeveel gas er gegeven (positie van de gasklep) wordt zodat hij de het juiste mengsel kan bepalen.
Stappenmotor is om de toerenval op te vangen en zit net als de TPS sensor in het gasklephuis. Beide hebben een draadboompje naar de computer dus als je onder je luchtfilterhuis twee kabelboompjes hebt lopen kom je ze wel tegen. TPS zit meest op het asje van de gasklep dus dat moet te vinden zijn.

Dingen die je kunt proberen:
- Beide connectoren controleren en loshalen en de polen inspuiten met contactspray.
- De massakabel van je accu volgen tot waar hij op het blok of bak geschroefd zit, loshalen contactdelen opschuren en inspuiten met contactspray en weer monteren. Bij Fiat zijn onverklaarvare storingen vaak massa, of het gebrek hieraan, problemen.
- Ik weet niet waar de computer zit maar ook (vaak in/onder dashboard kastje) ook hier connector loshalen en inspuiten met contactspray

Kost bijna niets en levert soms bij Fiat veel op maar garantie kan ik je ook niet geven helaas.

Succes Jaap

jeroenmonteyne (0) PRO, 16 jaar geleden

De stappenmotor voor het stationair toerental demonteren en reinigen.

Mace (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie tips,

Ga ze stapsgewijs proberen.

Mace (0), 15 jaar geleden

Was vergeten terug te koppelen, excuus.
Probleem bestaat nog steeds, echter het volgende is in de tussentijd gebeurd:
-stappenmotor gereinigd => probleem 1 week weg, dan weer terug, daarbij na vakantie c.q. lange rit, meteen terug.
-stappenmotor inderdaad vervuild met 'mayonaise', mengsel olie en vocht, kennelijk uit vacuumslang uit kleppendeksel (slang is voor ontluchting of zoiets?)
-vermoeden is vocht/condens in kleppendeksel en/of verkeerde olie in het verleden gebruikt door vorige eigenaar
-ik had Selenia K1 (semi-synthetische olie) van Fiat erin doordat ik (enigzins) tikkende kleppen had bij koude start in de winter, kleppen goed/toeren nog steeds niet
-ik heb nu sinds 2000km 5W30 vol syntheet erin

Stappen die ik nog ga ondernemen omdat het nog niet opgelost is:
-vacuumslang vervangen
-stappenmotor weer reinigen

Andere ideeen/oplossingen zijn welkom, met dank aan bovenstaande replies waarmee ik een stuk verder ben gekomen.

jaboV (0), 15 jaar geleden

Het stappenmotortje kan natuurlijk ook gewoon kaduuk zijn dan kun je reinigen tot je een ons weegt.

Gr Jaap

Mace (0), 15 jaar geleden

Jaap,
Hoe kan ik met zekerheid testen of het echt kaduuk is? dank

jaboV (0), 15 jaar geleden

Dat zou ik je zonder het te kunnen uitlezen eigenlijk niet zeggen. Ik haal meestal zo'n ding op de sloop als het naar mijn gevoel niet meer werkt.

Indicaties:
Als ie stationair loopt een grooverbruiker (achter ruitverwarming) inschakelen dan kun je wel zien of ie bijregelt als het toerental zakt. Misschien dat de profs hier wel een meetwaarde in Ohm's of zo kunnen produceren.

Gr Jaap

Mace (0), 15 jaar geleden

De auto is over drie jaar vier keer op de computer geweest, drie daarvan op Fiat Examiner bij drie verschillende Fiat dealers. Geen enkele fout. Wil niet zeggen dat het niet stuk is hoor, zou een hoop verklaren.
Achterruit verwarming doet deze auto niks, het aanslaan van de airco zou niet moeten resulteren in 1800+ toeren.
Ik denk dat wat jij zegt het beste is, bij gebrek aan betere opties de stappenmotor vervangen en kijken wat 'ie doet.

Dank, ik zal terugkoppelen wat er gebeurt.

Mace (0), 15 jaar geleden

Hallo,
Ik heb nog geen stappenmotor vervangen (€106,-/st.).
Ik heb nu ca.5000km gereden met 5w30 vol-synthetische olie en het toerental probleem is geleidelijk minder geworden, nu zelfs weg.
Lijkt of het inderdaad aan de olie ligt.
Ik kijk wat de auto de komende koude maanden gaat doen.
Gr,
Masso

Mace (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Ik ben ondertussen een jaar verder, mayonaise helemaal weg, blok is schoon, gashuis ook, toerenprobleem nog steeds aanwezig.
Ik heb de stappenmotor vervangen, is nu veel beter, maar bij het stoplicht na een tijdje te cruisen hangt ie sporadisch nog steeds op 2000rpm.
Soms helpt gas erop en eraf.
Soms airco helemaal uit en gas en hetzelfde doen.
Maar niet altijd.
Ik moet zeggen, ik weet het niet meer.
Gr.

Mace (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Helaas is het probleem na 5000km met nieuwe stappenmotor helemaal terug van weggeweest, nu slaat de motor ook wel eens af voordat je bij de streep van de stoplichten stiltaat. Ik heb hulp nodig, dit los ik niet zelf op zonder uitleesapparatuur.

Wie van de professionals op deze forum wil/kan in- of in de buurt van Alphen aan den Rijn dit probleem echt oplossen? (Tegen vergoeding uiteraard, voor niets gaat de zon op)

Gr,
Masso

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ulysse of stel zelf een nieuwe vraag.