auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto 2003: Stottert met nieuwe bougies

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 188A5000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 59

Goedenavond,

Ik heb een Punto uit 2003 die stottert bij het optrekken, ook bij een koude motor. Ik heb vandaag de bougies vervangen maar dat is het helaas niet.
Ik heb nu een bluetooth uitleesapparaat besteld maar heb ook gelezen dat uitlezen ook niet altijd het probleem aangeeft.

Ik heb ook gelezen dat het gasklephuis vies kan zijn waardoor hij stottert.

Wie weet wat er nog meer aan de hand kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Paul

Geplaatst door

Paul'83 (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zoek naar een vacuüm lek, als er een potje tussen de carterventilatie en inlaat zit dan dien je deze ook geheel te reinigen.

Verder inderdaad schoonmaken en opnieuw inleren van de gasklep maar dat gaat niet met een generieke OBD tool.
Wil je bijna alles kunnen dien je MultiEcuScan aan te schaffen i.c.m. de juiste interface (reken op 100 euro).

Schoonmaken en controleren op lekkages is echter "gratis" dus wellicht daar eens beginnen.

sanscorp 0

4 jaar

Ik hoop dat ik het gasklephuis überhaupt kan vinden en alle stekkers en schroeven weer terug op z'n plek krijg. Morgen komt dat uitleesapparaat binnen, kijken of die iets aangeeft.

Paul'83 0

4 jaar

Als ik het zo lees zou ik vooral niets demonteren en hulp inschakelen.

sanscorp 0

4 jaar

Altijd beter natuurlijk maar het gasklephuis is toch gewoon met schroeven en stekkers los te krijgen? Wat zou er fout kunnen gaan?

Paul'83 0

4 jaar

Als je het zo benaderd kan er niets fout gaan, nu dat gasklephuis nog zien te vinden :)

En daarna natuurlijk inleren met de computer.

Snap dat je graag aan de slag wil maar google eens wat informatie. Gasklephuis schoonmaken is veel over geschreven. Echt fout zoeken en diagnose stellen is een vak waarvan ik misschien 20% geleerd heb na 10 jaar zelf hobbyen.

sanscorp 0

4 jaar

Ik las dat als je de accu loskoppelt bij het schoonmaken van het gasklephuis en hem weer aansluit dat hij automatisch inleert. Maar wellicht toch maar beter naar de garage.

Paul'83 0

4 jaar

Er is niets mis met zelf proberen en leren, alleen wel uitermate vervelend als je straks helemaal niet meer kan rijden.

Lees de auto even uit, post eventuele meldingen hier en wellicht wat uitgebreider de symptomen, staat van onderhoud, laatst uitgevoerde werkzaamheden (evt. met als gevolg de problemen) en dan krijg je suggesties waar je wat mee kan. Dan bedoel ik googlen, inlezen en hier vragen en dan eens gaan kijken hoe ver je met de auto komt.

Hoop tijd, geduld en bereid zijn om leergeld te betalen.

sanscorp 0

4 jaar

Wel de juiste bougies? Bougiekabels gecontroleerd op doorslaan? Stottert hij alleen bij rijden of ook bij stationair toerental?

HansvdH 0
badge

4 jaar

Ik heb zel besteld bij Winparts aan de hand van mijn kenteken dus ik ga er vanuit van wel. Stationair ook niet helemaal goed, maar echt heel licht.
Hoe controleer ik of de bougiekabels doorslaan? Ze zien er vrij nieuw uit...

Paul'83 0

4 jaar

Dit controleer je door ze nat te spuiten. vanaf de bobine naar de bougie toe. Als hij dan rotter begint te lopen of te schokken betekent dit dat ze doorslaan. Waar kom je vandaan ?

HansvdH 0
badge

4 jaar

Dat gaat net iet te ver mbt mijn technische kennis. Ik kom uit Zoetermeer.

Paul'83 0

4 jaar

Als je bougie kabels nieuw zijn zal dat het probleem niet zijn.

sanscorp 0

4 jaar

Ze zien er vrij nieuw uit, zonder scheurtjes ofzo. Of zou nieuwe kabels het probleem alsnog kunnen verhelpen denk je?

Paul'83 0

4 jaar

Bobines willen ook wel eens problemen geven.
Bekabeling van de bdp sensor is in orde , sensor schoon.

Als de kabel los te vervangen is zijn het geen pen bobines, die kennen met regelmaat problemen. Maar desalniettemin wel checken.

sanscorp 0

4 jaar

Aan alle antwoorden te zien, waarbij enige technische kennis ontbreekt is mijn advies: Uitbesteden.

Dit kan voor een technicus al een hele zoektocht zijn en zelfs al zou je een foutcode kunnen uitlezen dan moet je nog weten welke oorzaak er aan ten gronde kan liggen.

sanscorp 0

4 jaar

Oke, dan ga ik morgen bellen met de garage. Bedankt voor je advies.

Paul'83 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.