Hallo Allemaal,
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Mijn tempra uit 1991 schokt regelmatig. Ik heb al gelezen dat dit waarschijnlijk aan de gaskleppotentiometer zou liggen, echter als ik onder de 100 lange stukken half gas rij heb ik geen probleem. Nu wordt er ook gesproken over een E.G.R. klep die schoongemaakt zou moeten worden. Waar zit dit ding precies? En kan ik het zelf doen...
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De uitlaat hoor je vaak een beetje bij de tempra, er zit een flexibel stuk in wat wat kan rammelen, dus dat kan dat holle geluid zijn wat je hoort.
Wat is de kleur van de bougies die je er uit gehaald hebt? Wat is de kleur van de bougies die je er nu in hebt zitten?
Als hij precies de goede hoeveelheid benzine ingespoten krijgt dan is het porselein (redelijk) schoon, de elektrodes hebben grijze tot koffiebruine aanslag. Dat wil je hebben.
Als hij te rijk loopt is het pikzwart en vochtig + benzine lucht.
Als er olievervuiling op zit is er iets mis met je zuigerveren (sluiten de cylinder luchtdicht af) of je koppakking.
Als ze heetgeblakerd zijn (witte aanslag) dan loopt de motor te arm = te weinig benzine inspuiten.
Aantal km gelopen ongeveer 150.000. Auto rookt niet extreem als hij temperatuur is
Opsomming
-auto loopt niet goed stationair/Slaat ook af
-auto rijdt wel als je veel gas geeft
-Bougies vervangen, geen resultaat
-Witte vlekken op koelvloeistof(kan komen doordat ik hem bijgevuld heb)
-auto hoort wat hol onder het motorblok(uitlaat?)
20 jaar
20 jaar
Dan zou mijn conclusie zijn dat je dus gewoon olie verbrandt. Hoeveel KM heeft hij gelopen? Wat is het olieverbruik? Rookt hij ook als je motor op temperatuur is? Dan moet de uitlaat kleurloos zijn...
Dat een auto een beetje zweet is niet zo'n groot probleem, probeer eens te kijken waar die olie vandaan komt.
De kostprijs wordt geheel bepaald door wat er mis is. Als de lambdasensor (zeer belangrijke sensor in de uitlaat) stuk is: 60-125 euro voor het onderdeel, dag sleutelen om hem te plaatsen.
Als de koppakking stuk is: tot 200 euro onderdelen en materialen
Zuigerveren versleten: motorblok vervangen door exemplaar van de sloop...
20 jaar
Maarten, heb net even gekeken onder de auto, er liggen een paar drupjes motorolie en de rook is volgens mij redelijk normaal van kleur(neigt wat naar het blauwe) Als het teveel zou gaan kosten, moet ik helaas de auto weg doen..
20 jaar
Wat is de kleur van de rook uit de uitlaat. Wit: hij verbrandt water of loopt te rijk BLauw: hij verbrandt motorolie.
Als hij stationair rot loopt ligt het denk ik niet aan een simpele sensor als de gaskleppotentiometer, die zou wel schokken kunnen verklaren bij specifieke toerentallen. Wat wel kan is lambdasensor, maar dan moet je check-engine lampjes hebben op je dashboard volgens mij.
Wit spul op koelvoeistof wordt veroorzaakt door olie-achtige substanties in het water. Je hoeft maar weinig vettigheid te lekken om dat te krijgen. ALS dat door de koppakking komt dan is die behoorlijk kapot, het oliekanaaltje ligt in een koperen afdichtingsring. Het kan echter ook dat je verontreiniging in het koelsysteem komt door een andere oorzaak.
Diagnose van wat er nu mis is moet je maar bij een Fiat specialist laten doen, zo duur is dat niet (enkel diagnose).
Voor zelf de koppakking vervangen reken op 100-200 euro materialen wat extra zaken, vervang eventueel gelijk distributieriem en als je het niet eerder gedaan hebt flink wat avondjes sleutelen. Als je te gehaast werkt maak je fouten. Ik heb het onlangs bij mijn Tempra uitgevoerd. Is wel te doen, voorwaarde is dat je voorzichtig te werk gaat en niet overhaast. Dan scheelt het geld t.o.v. de dealer. Nadat het gebeurd is moet je waarschijnlijk kleppen stellen wat de dealer beter kan.
20 jaar
Mocht het de koppaking zijn, is deze makkelijk te vervangen en lonend?
20 jaar
De auto rijdt inmiddels niet meer, loopt bijna niet stationair. Als de auto stationair loopt, dat heeft ie weinig toeren. De rook komt als het ware met 'pofjes' uit de uitlaat. Hij maakt ook best veel lawaai aan de onderkant van de moter. Kan dit een lekke koppakking zijn(Drijft wat wit spul op het koelvloeistof, echter dit kan ook komen doordat ik een ander merkvloeistof er doorheen heb gegooid) Bougies al vervangen...
20 jaar
De EGR klep zit boven de bougie van de 3ecylinder van links, bij mijn 1.6 ie althans.
Verder kan schokken door meerdere dingen komen natuurlijk. Wat voor schokken zijn het, wanneer treden ze op, etc.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tempra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar