Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor uit 2015 kapot

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: XWDB, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 88

Op weg naar vakantie ging de motor van onze auto stuk. Het nokkenas tandwiel was afgebroken. Zie foto’s. Onze auto is van oktober 2015 en heeft zo’n 130.000 km gereden. Altijd in onderhoud geweest bij Ford, want we hadden recht op Ford Assistance Gold. Op dit type motor is een terugroepaktie geweest vanwege een fabrieksfout van het nokkenas tandwiel: https://www.kfz-betrieb.vogel.de/ford-ru.... Onze motor is een paar maanden jonger, dus viel niet onder de terugroepaktie. Wat ik nu wil weten: Komt het vaker voor dat een nokkenas tandwiel afbreekt en hebben wij gewoon pech? Of is het toch waarschijnlijk dat er in onze auto ook een onderdeel met een fabrieksfout is gebruikt. Ik hoop dat er iemand met kennis van zaken mijn vraag kan beantwoorden. Ford neemt overigens vooralsnog geen verantwoordelijkheid en biedt ons alleen een coulanceregeling aan van 15% op een reparatie van 7000 euro (vervangen van de motor bij een erkende Ford-dealer).

Koopjesklets

Geplaatst door Koopjesklets , lid sinds 3 maanden geleden

18 Reacties

ofstone, 3 maanden geleden

Lijkt wel heel erg duidelijk op het probleem wat omschreven staat in die link.
Heeft Ford gekeken naar de bouwdatum van je motor, of naar wat er op je kenteken papieren staat?
In die link wordt namelijk gesproken over de bouwdatum van de motor, en dat is natuurlijk niet de datum die in je autopapieren staat, toch zeker niet in NL.
Als Ford met jouw auto een fout heeft gemaakt met de terugroepactie, dan is denk ik 75% tot 100% redelijk. Je krijgt er tenslotte een motor met 0km voor terug.

    Dank voor de tip. Onze auto is in oktober 2015 op kenteken gezet. Ik ga aan onze Ford-dealer vragen of de produktiedatum van onze motor te achterhalen is. Maar wat vind u van onze case als de motor inderdaad iets jonger dan april 2015 is? - Koopjesklets, 3 maanden geleden

Hans4040 PRO, 3 maanden geleden

Het is mij al eerder opgevallen, dat dealers in Nederland niets te maken willen hebben met terugroep akties in het buitenland.
Ik denk dat ze bang zijn dat hun claim niet gehonoreerd wordt, of ze snappen niet wat er staat (Duits).
Ik heb het zelf meegemaakt met een Hyundai waarvan het uitlaatspruitstuk scheurde.
In de USA alle betroffen auto`s gratis voorzien van een gemodificeerd nieuw spruitstuk.
Hier in Nederland bij de dealer..." we zullen het uitzoeken meneer"....nooit meer iets van gehoord.
Dus : ik zou een jurist raadplegen, bijvoorbeeld rechtsbijstand of ANWB, BOVAG, enz.
Succes.

    Ik wil dit even nuanceren. Onze dealer stelt alles in het werk om ons te helpen. Het is de klantenservice van Ford die geen thuis geeft. Onze auto staat domweg niet aangemerkt voor de terugroepaktie, dus onze dealer kon het niet weten. Het betreft idd wel een importauto. - Koopjesklets, 3 maanden geleden

Koopjesklets, 3 maanden geleden

Dank voor de tip. Onze auto is in oktober 2015 op kenteken gezet. Ik ga aan onze Ford-dealer vragen of de produktiedatum van onze motor te achterhalen is. Maar wat vind u van onze case als de motor inderdaad iets jonger dan april 2015 is?

bert klein PRO, 3 maanden geleden

Zou eerst productiedatum van jou auto opvragen, productiedatum moter wordt iets moeilijker,
Als je hier het kenteken of chassisnummer plaatst kan ik via partslink het productiedatum van jou auto geven.
Mocht deze wel in deze schade geproduceerd zijn kan je de dealer daarmee confronteren,

bert klein PRO, 3 maanden geleden

OP de middelste foto is te zien dat dit een oude breuk is de laatste foto is duidelijk een verse breuk.
als je de mogelijkheid hebt de riem er afleggen en een duidelijke foto maken ook van de brokstukken, door het kleurverschil is de historie van de schade te zien.
Vr Gr Bert

Hans4040 PRO, 3 maanden geleden

Misschien heb je hier iets aan?
https://www.nu.nl/auto/5993901/hoe-oud-i...

Koopjesklets, 3 maanden geleden

Iedereen bedankt voor de reacties. Onze dealer gaat achterhalen wanneer de auto geproduceerd is en onze rechtbijstandsverzekering is ingeschakeld.

Hans4040 PRO, 3 maanden geleden

Oke, we horen wel hoe het afloopt.
Succes.

Koopjesklets, 3 maanden geleden

Wat mij wel stoort, afgezien van het financiële aspect van dit akkefietje, is de lakse en ongeïnteresseerde houding van de Ford klantenservice. Wij zaten rond middernacht met z’n 6-en in de auto toen het tandwiel afbrak en waren net bezig met een inhaalaktie op de Duitse autobahn. Het was een beetje heuvelopwaarts en gelukkig kon mijn zoon de auto nog net op de vluchtstrook krijgen. Voor hetzelfde geld waren we in het donker midden op de snelweg tot stilstand gekomen. Ik werk zelf op een kwaliteitsafdeling van een redelijk groot bedrijf en heb ook te maken met klachtenafhandeling. In zo’n geval (veiligheid van de klant was in het geding) zouden alle alarmbellen bij ons gaan rinkelen en zouden wij minstens een root cause analysis/8D doen. Het verbaast me (en baart me zorgen) dat dit niet in de procedure van Ford (automotive) staat.

Heino4267, 3 maanden geleden

Mijn mening: In dat geval zouden ze interesse tonen en dat kost per geval geld, héél veel geld, omdat er dan financieel gecompenseerd moet worden.
In deze gevallen is er een policy om (financiële) aanspraken zoveel mogelijk te voorkomen door heel lauw te reageren, waardoor getroffen klanten sneller afhaken en zijn aangewezen op hun rechtsbijstandsverzekering (die velen niet hebben of die dat nét niet dekt).

Als dit indruist tegen de policy van dit forum (want geen technische hulp zijnde), verzoek ik een moderator vriendelijk deze tekst te verwijderen.

Moderator Problemcar PRO, 3 maanden geleden

In principe is dit forum opgezet om technische problemen op te lossen en niet voor juridische zaken.
Jou mening is duidelijk Heino4267 en een antwoord op de vraag van Koopjesklets.
De dealer en rechtbijstandsverzekering is ingeschakeld., dus we laten het hier even bij.

Moderator Problemcar.

    Duidelijk. (Ik ben nieuw op dit forum.) Laten we ons beperken tot antwoord op de vraag of het vaker voorkomt dat het nokkenas tandwiel afbreekt. - Koopjesklets, 3 maanden geleden

bert klein PRO, 3 maanden geleden

Toch coelant dat ze je korting willen geven op een nieuwe motor ze willen tenminste iets doen,vind het ronduit beschamend hoe dealers en importeurs klanten soms voor het blok zetten, ze gaan tot het uiterste,garantie en terugroep actie,s kosten de dealer veel geld ,werkzaamheden moeten tegen flat rate tijden en tegen gereduceerd uurtarief.
Je zult zelf met harde bewijzen moeten aan komen voor vergoeding of herstel, juridisch kan ellenlang duren wat voor de eigenaar niet op te brengen is,en daardoor zal zwichten.
Wat je ook kunt doen een Duitse dealer info vragen daar zijn de garantie termijnen langer bij bepaalde merken anders dan in Nederland,
Mocht je wel vergoeding krijgen zal dat 50/50 zijn ivm de kilometers, je kunt ook overwegen voor een occaision moter met 3 maand garantie ben je wel van een hoop gedoe af.
Vr.Gr Bert

Hans4040 PRO, 3 maanden geleden

Koopjesklets , het komt vaker voor...anders had Ford geen terugroep actie gestart...

En plaats je berichten a.u.b in het vak "Jouw antwoord hier?" en niet bij "Opmerking plaatsen".

Koopjesklets, 2 maanden geleden

Ford heeft geen krimp gegeven; ook niet na inschakelen rechtsbijstand. Inmiddels hebben we de motor laten vervangen. Heb nog wel wat foto’s van het gebroken tandwiel.

. . . . . .

Koopjesklets, 2 maanden geleden

Weet iemand of uit de foto met het cijfer 5 de produktiefatum van het tandwiel te achterhalen is?

Hans4040 PRO, 2 maanden geleden

Ik denk september (9) 2015
Maar zoals ik al eerder zei productiedatum staat op heel veel delen, vaak aan de onderkant/achterkant.
Ik heb al eens een link geplaatst waar je je voordeel mee kunt doen...
https://www.nu.nl/auto/5993901/hoe-oud-i...

bert klein PRO, 2 maanden geleden

Wij denken 3/2015 Anders chassisnummer van de auto plaatsen zullen we proberen productiedatum te
achterhalen,onderdeel nummers zijn immers ouder dan productie datum.
Zou zeker uit voorzorg bij vervangings motor de nokkenas poelie en de spanner vervangen.

    Chassisnummer is WF0WXXGCEWFJ05311. - Koopjesklets, 2 maanden geleden

bert klein PRO, 2 maanden geleden

Productiedatum auto :7-10-2015
Nokkenastandwiel voorgaand deze datum

    Dankuwel. Dan zijn maart en september 2015 dus allebei nog mogelijk... - Koopjesklets, 2 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Grand C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.