Ford Escort: Escort 1.8 LPG-G3 diverse problemen vooral stationair

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: Zetec 1.8

Het begon ermee dat de stationair onregelmatig was. Op sommige momenten zakte zelfs het toerental ver onder de 870 en sprong daarna omhoog naar 1500, waarna het weer van voren af aan begon.

Ik ben naar de LPG specialist geweest. Zij hebben het systeem uitgelezen en zeiden: temperatuurzender vervangen.
Temperatuurzender vervangen. Probleem niet opgelost.

Ik terug naar de LPG specialist. Zij zeiden: moet opnieuw inleren. LPG systeem opnieuw ingeleerd. Probleem leek 2 dagen opgelost. Daarna kwam het heviger terug.

Het bovengenoemde probleem veranderde naar het probleem dat hij telkens hoog stationair draaide (1500 - 2000), dat langzaam terugzakte naar normaal. Nu slaat hij telkens af als ik in zijn vrij het gas loslaat.
Na het afslaan moet de startmotor langer draai voordat hij weer aanslaat. Gas bijgeven helpt. Is hij dan verzopen?

Het probleem lijkt op gas veel erger dan op benzine, maar ik heb ook altijd het gevoel dat gassystemen van elk probleem met de motor meer last hebben dan de originele ECU.
Wat ik ook heb. Als ik uitrol voel ik dat de auto schokt. Net alsof de motor "wisselende compressie" heeft. Na ontkoppelen is dit schokken weg.

Moet ik dit nog steeds bij de temperatuurzender zoeken (slechte bedrading oid.) of ergens anders? Kan het de stationairservo zijn als de motor op benzine veel beter stationairt?

Ronald_J

Geplaatst door Ronald_J (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Aanvulling

Ik ben inmiddels een aantal maal bij de LPG specialist geweest.

Koelwater-temperatuursensor vervangen --> geen resultaat
Lambda sensor vervangen --> resultaat: LPG systeem wil niet meer inleren

Als laatste is de verdamper vervangen. De LPG specialist gaf aan dat deze lekte, waardoor het mengel te rijk was bij lage vermogens.
Ik ben nu in de tweede dag na de vervanging. Ik merk nog steeds een sterk schommelend stationair toerental. Soms zakt het toerental zover in dat de motor weer op Benzine overgaat.
Hij slaat niet meer helemaal af in de stationair, maar ik denk dat ik toch kan zeggen dat het probleem niet opgelost is.

Heeft iemand enig idee wat dit nu nog kan zijn?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Loopt tie op benzine wel goed?.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Ik zal het nog een keer nakijken.

Voorheen was het zo dat op benzine het stationairtoerental wel schommelde, maar lang niet zo erg als op gas.
De LPG specialist gaf aan dat het mogelijk is dat de bezinde ECU ontregelt raakt doordat het gassysteem niet goed werkt. Het benzine-systeem zou namelijk wel altijd "meekijken".

Edit: Even gecontroleerd. Op Benzine is alles inderdaad in orde

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hij schommeld dus niet op benzine?.
Dan terug naar die gasboer en op laten lossen, tenslotte hebben ze van alles vervangen maar probleem niet opgelost.
Het benzine systeem raakt niet ontregeld door een gascomp, allemaal onzin.
Wat je nog wel kiunt doen is de pluspool er een kwartier afleggen, dan reset de gascomp zich.
Wat voor installatie is het?.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Resetten is tussen elke vervanging een aantal keer gedaan. Geen effect.

Wat ik heb ik het volgende:

Als ik het gas loslaat en de koppeling intrap:

Op benzine zakt het toerental soms tot ca 500, waarna hij rustig terugkomt naar ca 850.
Op gas zakt het toerental vaak flink diep (auto begint te schudden), waarna hij afslaat, op bezine overgaat, of tot ca 1500 toeren opspringt.

Stationair (bijv. voor een stoplicht):

Op bezine schommelt het toerental soms rustig ca 50 toeren op en neer.
Op gas. Soms loopt hij eerst heel mooi stationair, maar na een tijdje voel je dat de motor onregelmatig loopt. Dat gaat na een paar seconden over in het inzakken en opspringen naar 1000 - 1500 toeren. Het schommelen wordt steeds heviger totdat hij afslaat of op benzine overgaat.

Oh ja, bougies zijn ook pas vervangen. Geen effect. Niet dat ik dat verwachtte, maar ik was er toch...

Morgen weer naar de gasman. Eens kijken wat hij nu zegt.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hij loopt dus niet goed op benzine.
Je moet eerst zorgen dat tie goed op benzine loopt, pas dan kun je over op gas.
Ik zou het gasklephuis en de stationnaire omloop laten reinigen.
Gasklep in de basisstand laten zetten.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Ik heb de auto gebruikt gekocht en weet dus niet wat normaal gedrag is voor dit type motor.
Ik begrijp van jouw opmerking dat het toerental niet zomaar onder de gedefinieerde 870 toeren mag zakken?
Hoe precies hoort zo een motor het toerental vast te houden?
Als ik het electrisch raam dichtdoe zakt het stationairtoerental ook iets in op het moment dat het ruimt sluit. (de raammotor vraagt dan meer stroom). Is dat iets wat je normaalgesproken niet zou moeten merken?

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Maar op welke manier verklaar je dan dat hij op gas veeeel slechter loopt?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Op gas is een auto veel gevoeliger.
Waar je een probleem op benzine op de achtergrond waarneemt, is het op gas een probleem wat op de voorgrond treed.
Het toerental moet gewoon stabiel zijn.
Er zit wel iets variatie in, maar dan bedoel ik plus minus 10 omwentelingen verschil.
het feit dat als je een elektrisch raam bedient dat dat invloed heeft op het toerental is normaal.
Dat het toerental inzakt zegt al iets over de gangbaarheid van de gasklep.
In principe moet tie door het mm gecorrigeerd worden naar omhoog.
Het feit dat tie inzakt betekent dat tie niet snel genoeg reageert omdat tie vervuild is of niet goed gangbaar is.
Vaak zie je ook bij grote gebruikers zoals achterruit verwarming en of groot licht dat tie gaat galopperen, pendelen tussen de 500 en 1200 omwentelingen.
Dat is hetgene wat jij ervaart als schokken als je het gas loslaat.
Hij staat te zoeken naar het juiste toerental.
Op gas word dit veel sterker omdat tie op gas veel gevoeliger is voor afwijkingen en of storingen.
Ik denk daarom dat het ook belangrijk is om het gasklephuis te laten reinigen en de motor op benzine goed te laten draaien.
Verse benzine tanken en 2 flesjes injector reiniger erin.
tank een keer v-power of bp-ultimate, ook om de injectors op benzine in goede staat te houden.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Hmm, interessant.

Ik zal morgen evengoed naar de LPG man gaan omdat ikd at al afgesproken heb en hij tot nog toe nog nooit een rekening geschreven heeft voor een diagnose.
Ik zal alleen wel eerst de dingen doen die je voorstelt voordat ik het volgende deel ga vervangen dat de LPG man ervan gaat beschuldigen.
Hij heeft tot nog toe immer drie keer het probleem niet opgelost.

Bedankt voor je hulp.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Het verhaal heeft een interessante wending genomen. De autogas specialist zei dat de garage bij het vervangen van de lambda sensor vergeten is om het gas systeem er weer op aan te sluiten.
Het is dus logisch dat er sinds het vervangen van de Lambda sensor geen verbetering was.

Mij benieuwen of we er nu vanaf zijn. Vandaag liep de motor nog niet zo goed, maar dat schijnt normaal te zijn voor motorbesturingen. Het systeem moet een aantal instellingen opnieuw zoeken en vinden. In de handleiding van de auto staat ook dat de motor op benzine enige tijd niet lekker loopt nadat de accu los geweest is.

Maandagmiddag zou ik moeten weten of het probleem nu opgelost is.
Anders kan ik altijd nog het gasklephuis (en bypass) laten schoonmaken.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hij heeft dan wel enige tijd nodig om in te leren idd.

ressort (0), 16 jaar geleden

Ronald,
Die Primera lijkt mij een verstandig man ......Ć©n vakman !! het lijkt mij goed naar hem te luisteren !
Ressort (de Belg)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hallo Ressort,ik probeer altijd een beetje terug te gaan naar de basis, heel belangrijk met een lpg systeem.
Het is een systeem wat er bij komt en gegevens aftapt van de benzinecomp en dat aanpast aan de verbranding van lpg.
Als tie nou ook niet helemaal goed loopt op benzine dan kan die bijna onmogelijk op gas goed lopen.
Daar gaat het vaak fout, er worden dan vaak onnodig een heleboel dingen over hoop gehaald.
als je problemen hebt op lpg moet je eigenlijk terug naar benzine en kijken of tie dan goed loopt.
Loop tie dan goed, dan zit het probleem vaak in de gasinstallatie.
Het is natuurlijk moeilijk om vanachter een pc een kant en klare oplossing aan te bieden.
ik kan er uiteraard ook gewoon naast zitten, maar vaak zit het in de basis al niet meer goed.
Zo probeer je de storing helder te maken.
Soms zijn beide systemen niet compatible met elkaar en maken ze mekaar in de war.
Dan loopt tie uiteindelijk op beide brandstoffen niet goed meer, maar dan nog zorg je dat tie eerst op benzine weer goed draait en dan kijk je verder.
Want anders kom je er niet meer uit.

john05 (0) PRO, 16 jaar geleden

heb je een backfire gehad dan vliegt de dikke slang achter op inlaat spruitstuk eraf waardoor hij raar doet

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Backfire lijkt me niet logisch. Het is een G3 (vrijwel directe injectie). Hij moet wel heel erg in de war zijn wil daar een backfire uitkomen.
Ik zelf heb het niet meegemaakt, maar ik heb de auto gebruikt gekocht, dus in theorie is het mogelijk.

Na een weekje testen kan ik zeggen dat de motor aanzienlijk beter loop met de lambda sensor aangesloten (wat een verrassing), maar het oorspronkelijke probleem is er nog.

Helaas is na al het geƫxperimenteer van de garage mijn geld een beetje op, dus zal ik het schoonmaken van de inlaatklep en bypass een beetje moeten uitstellen...

Iets anders dat mij opviel en wat ik niet helemaal begreep is het volgende:
Als het toerental instort wanneer ik bij ingetrapte koppeling het gas loslaat valt mijn versterker uit. De accuspanning lijkt dus flink in te zakken.
De versterker is rechtstreeks op de accupool aangesloten en werkt wel gewoon als de motor niet draait. Het is dus niet gewoon dat de 14.4V laadspanning wegvalt. De spanning lijkt zelfs nog dieper in te zakken.
Is het op een of andere manier logisch dat de accuspanning stevig inzakt als de motor bijna uitvalt, of kan dit deel van het probleem zijn?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Je zou de massapunten eens langs kunnen lopen, maar ik denk niet dat het probleem daar inzit.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Ik spreek je ook zeker niet tegen op dat gebied, maar ik vond het zo een vreemd verschijnsel.
Ik zal eens meten wat er precies gebeurt met de accuspanning. Het zou best kunnen dat de versterker gewoon uitgaat als hij detecteert dat de spanning daalt in plaats van onder een bepaalde spanning.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Aangezien het tijd was voor een nieuwe APK moest ik weer verder met het oplossen van dit probleem.
De keurder gaf namelijk aan dat de CO uitstoot bijna 10 keer zo hoog als toegestaan was.

Gezien het ook nogal toegenomen verbruik had ik dit wel zien aankomen en was ik kort daarvoor nog maar weer eens naar LPG dealer in Haarlem gegaan. Deze gaf aan dat hij het LPG systeem nog maar eens met veel pijn en moeite opnieuw had ingeleerd en dat hij hoopte dat het nu niet meer zou misgaan. En dat anders misschien wel eens de gascomputere defect kon zijn. Aangezien het minstens de 5e keer was dat ik daar terug was wist ik al zeker dat dat inleren niets ging oplossen. Ik zei tegen hem dat ik waarschijnlijk volgende week weer terug zou zijn. Hij zei: "ik hoop van niet". Het was mij eerlijk gezegd niet duidelijk of hij hoopte dat het probleem nu opgelost was, of dat hij genoeg van mij had. Laten we maar van het beste uitgaan....

De APK keurder raadde mij aan eens naar in Heemskerk te gaan. Deze vroeg weliswaar 90 euro voor zijn diagnose, maar dat is value for money gebleken. Dat bleek voor eigenlijk ook zo te zijn. Deze vroeg geen geld voor zijn diagnoses, maar hij bleek er dan ook telkens naast te zitten.
De hoge CO uitstoot en het afslaan gaven al een hint naar te rijk lopen. Vendel deed aantal metingen aan de Lambdasensor waaruit bleek dat de connector verrot was. Dat moet de connector aan de auto-kant zijn. De andere is immers inclusief sensor vervangen. (best jammer van die 95 euro) resultaat: geen signaal aan de ECU. Deze ziet hierdoor een zeer arm mengsel en verzuipt de motor door steeds maar meer brandstof te injecteren. Dit gold voor zowel de originele benzine regeling als het gassysteem. Alleen sloeg de motor op benzine niet af terwijl hij toch veel te rijk liep.
Door simpelweg de connectoren een aantal maal in en uit elkaar te bewegen verdween uiteindelijk de CO overmaat als sneeuw voor de zon. Oplossing: connectoren afknippen, de draden aan elkaar solderen en klaar!

Verder gaf aan dat de bougie electrode afstand van 0.9mm niet veilig was voor LPG en raadde aan deze te stellen naar 0.6mm.
Ook was hij het niet eens met de afgezaagde luchtinlaat. Dit is een korte plastic pijp vanuit het filterhuis die de lucht tegen de rijrichting in rechtstreeks uit het motorhuis haalt. Als de ventilator aanslaat heeft de luchtinlaat hier last van.

Mijn conclusies:
1. het probleem was niet de Lambda sensor, maar wel het lambda signaal. Dit stemt overeen met een van de uitgelezen foutcodes.
2. Heb nooit blind vertrouwen in een dealer
3. in Haarlem (Eurogas Dealer!) is niet geschikt voor diagnose.
4 uit Heemskerk is een goed adres voor diagnose en reparatie aan LPG systemen.
5. ga niet meteen uit van een LPG probleem maar ga toch naar iemand die verstand van LPG systemen heeft.

vragen:

electrode afstand:
Het verbaast me wel een beetje dat voor LPG de electrode afstand bijna gehalveerd moet worden. Hoe kan de auto daarna nog steeds goed op benzine rijden? Wat is eigenlijk de invloed van de electrode-afstand op het functioneren van de motor? Wat is het absolute minimum, en waarom ligt dit kennelijk zoveel lager dan de standaard afstand?

Luchtinlaat:
Wat zou het meest concrete probleem met de bovenstaande constructie zijn? Dat de ingevoerde lucht te warm is doordat hij via de radiator komt? Of dat de luchtdruk te hoog / laag (venturi werking) wordt?

Kleine toevoeging:
conclusie 6: van opnieuw inleren van LPG systeem gaat de motor altijd beter lopen, maar als het probleem nog bestaat is dit van korte duur.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Gelukkig dat het opgelost is.
Het klopt idd dat tie zijn lucht niet tegen de rijrichting in mag binnen krijgen.
Door de hoeveelheid lucht kan de verdamper dicht slaan.
En idd heeft tie nu last van de ventilator.
De bougies worden krapper gezet om het gasmengsel makkelijker te ontsteken.
Vonk springt makkelijker over op deze manier.
Bij benzine niet van toepassing omdat dit makkelijker ontsteekt.
Heeft op benzine geen invloed dat tie krapper staat.
Kreeg je overigens geen storingsmelding dan?.
Dat zou wel moeten eigenlijk omdat tie geen lambdasignaal kreeg.
Doet het diagnose lampje het wel?.
Als je de motor op kontakt zet brand er dan een geel lampje?.
Als je start moet het uit gaan.
Ik heb namelijk mee gemaakt dat een gasinbouwer het lampje eruit haalde om gezeur te voorkomen.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

nee, als ik hem op het contact zet heb ik alleen het olielampje en het acculampje. Maar dat had ik ook met mijn eerste Escort uit 1995 (deze komt uit 1997). ik heb deze vraag ook gesteld aan de LPG dealer (diegene die niet goed blijkt te zijn). Deze zei dat deze generatie auto nog geen "check engine" lampje heeft.
Ik heb me zelf ook afgevraagd waarom hij niet naar open-loop gaat als er nul signaal overkomt. Als deze ECU daar uberhaupt op controleert komt het misschien door de manier van uitvallen. Steeds een beetje minder. Dit was goed te zien aan de stationairloop in het begin toen er nog nauwelijks problemen waren. Eerst loop hij perfect stabiel en dan ineens springt het toerental op en zakt weer in. Het verslechterende contact in combinatie met het trillen van de auto zal eerst geleid hebben tot het kraken wat je hoort bij oude radios. Dit wordt dan steeds erger, totdat er geen signaal meer overblijft.
Meest interessante test die Vendel deed (na de metingen) was de connector van de Lambda sensor eruit te trekken bij lopende motor. Dit maakte totaal geen verschil!

Maar als 0.6mm ook geen enkel probleem is, waarom is de standaard electrode afstand dan 1.0mm? Is dat dan gewoon een standaardmaat, of heeft het ook voordelen om langere vonken te maken?
Blijkt dat de oude bougies (heb ze bewaard) gewoon nog op 1.0mm stonden. Dit werkte prima. het lijkt er dus op dat de bobine ook prima 15KV kon opwekken, maar dat zou dan waarschijnlijk wel boven spec. liggen. Nu het beestje wat ouder wordt is het zeker een goed idee om hem daarin een beetje tegemoet te komen.

Overigens ook interessant dat Van Ommeren mij nooit heeft verteld dat die luchtinlaat niet in orde was. Dit terwijl je voor inleren (heeft hij talloze malen gedaan) onder de kap moet wezen. Hij heeft het dus echt wel gezien. Vendel zegt zelfs dat het onmogelijk is om het systeem goed in te leren aangezien dat in stilstand gebeurt en dus de fan regelmatig zal aanslaan...


(edit: typvaudjes corrigeren)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dan moet alsnog de gascomp terug gaan naar benzine of de led moet gaan knipperen.
Hij moet een foutcode registreren.
Heeft deze ford geen diagnose lampje t.a.v het lambdasignaal.
Deze auto heeft toch ook OBD (onboard diagnose).
De auto is toch ook uit te lezen?.
Het kan toch niet zo zijn dat je in de rondte kan rijden zonder foutmelding t.a.v een fout lambda signaal?.
Of helemaal geen signaal.
Heel typisch.
Kijk er zijn autos uit die tijd die geen diagnose lampje hadden, maar wel een lambda storing aan konden geven.
Dus geen van beide signalen of lampjes aanwezig?.
Ook geen lampje met het lambda teken erin.
Ook onder gasinbouwers zitten prutsers of mensen die niet bekend zijn met deze installatie.
Maar bepaalde basis zaken had hij gewoon moeten zien.
Kijk toch nog eens in het instructie boekje of je geen lambda storings lampje hebt.
Kijk, een G3 installatie is ook niet afstelbaar en heeft OBD.
Dit is een eis om aan de G3 norm te voldoen.

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

Klopt. de gascomputer is uit te lezen. Naar aanleiding daarvan is de Lambda ook vervangen. Dit is wat er misgegaan is. De LPG dealer heeft er kennelijk geen moment bij stilgestaan dat de lambda fout die de ECU/gascomputer aangeven duiden op een fout ergens in het *circuit* lambda meting. Dat is dus inclusief alle bekabeling tot aan de ECU/gascomputer.
Na het vervangen van de Lambda-sensor heeft hij dit item "afgevinkt" en het gewoon nooit meer in die hoek gezocht. De volgende conclusie zonder een sprankje van twijfel was dat de verdamper lekte. Ik heb me nog afgevraagd of ik voor die vervanging misschien gewoon mijn geld terug moet eisen. Maar dat zal wel weer niet lukken.

Een ander ding dat ik me kan voorstellen is dat de benzine ECU het probleem meestal niet zag doordat het LPG systeem het Lambda signaal simuleert zodat de ECU niet in paniek raakt als het LPG systeem "regeert".
Wat me wel op een zeker moment gebeurde is dat het LEDje van het LPG systeem niet meer aanging, terwijl hij wel op gas reed. Volgens alle kenners die ik hierover gesproken heb duidt dat op een defect aan de gascomputer. Maar ik vind het wel vreemd dat het LEDje na opnieuw inleren weer keurig meedoet.
Ik kan me goed voorstellen dat dat een soort van ongedocumenteerde foutmelding geweest is.

Deze escort heeft naar mijn weten een OBD die nog niet compatible is met de EOBD standaard. Hij is wel gewoon uit te lezen met een universeeluitlezer.

Over wat er in de handleiding van de Ford sta kom ik nog terug. De handleiding van het LPG systeem heb ik helaas niet meegekregen van de vorige eigenaar.

edit:
dat er iets mis was was mij in elk geval sneller duidelijk aan de hand van het verbruik. Wat een gezellig dagje sjeezen in Duitsland had moeten worden liep uit op enige stress toen bleek dat hij nog maar 1:6 liep, terwijl dit eerst een goede 1:8 geweest was.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

De lpg comp neemt het lambdasignaal over van de benzine conp.
Op benzine moet tie dus ook niet goed geweest zijn, check idd of er geen lambdalampje aanwezig is.
In feite blijft tie op benzine draaien en zal derhalve ook de benzinecomp moeten reageren.
Nu wil het toeval dat ik hetzelfde bij de hand gehad heb.
Bij mij reageerde de lpg comp als eerste door een storing aan te geven.
Hij reed ook niet harder meer dan 70 km.
Er was een soort noodloop opgetreden.
Toen zei ik ,waarom reageert de benzine comp niet.
Het antwoord was dat de lpg comp krappere parameters had en daardoor eerder reageerde op de defecte lambdasonde.
Plus het feit dat de benzine comp gewoon trager reageerde en waarschijnlijk later de storing had gegeven.
Toch had bij jouw een van de twee Ecu een foutmelding moeten geven, heel vreemd.
Check in ieder geval of je een storings dan wel lambdalampje hebt.

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

een veel voorkomend probleem is de stationair regelklep ( geeft hij niet aan met uitlezen )

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat had ik ook al aangegeven, maar de oorzaak was de lambdasensor achteraf.
Deze gaf helemaal geen signaal af.
Dan moet je normaliter een storingsmelding krijgen en/of diagnose lampje moet gaan branden.
Volgens de lpg dealer heeft deze auto geen check-engine lampje.
Maar de gasinstallatie wel en die sloeg ook geen alarm.
Misschien geen check engine lampje, maar wel vaak een lampje wat lambdastoring aangeeft.
Het is een obd auto, anders kan er ook geen G3 installatie inzitten.
Alex, ik zie dat jij bij ford werkt, klopt het dan dat deze ford dat niet heeft?.
Bouwjaar is van 97.
Wat namelijk in het verleden nogal eens gedaan werd door gasboeren is gewoon het lampje eruit halen om allerlei spookmeldingen te voorkomen.

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

klopt helemaal , dat bij een escort geen motormanegment lampje heeft , en bij ford kan je als jeen m.m. lampje hebt deze niet verwijderen die zit nl. vast op de printplaat

Ronald_J (0), 16 jaar geleden

heb nog even met instructieboek getest, maar klopt helemaal. Geen enkel lampje in die stijl beschikbaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.