auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Ka: Ka: Koelvloeistof kookt weg, maar niet altijd

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i

Beste kenners :)

Een paar dagen geleden reed mijn schoonmoeder met mijn auto (langzaam) op de A13, na enige tijd in de file gestaan te hebben. Ineens ging het lampje dat de motor oververhit was branden, ze stopte gelijk en het koelwater reservoir was leeg. Ze heeft de ANWB gebeld, die hebben er waterin gegooid en lekken gezocht en haar toen door laten rijden. Ze heeft 40 kilometer gereden en geen druppel koelvloeistof verloren.

Omdat ik nog geen flauw idee had wat er aan de hand was en omdat zij er mee kon rijden heb ik dit ook gedaan. 2 keer 20 kilometer doorgereden en niks verloren. De 3e keer echter stond ik in de binnenstad vast. Na 20 minuten van stoplicht naar stoplicht rijden en voornamelijk stationair draaien ging de motor ineens roken ter hoogte van het reservoir. Meteen de auto aan de kant gezet en ik kon zo mijn reservoir leeg zien stomen. Uiteindelijk was er in die paar minuten 2,5 liter verdwenen.

Mijn gevoel zegt me dat de fan niet werkt, omdat hij toen ik door kon rijden geen problemen optraden. Hoe kan ik dit het beste controleren? Stationair laten draaien en kijken of er wat gebeurd? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten / die stuk kunnen zijn.

Groeten,

Douwe

Geplaatst door

douwekasemier (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou zowiezo meteen even de thermoschakelaar vervangen in de radiateur.
Aangezien een Ka geen temp meter heeft heb je verder geen controle.
De fan moet idd allang aanspringen en ik denk dat dit ook je grootste probleem is, je moet niet doorrijden anders ligt binnenkort ook de koppakking er uit.
Zijn simpele blokjes en sterk maar toch geen risico's nemen.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

De radiateur wordt warm, het water naar de radiateur ook, betekent dit dat de thermostaat ok is?

Ik heb de zekering getest maar die is ok. Nou zag ik dat het ook het relais kan zijn, hoe kun je dit testen?
Ook weet ik niet hoe ik de fan zelf moet testen, waar ik de 12V op moet zetten, het is niet de meest eenvoudige bekabeling.

douwekasemier 0

13 jaar

Thermostaat is iets anders dan de thermoschakelaar van de koelfan achter de radiateur. Kijk eerst eens of de fan wel wil draaien als je de twee aansluitingen op de accu aansluit (+ en -). Als de fan wel draait kan het thermocontact kapot zijn. Deze zit onderin de radiateur geschroefd. Wel even het koelmiddel af laten lopen en opvangen.

Shadowranger 0

13 jaar

Waar kan ik de fan ontkoppelen? Als ik de kabel vanaf de fan volg kan ik nergens een stekker vinden die ik los kan trekken!

douwekasemier 0

13 jaar

Achter op het thermocontact zou een stekker moeten zitten.

Shadowranger 0

13 jaar

Hmmm, het ging weer storten dus ik geef het even op tot het echt droog is. Is het überhaubt mogelijk zonder je auto op te krikken? Ik heb geen fatsoenlijke opkrikmogelijkheden.

douwekasemier 0

13 jaar

Daar kom ik dus echt niet bij, zonder de radiateur er uit te halen? Ik kan de stekker volgen vanaf de fan tot de wielkast en dan ben ik m 'kwijt'. Volgens mijn haynes boek wiring diagram gaat de fan ook rechtstreeks naar het relais in de zekeringkast en wordt aan/uit geregeld door de ECU bij 105 graden. Dat klopt ook wel met de bedrading die ik zie. Volgens hetzelfde boek moet ik het rechtstreeks op de fan doen, dat kan want de stekker kan er uit, maar ik vind het een beetje eng want het zijn pennetjes dus je maakt snel kortsluiting als je er iets tegenaan zet.

Wat me wel opviel, en dit is denk ik belangrijk, is dat de dop van het koelreservoir sist, ruim een uur nadat ik de motor heb laten draaien om de druk te voelen. Als ik er een klap op geef sist hij harder. Verder heb ik het idee dat de dunne leiding uit mijn thermostaat verstopt is op een bepaald punt. Ik heb de motor een uur geleden even laten draaien en vanaf het moment dat ik hem uit heb gezet is bijna al het koelwater langzaam verdwenen. Toch is er geen lek.

Ik geloof er niet meer zo in, en naar de garage brengen wordt veel te duur. Dus ik ga me bezinnen.

douwekasemier 0

13 jaar

Als het goed is heeft de ECU bij een ka niks met de thermoschakelaar te maken maar ik mag me vergissen.
Normaal gesproken is het bij een eenvoudige schakeling zo dat de thermoschakelaar twee kontakten heeft, word de koelvlloeistof nu te warm dan worden deze twee punten verbonden.
simpelweg de stekker eraf trekken en de punten in stekker doorverbinden en de fan zou moeten gaan draaien ( auto op kontakt ? )

Het sissen kan vrij normaal verklaart worden.
De koelvloeistof in je expansievaatje staat onder een zekere overduk, de klep in de dop houdt dit onder controle of blaast het af mocht het te gek worden.
Als de auto word uitgeschakeld en de vloeistof afkoeld gaat de druk terug naar een normale waarde, een klepje in de dop laat lucht toe van buiten anders zou het vacuum gaan zuigen, dus dat veroorzaakt het sis geluid.

Heb je doorstroming van je radiateur? start de auto koud en wacht tot de bovenste slang warm word, dat is het teken dat je thermostaat open is, dan moet nu de radiateur van boven naar beneden ook warm worden en de onderste retourslang ook.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Ik ben er inmiddels toch wel zeker van dat de fan wél door de ECU geregeld wordt. Mijn service manual zegt in woorden en schematisch het volgende: Rechts achter het inlaatspruitstuk zit een temperatuursensor om de koelfan aan te sturen, deze stuurt zijn informatie naar de ECU. De ECU is verbonden met een relais in de zekeringkast. Deze relais schakelt de fan aan en uit. Het relais heb ik gevonden, hier gaat ook een violetkleurige draad uit die ik ook bij de fan zie binnenkomen. Dat klopt weer met het schema in de service manual.

Verder staat er dat ik de fan kan controleren door hem rechtstreeks van 12v te voorzien, maar doordat de connector aan de onderkant zit en 2 mannetjespolen heeft durf ik dit alleen met de accu te verbinden door van onderaf te werken. Het punt is dat ik er niet thuis aan kan klussen maar bij mijn schoonouders in de straat, daar was ik namelijk in de buurt toen het probleem zich voordeed :)

Bedankt voor de nuttige informatie over het sissen. Dit geeft ook wel weer aan dat er druk op staat. Dat is dus positief. Ook worden de aanvoerslang van de radiateur en de retourslang allebei warm. Ook de radiateur wordt gelijkmatig warm. De slang van de thermostaat naar de motor (kortgesloten verbiniding) heeft een plek van ca 2 cm waar hij niet in te knijpen is, ik begin het gevoel te krijgen dat er iets in mijn koelsysteem is gekomen. Misschien toch een stukje van de waterpomp afgebroken. Ook merk ik dat slangen als ze echt heet worden wel redelijk stijf worden maar dat ze in eerste instantie makkelijk dubbel te knijpen zijn.

Mijn plan nu: bedenken hoe ik de auto in Den Haag krijg, in garage zetten, op assteunen zetten, koelsysteem aftappen, fan controleren. Leidingen, sensor en thermostaat maar gelijk vervangen. Kijken wat er met het water gebeurd en bidden dat het niet toch de koppakking is.

douwekasemier 0

13 jaar

Oke dan is het duidelijk, de ECU krijgt een temp door en hiermee stuurt hij het inspuit en onstekingsdeel aan.
Komt er een te hoge waarde binnen dan gaat er een signaal naar de fan via het relais.
waterpomp is eenvoudig te vervangen, verder zou ik de tempsensor vervangen net als de slangen waar je aan twijfelt en de thermoschakelaar.
Verder het blok doorspoelen om te kijken of alles open is, radiateur doorspoelen.
De koppakking is bij de motortjes geen moeilijk iets, het heeft een onderliggende nokkenas dus je hebt niks met een distributie te maken.
Het blok is van gietijzer net als de kop, dus als je deze goed monteerd zou hier ook weinig mee mis gaan.
grootste ergenis die ik ervaar met een Ka is de beperkte @#$!!@#ruimte onder de motorkap ha ha

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Update!

Tot zover bedankt in elk geval, we zijn wat verder!
- Schoonvader heeft thermostaat vervangen op de gok. Fan gaat nu wél draaien na ongeveer een half uur stationair en koelvloeistof kookt niet meer weg. 25km mee gereden, door stad en op snelweg.
- Nu wordt de kachel echter niet meer warm! Dat is nieuw :o. Zou het kunnen dat de kachelkraan de geest heeft gegeven door de eerdere oververhitting, of zou er iets anders aan de hand zijn?

douwekasemier 0

13 jaar

Nog een update, iemand een idee?

Ik ben sinds de problemen voorzichtig naar Den Haag teruggereden (25km). Er was geen druppel koelvloeistof verdwenen!
Toen ging ik vandaag de zelfde weg terug, maar met enige file, is er ongeveer een halve liter verdwenen!

Geen zichtbare rook ofzo, maar wat er aan de hand is? Het probleem is wel duidelijk minder erg dan voor de thermostaat vervanging (toen de kachel het ook nog wél deed) maar niet helemaal weg!

douwekasemier 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.