Heren, ik heb een Ford Focus 1,6i uit 2000. Tijdens het rijden valt af en toe even de laadspanning weg. Ik merk dit aan de verlichting die even wat minder fel gaat branden, en aan het toerental van de blower. Lastige storing omdat het maar even is. Een tijd geleden heb ik de dynamo al een keer los gehad, en de spanningsregelaar bekeken. De borstels zijn wel al wat versleten, maar dat kan het volgens mij niet zijn. Wel heb ik daar wat slijpsel weggehaald, waardoor sluiting zou kunnen ontstaan.
Heeft iemand zo'n zelfde storing gehad? Iemand een idee?
Grt,
Vossenjager
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou een dynamo zo bekijken zegt niet veel hoogstens dat je de aansluiting goed kan beoordelen je zou hem moeten laten testen dan weet je meer.
groetjes jan.
De dynamo laad goed, valt alleen af en toe even weg. Dynamolampje gaat niet branden. Kan het te maken hebben met dat "smart" systeem? Geen idee of dat er bij mij ook op zit.
14 jaar
ja dat zou zeker kunnen ik zoui zeggen laat het even controleren bij de ford.
groetjes jan.
De Focus heeft voor zover ik weet idd een Smart laadsysteem.
Gr Fred
14 jaar
Probleem is groter geworden. Tijdens het rijden valt er an alles even weg, en komt daarna meteen weer terug. Verlichting, radio, snelheids, toerenteller, benzinemeter. Daarna gaan de dashboardlampjes branden, de tellers slaan helemaal uit, daarna is alles weer normaal.
Het lijkt op een slecht contact waardoor er een relais even afvalt.
Iemand een idee?
14 jaar
controleer bij je accu of de klemmen goed vast op de polen zitten (mogen niet te draaien zijn) en of de bevestiging van de kabels goed is. Controleer ook de massabevestiging van de accu naar het chassis en de massakabel vanaf de motor naar het chassis. Als je meet met een voltmeter tussen het motorblok en de - pool , en je meet dan enkele volts, dan heb je een slecht contact in de massa kabels.
Dat heb ik al een keer gecontroleerd. Alles schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. De motor blijft wel gewoon lopen, dus volgens mij valt er een relais af van een aantal gebruikers. Misschien ergens een slecht contact, of een sluiting?
14 jaar
Naast de accubak zit een massa aansluiting op het scherm, die de zelfde symtomen geeft als je beschrijft. Zorg dat die goed contact maakt. Is een bekend probleem. op het focusforum vind je daar meer over.
Hierboven wordt ook al melding gemaakt daarvan.
Heb je die goed schoongemaakt???
Gr Fred
14 jaar
Dat ga ik even bekijken. Ik laat het weten.
Remco
14 jaar
Ik heb de massakabel naast de accubak losgehaald. Deze zat een beetje verstopt onder het luchtfilterhuis. Het zag er inderdaad beroerd uit. De boel schoongeschuurd (oog kabel, en chassis). Het boutje heeft een ring . Deze was erg verroest. Ik heb hem geglaspareld zodat deze er weer nieuw uitzag.
De boel weer gemonteerd en hopen dat het nu goedgaat. De kabel van -pool naar de motor(startmotor) had ik al een keer gedaan.
Ik laat weten of het nu goed gaat.
Bedankt,
Remco
14 jaar
Ok Remco.
Laat maar weten of het dat was. 99% zeker omdat daar op het focusforum meer klachten vandaan komen met de zelfde symtomen.
Ik heb er nadat hij er weer schoon op zat, een beetje vet op gedaan tegen het roesten. Tot op heden geen probleem meer mee gehad.
Gr Fred
14 jaar
Ik heb er vaseline opgesmeerd. Vanmiddag en vanavond mee gereden, en de storing is nog niet teruggekomen.
14 jaar
Vaseline is idd ook goed. Het is maar dat het niet meer kan roesten.
Hou ons op de hoogte. Tot nu aan toe ziet het er goed uit dus.
Gr Fred
14 jaar
Fred, het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Het lijkt er op dat dat inderdaad het probleem was.
Nogmaals, bedankt.
Remco
14 jaar
Super Remco. Waarschijnlijk dus weer een tevreden klant via problemcar.
Mocht het veranderen hou ons op de hoogte, en kijk eens op het focusforum als je interesse hebt. Veel tips en wetenswaardigheden over de Focus daar.
Gr fred
14 jaar
Hoi, gister leek het probleem weer even terug te komen. Heel even weer allerlei lampjes op het dashboard branden. Raar. Daarna een rit van Drenthe naar Den Haag, en geen problemen gehad.
Schiet mij maar lek.............
14 jaar
In antwoord #2 en #4 gaf men al de tip om de dynamo te laten testen...
maar je kan natuurlijk ook samen met Fred, ergens in het zuiden, van alles proberen...lijkt mij niet op te schieten, toch?
Succes.
mvg,
Hans.
Ja, dat kan ik doen. Maar het lijkt me lastig omdat het probleem zich af en toe voordoet. Op het moment van testen zal je net zien dat er geen vuiltje aan de lucht is. Ik had gehoopt dat het een veelvoorkomend probleem is wat bij anderen al is voorgekomen en opgelost. De massakabelaansluiting zag er inderdaad slecht uit, en het probleem is daarna een tijd weggebleven. Het leek dus verholpen.
Ik vind het niet logisch dat er van alles uitvalt als de dynamospanning even wegvalt, vandaar dat ik dat nog niet heb gedaan. Ook kilometerteller, toerenteller, radio, verlichting valt uit. Als de dynamo even wegvalt zou alles toch gewoon op de accuspanning moeten blijven werken?
Het meest logische lijkt me een slecht contact waardoor er even een relais afvalt.
Laat het even weten als ik in de verkeerde richting denk en ook waarom.
Groeten,
Remco
14 jaar
Omdat het probleem soms voorvalt kan het de stekker op de alternator zijn. vele focussen hebben een probleem hieromtrent.
af en toe kan het voorvallen dat een draadje in de stekker slecht contact geeft en dan geeft dit problemen voor het smart charge systeem. (laadsysteemtest via IDS)
Bij veel focussen is dit opgelost door de stekker op de alternator te vervangen. (let wel de stekker is niet apart te verkrijgen).
mvg
Marc
@ Remco. Ik ben ff wezen neuzen op het forum en daar wordt idd ook melding gemaakt van die stekker op de dynamo die slecht contact kan maken.
Night-rider heeft het hier ook over en die zou je nog kunnen checken. Als het kan met draaiende motor en dan wat rommelen met die stekker. Iemand laten kijken of de storing terug komt.
Die massapunten hebben er waarschijnlijk toch ook iets mee te maken, omdat de storing duidelijk minder is.
Ergens in het cicuit zit dus nog een slecht contact punt en dan zal die stekker het wel eens kunnen zijn.
Lukt het niet dan zou k zeggen ga er ff mee langs de dealer en laat ze desnoods ff de comp. uitlezen. Dat gaat je de kop ook niet kosten.
Vanaf morgen ben ik tot 24jan in zuid-afrika dus je hoort me voorlopig niet. Ik opperde al het focus-forum waar ze erg veel kijk hebben op alle type's focus en bijbehorende storingen.
Erg actief forum trouwens.
Gr Fred
14 jaar
Over dat stekkertje heb ik wel eens wat gelezen op het Focus forum. Ik heb er al eens aan gerommeld, maar ik ga er zeker nog eens naar kijken. Voorlopig is het bij die ene keer gebleven.
Veel plezier in Zuid Afrika.
Daar komt mijn vrouw vandaan.
Remco
14 jaar
[quote=vossenjager]Over dat stekkertje heb ik wel eens wat gelezen op het Focus forum. Ik heb er al eens aan gerommeld, maar ik ga er zeker nog eens naar kijken. Voorlopig is het bij die ene keer gebleven.
Veel plezier in Zuid Afrika.
Daar komt mijn vrouw vandaan.
Remco[/quote]
Das toevallig. Ik ga tot 21 januari. Ik ga zo weg.
Ik zie wel als ik terug ben wat het probleem geworden is.
Heb daar onderweg geen internet.
Gr Fred
14 jaar
Fred, goede vakantie gehad?
Focus is nog steeds prima. Geen problemen meer gehad.
Remco
14 jaar
Hallo Remco.
Ben net weer 1 week terug en kan alleen maar zeggen dat het weer een super trip geweest is.
Deze keer ook leeuwen gezien in het wild.
Maar weer ff on topic.
De Focus functioneert dus nog steeds 100%. Dan kunnen we er eigenlijk na zo'n lange tijd wel van uit gaan, dat het probleem waarschijnlijk is opgelost.
Mocht het probleem nog terug komen kun je die stekker nog eens ff bekijken, maar ik denk dat dat niet nodig is. Als het probleem er nog was geweest had het zich denk ik in die tijd wel al weer een keer voorgedaan.
Gr Fred
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar