Hallo,
Van de week kwam ik er achter dat mijn airco het niet meer doet en nu zie ik dat de magneetkoppeling van de aircopomp niet inschakeld. Alle zekeringen zijn goed spleet van de koppeling 0.7mm. Waar moet ik het in zoeken en is die koppeling makkelijk los te maken, hoe kom ik er het makkelijkste bij, Alle tips zijn welkom.
Met vriendelijke groet Erik.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit er nog wel koudemiddel in
Waar je het moet zoeken ?
Er zijn tal van oorzaken waardoor de koppelingsplaat niet aantrekt.
Om te beginnen zul je zeker moeten weten of het systeem over de juiste vulgraad beschikt !
Onder de motorkap zit een zekeringskast hierin zit het relais van de airco, als je deze nu eens doorverbind en controleert of de pomp dan wel inschakeld dan weet je bijna zeker dat het electrische deel inorde is, luchtspleet zit wel op de max, is max 0,75. min is 0.3.
Hallo ,
Ik ben wat verder gaan zoeken en heb inderdaad het relais onder de motorkap doorverbonden en dan gaat de koppeling in en werkt de airco. Dus dat gedeelte werkt Nu is de vraag wat stuurt dit relais aan? Het gaat on een klimaatregeling en als ik in de auto de airco aanzet gaat ook het lampje op de climaat regeling branden maar wat zit daar nog tussen tot aan het relais in de motorruimte.
Ik heb alle zekeringen bij de passagierskant ook nagekeken en zijn allemaal goed dus... ik weet het ff niet meer , nog tips?
Heeft er iemand soms een schema zodat ik daar wat uit kan halen?
12 jaar
Dan is het grote vermoeden dat er te weinig koudemiddel in zit, je kunt dit controleren door de lagedrukschakelaar door te verbinden. deze zit op de droger onder de rechter koplamp. Stekker los draadje plaatsen als dan de airco wel inschakeld is de druk in het systeem te laag...
Postie,
Bedankt voor je reactie en ik ga dit morgen gelijk proberen, ik hoop dat ik er een beetje bij kan komen.
12 jaar
of gaat naar een garage waar ze hem aan de drukmeter hangen
en direct kunnen vertellen of genoeg in zit of niet
dan is vullen zeer snel gebeurt
laat dit doen met fluor en na 2 weken nacontrole uitvoeren met uv-lamp
Zit af fabriek een detectiemiddel in, meestal is de condensor lek deze goed laten bekijken.
Hallo postie,
Ik heb net even gekeken en onder de rechter koplamp zit een metalen zilveren cilinder waar 2 leidingen uitkomen, ik weet niet of dat de droger is, lijkt mij meer een soort vaatje maar daar geen stekkers wel boven op waar deze 2 leidingen uitkomen.
Daar zit een stekker met drie dradeneen wit bruin 1 wit paars en 1 geel paars, Ik weet welke ik met welke moet doorverbinden.
Verder op in de andere leiding zit nog een stekker met 2 draden, geel zwart en rood zwart Enig idee welke ik moet hebben?
[url=http://postimage.org/image/cdzuxgs77/][img]http://s13.postimage.org/cdzuxgs77/Afb00...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/l2r3bwyq5/][img]http://s14.postimage.org/l2r3bwyq5/Afb00...[/img][/url]
12 jaar
Die met de 2 draden zwart/geel en zwart/rood, deze even doorverbinden...
Als blijkt dat er teweinig koudemiddel inzit , eerst de oorzaak opsporen!!!!!!!!!!!!
Afpersen lekzoeken , eventueel repareren , filter/droger vervangen vacumeren en afvullen.
Als alles volgens voorschrift gedaan wordt is fluoride compleet overbodig en ben je in 1 keer klaar en niet in 6 x of nog vaker.
Er is nu 4 keer gezegd, dat de vulgraad te laag zou kunnen zijn.
De stekker met drie contacten kun je niet door verbinden, die met twee draden kun je even doorverbinden.
Dan nog moest de koppelingsplaat aangetrokken worden, weet je nog niet waar het probleem ligt.
Dan kan ofwel de pressostaat defect zijn of de vulgraad is gewoon te laag, bij een controle komt 1 van beide naar voren toe.
Je komt er niet onderuit om het systeem te laten controleren.
Oke net even de draden doorverbonden en er gebeurd niks en om Theo gerust te stellen zal ik morgen wel naar de garage gaan en het na laten kijken, wel jammer ik had het liever zelf opgelost.
Ik laat wel horen hoe het afloopt.
12 jaar
Vanmorgen langs de garage gereden en de airco opnieuw laten vullen, volgens hen was die leeg ,er ging 600 gram in ook met fluoriserend middel zodat ze straks kunnen zien waar die lekt, als die lekt maar dat zal wel want er zat een stikker onder de motorkap dat hij in aug 2011 opnieuw gevuld was. Maar voorlopig doet de airco het weer, hopelijk lang genoeg om op vakantie te gaan.
12 jaar
waarom hebben ze dan niet meteen naar het lek gekeken???
even afpersen en je weet het.
alleen vullen is zonde van je geld.
zal snel weer leeg zijn
je kunt wel zegen even afpersen
maar je kan dan niet direct goed zien waar een lek is
ik heb al vaak gehad dat een airco lek was en bij het afpersen na 30minuten 1.5-2bar terugloop was
geen lekkage te zien met plantenspuit
vullen en 2weken later is dan te zien dat de condensor lek is, zoals we vaak zien
wat ik bedoel afpersen en je weet het is in mijn ogen verkeerd bergip je weet dan nog niks, tenzij je geluk hebt en direct ziet/hoort
verder is ook bij dealer vullen met fluor en na 2weken is opnieuw vullen gratis
wat ik bedoel te zegen
nu vullen met fluor en na 2weken zichtbaar dat condensor lek is dan hoefd de klant alleen de condensor te betalen
anders gezegd wanneer hij lek is
vervang de condensor en vul hem met fluor is precies hetzelfde
Wie die onzin de wereld heeft in geholpen of heeft rond gebazuind weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat het niet conform de regels verloopt en niet is toegelaten, om kontrastvloeistof toe te dienen om een lek op te sporen.
Als bij afpersen naar voren komt dat drukdaling wordt geconstateerd, mag het systeem NIET terug afgevuld worden.
Bij een lek ontsnapt niet alleen koudemiddel maar ook olie, tevens komt er vocht in het systeem dat door de olie OOK wordt opgenomen.
Dus in het ergste geval zal het aanwezige vocht gaan bevriezen dat gevolgen heeft, dat niet alleen, er lekt koudemiddel weg - minder smering e.d en met een beetje geluk/pech loopt binnen de 14 dagen de compressor vast ! wie betreft hier dan schuld !
De klant moet dan meer gaan betalen buiten een defecte condensor, niemand neemt dan de verantwoordelijkheid op zich, tevens vaart het milieu er niet bij, dit goedje helpt mee aan het broeikas effect.
Gratis !
Voor de klant te sussen ja, maar voor de rest ben je toch zelf "gratis" aan het werken.
Dus als je 10 klanten hebt met een aanwezig lek wat terug wordt afgevuld van 600 gram, wordt dus 20 keer afvullen met 600 gram ! De klant heeft het niet in de gaten, maar die rijdt 3-4 keer op en neer.
1. systeem is leeg en wordt terug afgevuld met fluor
2. komt na 14 dagen terug, en wordt gezegd dat onderdeel is niet op voorraad moet besteld worden.
3. komt terug voor herstelling van desbetreffend onderdeel en weer toevoeging van fluor.
4. komt nogmaals terug met klachten of een algemene controle of het ook werkelijk lekdicht is.
[quote]anders gezegd wanneer hij lek is
vervang de condensor en vul hem met fluor is precies hetzelfde[/quote]
Neee, fluor mag alleen toegediend worden indien het systeem LEK DICHT is en niet zoals jij oppert of vermeld.
Ben het met Theo eens, als het systeem echt leeg/drukloos is is ie geheid lek. Ook kan het lek zo klein zijn dat er alleen koudemiddel ontsnapt en geen olie, en de detectie zit door de olie heen.
Wat betreft het probleem hier, moet de garage de condensor goed controleren vooral thv de popnagels waar de steuntjes mee vastzitten op de condensor....
Wanneer worden adviezen die hier gegeven worden door de klant nu eens mee genomen naar de reparateur.
Gegarandeerd dat de storing terug komt, en is de reparatie dan gratis nee nog een keer betalen en waarschijnlijk duurder uit inverband met gevolg schade.
Maarja de beste stuurlui staan aan wal.
Ferrie, daar kan je de de toko drums op gade slaan.
Maar ik ben gerust gesteld in de TS zijn verklaring..of die van Werner... ik lach me een hoedje? nee zeg het verkeerd..... een BULT
Werner:
Ik heb regelmatig installaties die lek zijn afgeperst en ingespoten met zeepsop en in 99.9 % van de gevallen het lek gevonden.
Deze morgen nog een scenic gedaan, koudemiddel teruggewonnen gewogen bleek 240 gram tezijn totale vulling 680 gram , 3 jaar geleden gevuld is 180 gram verlies 10% per jaar.
240+180 = 420 is dus een tekort van 260 gram.
Afgeperst en 3 hele kleine speldeknopjes gevonden op de condensor.
Condensor vervangen en een 1x tevreden klant .
Het kan dus wel en trouwens met al die hobbybob aircoboeren is niet bij iedereen succes verzekert.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar