Ford Capri: onregelmatig lopen ford capri 1.6

Bouwjaar: 1979, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo..

het volgende doet zich voor, de motor loopt onregelmatig stationair, bij gas geven sputterd hij tegen.

reeds vervangen boegies, rotor, verdelerkap, boegiekabels.
caburateur schoon gespoten.
ontsteking opnieuw afgesteld, op tijd gezet.

het lijkt met buien, dat hij een cilinder overslaat. maar iedere keer cil. 3 of 4, een enkele keer is dat ook zo, uitlaatpijp van die cilinder blijft koud.

ik dacht met het vervangen van deze onderdelen het wel opgelost tee hebben.
echter loopt hij nog steeds slecht.

sharky

Geplaatst door sharky (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Capri? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

kleppen keertje stellen heb je de kontaktpunten ook goed staan het kan ook zijn dat de nokken van je ontstekingsas(verdeleras) op die cilinder die overslaat versleten is,even de contactpunten op die cil. 3 of 4 op hoogste punt zetten van je verdelernokkenas en kijken of ze daar net zover opengaan als op de andere nokjes

sharky (0), 14 jaar geleden

Vandaag wwer een poging gewaagd.
maar ondanks het vervangen van: boegies, kabels, verdeler, verdelerkap en bobine.
loopt hij niet op alle vier de cilinders.
echter als hij draait en ik trek eender welke kabel los, deze wel vonkt, over de boegie of over het uitlaatspruitstuk.
dit zonder missen van een slag, slaat dus niet over.

vandaag was het trouwens cilinder 2 die weigerde, in tegenstelling tot 3 of 4.

nu kan ik me voorstellen dat een van de inlaat kleppen dicht blijft staan, maar dan zou dat concequent moeten zijn.

voor zover ik nu heb gekontroleerd, staat ook alles op tijd, dus geen versprongen distributie.

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

heb je al compressie gemeten ? zuigt hij geen valse lucht aan via inlaat spruitstuk
succes jan

sharky (0), 14 jaar geleden

Hallo Jan,

Compressie is gemeten, was een van de eerst dingen die ik heb gedaan, en die was op alle cilinders gelijk.
vandaar dat ik eigenlijk niet aan de kleppen dacht.
maar een dichte inlaatklep geeft dus wel een mogelijk goede compressie.

ik ga zometeen de klepspeling nakijken.

bedankt

sharky (0), 14 jaar geleden

Zo net de kleppen gesteld, maar heeft niets op geleverd.
nu bleef de 4de cilinder koud.
met een beetje rommelen met de nieuwe boegiekabel, pakte hij uit eindelijk wel.
loopt nu wel, maar niet rustig, lijkt nog steeds over te slaan.

er zit naast de ontsteking ook nog een condensator, deze is nog niet vervangen.
ps ook de contactpunten zijn niet vervangen, simpel omdat die er goed uitzien

ik zelf twijfel of het een brandstof probleem is, omdat er door bijde poorten van de carb brandstof wordt ingespoten.
lekkages kan ik ook niet vinden.

sharky (0), 14 jaar geleden

Nog eens een vraagje, volgens het werkplaatshandboek, moeten de contactpunten, 0,64mm open staan.
ik vind dat nog al veel.

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

ja dat is inderdaad veel gebruikelijk is 0.4mm maar vreemd dat je aan de kabel rammelde dat hij toen beter liep kabels verniewd zeg je?
zou inderdaad kunnen proberen met andere condensator , even los overheen zetten op -van bobine en op massa heb ik al meer gedaan en nog gekeken voor valse lucht?
succes jan

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

ik heb even gekeken voor je inderdaad 0.6 mm maar als je aan de kabel rommelt en reageert zal het toch wel iets met de kabel te maken hebbben

Cordoba BBY (0), 14 jaar geleden

Zijn het complete bougie kabels met dop of heb je zelf de doppen in de kern gedraait? Mogelijk dat ze niet zuiver op de kern contact maken dan.

Zit de stift van de verdeelkap goed op de rotor en zit de rotor ook goed vast op de as?

sharky (0), 14 jaar geleden

zijn nieuwe kabels, en geen uni setje.
verder zit alles echt goed op zijn plek.
daarom snap ik even niet meer.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

is je bobine nog wel goed het feit dat als je aan je kabels rommelt hij reageert,als je nu je bobine kabel uit je bobine trekt tijdens het lopen en een beetje verder ervan houd trek je een gotere vonk wat doe ie dan,bougie's ook afgesteld??

sharky (0), 14 jaar geleden

even wat betreft het gerommel aan de kabel.

als ik de wagen start, is er een cilinder die niet mee gaat, kan hand hewoon op het spagetti spruitstuk leggen.
als ik de kabel van die cilinder aftrek, dan vonkt hij wel. ik doe verder niets met de kabel.
boegies zijn al 2x in een week vervangen. en onderling gewisseld.
het maakt ook niet uit of de motor warm of koud is.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

heb je al eens een lektest uitgevoerd is je inlaat pakking niet doorgeslagen spuit eens met remmenreiniger langs je inlaat tijdens lopen of ie niet ergens reageert

sharky (0), 14 jaar geleden

Hoi robby,

ook daar heb ik al naar gekeken.

fred

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

haal er dan een techneut bij want vanaf hier wordt het moelijk
succes
jan

sharky (0), 14 jaar geleden

Jan, hab gehoopt dat je de oplossing had.
maar waarom een techneut, ken jongens die al maanden bij techneuten(garage), komen en problemen ook niet snappen.
ben zelf monteur, maar dat wil niet zeggen dat ik alles weet en kan oplossen.
maar ik doe wel mijn best.

Theo Sparenburg (5), 14 jaar geleden

Sluit eens een contacthoekmeter aan. Contacthoek moet zijn 48-52 graden. Als dit klopt speel dan eens met het gaspedaal en kijk of de aanwijzer min of meer constant blijft. Een wat grotere afwijking wordt veroorzaakt door een slingerende verdeleras. Controleer of even de speling op de verdeleras. Vacuumvervroeging niet lek? Veertje gebroken van centrifugaalvervroeging?

vr.gr. Theo

sharky (0), 14 jaar geleden

Even voor er vragen zijn of komen.
Ik heb de wagen tijdelijk gestald, en ga bij beter weer, opnieuw naar het probleem kijken.
mocht ik het opgelost hebben, dan laat ik dat wel weten.
tot zover een ieder bedankt voor de input

sharky (0), 14 jaar geleden

*UPDATE*:

vandaag de cilinderkop gelicht, tenminste dat wilde ik doen, maar moet nog een torx dop halen.
maar tijden het optijd zetten van de krukas en nokkenas, de motor getornd, en het water spoot uit cilinder 2 en 3.
dus duidelijk een lekke koppakking of in het ergste geval een gescheurde kop.
wat wel vreemd is, dat de compressie op alle 4 cilinder gelijk en hoog is.

Edje Raketje (0), 14 jaar geleden

Als de kopbouten van het Torx type zijn betekend dat er al een andere motor in moet zitten.
Volgens mij kwam Ford in 1982 pas met Torx kopbouten.
Het originele motornummer hoort hetzelfde te zijn als de cijfers van het chassisnummer.

sharky (0), 14 jaar geleden

Ja, dat klopt, heb ik er zelf ingehangen, een 1.6 sierra blok.
het orginele blok staat in mijn schuur, die heeft een luide tik, volgens sommige versleten nokkenas lagers.

sharky (0), 14 jaar geleden

Probleem gevonden.

Cilinderkop gelicht, en 2 mooie scheurtjes in 2 cilinders. nr. 2 en nr. 3.
snap nu ook waarm de compressie wel goed was.

Vrijdag een ander blokje halen, en dan zou het zaterdag weer moeten draaien.

wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Capri of stel zelf een nieuwe vraag.