close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: problemen met kachelverwarming ; koud tot lauw

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8 td

bijna 2 jaar geleden heb ik bij een handelaar een Escort Clipper, 1.8 TD van 1998 gekocht. Is ingeschreven in januari 1998, dus zal model 1997 zijn.
Dit is miskoop van de eeuw geweest, want in 2009 heb ik er al voor 2.500 euro kosten aan gehad, en nog zijn alle problemen niet opgelost.

momenteel kamp ik nog met de verwarming; (wagen heeft airco, maar werkt niet)

de verwarming blijft koud tot lauw; hetgeen betekent dat het met deze koude dagen bar koud blijft in de auto.
de temperatuurmeter komt ook maar net boven het witte vlak, en met deze koude dagen heb ik geconstateerd dat de koelvloeistof in het expansievat ook helemaal niet warm is of wordt. De temperatuurmeter komt wel hoger bij file rijden.
De aanjager moet ik altijd op stand 2 zetten om toch een beetje "lauwe" lucht te krijgen. Wanneer de aanjager een paar minuten heeft uitgestaan, en weer aangezet wordt, komt er gedurende een kleine minuut wat warmere lucht binnen, maar wordt al snel lauw tot koud.

De 2 slangen die naar "binnen" lopen, naar het verwarmingselement zijn als volgt aangesloten; de bovenste komt van boven van de motor, en is behoorlijk warm, de onderste loopt naar een soort "pomp" aan de onderkant van de motor. Zitten deze slangen op de correcte plaats ???
Ik heb hier in het forum al gelezen dat men de slangen heeft omgedraaid, wat blijkbaar een positief resultaat opleverde, maar kan dit ook zonder dat men in de toekomst problemen krijgt ???
Vorig jaar nog voor de zomer heb ik een nieuwe thermostaat geinstalleerd (niet origineel Ford), en vandaag heb ik ontlucht (ontluchting op slang van radiator naar thermosstaathuis), maar blijkt niet te helpen.
WIE WEET RAAD ???????????? Al vast bedankt

Geplaatst door

highwayrunner (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien je verhaal lijkt dit toch op een niet goed werkende thermostaat, ondanks dat deze al vervangen is.
De slangen moeten niet "behoorlijk warm" zijn maar echt heet. Koelwatertemperatuur van +/- 92 gr is ook niet "warm" maar heet.

moderator 0
badge

14 jaar

Monteer anders als tijdelijke noodoplossing even een stuk karton voor je radiateur, eentje die ongeveer de helft van de radiateur bedekt.
Wellicht krijg je het dan wat warmer.........

Santa 0

14 jaar

de 2 slangen die naar de kachelradiator lopen zullen wel juist zijn aangesloten. de bovenste is aangesloten op de cilinderkop, de onderste op de oliekoeler. Ik denk eerder dat er ergens een verstopping zit en heb je geen circulatie.

controleer volgende zaken ook nog even:

zijn de 2 aansluitingen op de oliekoeler even warm?
Het slangetje dat van het thermostaathuis naar het reservoir terugloopt, komt hier koelvloeistof uitgespoten met draaiende motor?
de 2 slangen die naar de kachelradiator lopen, zijn die even warm?

Knight Rider 0
badge

14 jaar

denk ook iets van de thermostaat probleem, omdat de temperatuurmeter ook niet ver genoeg stijgt.

sjaak10918 0
badge

14 jaar

[quote=Knight Rider]de 2 slangen die naar de kachelradiator lopen zullen wel juist zijn aangesloten. de bovenste is aangesloten op de cilinderkop, de onderste op de oliekoeler. Ik denk eerder dat er ergens een verstopping zit en heb je geen circulatie.

controleer volgende zaken ook nog even:

zijn de 2 aansluitingen op de oliekoeler even warm?
Het slangetje dat van het thermostaathuis naar het reservoir terugloopt, komt hier koelvloeistof uitgespoten met draaiende motor?
de 2 slangen die naar de kachelradiator lopen, zijn die even warm?[/quote]
bedankt voor de mogelijke oplossingen. Heb natuurlijk nog geen nieuwe thermostaat kunnen kopen, maar het zal nu een originele van Ford worden.
De slang die van de cilinderkop komt is behoorlijk heet, de slang die naar de oliekoeler loopt is lauw, dus mss indd een verstopping in de verwarmingsradiateur. alhoewel het mij ook lijkt dat de retourleiding kouder zou moeten zijn aangezien er binnen warmte wordt onttrokken.
ik hou jullie op de hoogte

highwayrunner 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.