beste mensen volgend de adac in duitsland zou mijn riem loszitten van de brandstofpomp hij stond gisteren in eens stil tijdens het rijden en de brandstof lampje lichte op maar mijn vraag is is dat zelf te verhelpen zo ja hoe dan heb ik speciale sleutels daarvoor nodig mijn auto staat nu ongeveer 150 km van mij vandaan en moet 230 euro betalen om hem weer mee te kunnen nemen want het was 's nacht daarom is het wegslepen zo duur maar ja kan iemand mij misschien bruikbare infomatie geven hierover
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hus, Wil jhe zien dat de riem van de pomp te los zit miet je de deksel van de distributie los hebben.
Dat is een klusje , Scher achter het rechterwiel losmaken, poelie van de multiesnaar los, voor de spanner een imbus 8 geloof ik, de spanner van de snaar naar de stuurbekrachtiger is lastiger daar kan je slecht bij. Ik heb hem met een klosje en een flinke hammer wat losgeslagen. dan de multisnaarpoelie die op de pomp zit eraf, dan de motorsteun plus motor rubber en dan pas gaat de deksel van de distributie er af. Je moet ook wat slangen losmaken en dus koelvloestof meenemen.
Opzich geen moeilijke klus maar makkelijker als je thuis bent.
Met een pijp 19 kan je het krukas op BDP zetten dat zie je als je het keppendeksel losmaakt en aan de anderekant van het nokkenas een sleuf precies vlak met de bovenkant van de kop staat. Ik gebruik daar zoeen houtlijmklem voor de stalen lange strip past precies. Dan hoort de pomp god te staan, er zit een gat door het tandwiel in de brandstofpomp. Boortje 6 past daarin. je moet de bout van de spanner van de snaar van de pomp een beetje los draaien en met een waterpomptang de veer induwen vervolgens de bout wer vast.
nu draai je de pomp zo dat het boortje goed diep in de pomp gaat en dat het tandwiel niet meer draaien kan. Bout weer los van de spanner en klaar.
Je moet de motor een paar keer draaien alleen rechtsom bv met de bout een beetje lossig zodat hij lekker strak komt.
dan conrtoleer je of hij met de sleuf achterop het nokkenas, met het boortje nog diep in de pomp gaat en dan staan de pomp goed ten opzichte van het nokkenas.
Ik hoop dat je krukas nokkenas snaar wel goed staat. dat is een iets ander verhaal.
Alles er weer op en proberen.
Wat dit alles met je brandstoflampje te maken heeft snap ik niet.
Hoe de adac snel kan zien dat de snaar van de brpomp niet goed staat snap ik ook niet.
Is je meter niet gewoon niet goed en heb je je tank leeg gereden?
Ik zou proberen met een vriend je auto terug te slepen en thuis verder kijken
sukses Niels
hey niels
ben je soms timmerman!! HOUTLIJMKLEM,HAMER KLOSJE! ;^)
paul,
bedankt niels het lampje bleef even branden toen ie stil kwam te staan maar ik denk dat ik hem maar ff naar de garage breng want ik durf niet echt bij de distubtie riem te komen ik heb de snaar nog niet gezien alleen de adac die had het verteld dat ie dat gezien had, heb je ening idee wat dat grapje gaat kosten niels?? bedankt voor je info
19 jaar
of kan het misschien de handpomp zijn (weet de preciese benaming ervan niet) die boven je dieselfilter zit met dat zwarte druk knop want die gaan ook wel eens stuk geloof ik maar nu kan die adac gasten die snaar niet zien dus verwacht ik dat dat een andere snaar is misschien?? toch??
19 jaar
Gewoon een DOE HET ZELVER Paul!!
Dat opvoerpompje schijnt vaak kapot te gaan.
Ik heb het ook al een keer gehad.
Dat is niet zo duur.
Even over die houtlijmklem, dat is maar een hulpje net als dat boortje 6mm, alleen dat boortje staat in het sleutelboek Piet Olieslager. Dat noemen ze improviseren.
Als dat opvoerpompje lek is en je pompt hem op druk, kan je de auto starten maar slaat hij later weer af.Lucht in het systeem.
Vervolgens voel je door op dat zwarte pompje te drukken dat hij licht gaat en dat er dus weer lucht in het systeem zit.
Als je de distributie laat doen is dat niet goedkoop. Als je zelf wil sleutelen, Het is goed te doen om de distributie zelf te doen. en dan betaal je natuurlijk alleen het materiaal.
Jouw storing kan natuurlijk tegen vallen. Ik had ook een storing die ik niet kom vinden, contact gehad met sleutelaars zoals die P Kelder emn Niels Bartelink, maar die konden me niet verder helpen.
Uiteindelijk een half jaar later heb ik het gevonden. Je lacht je eigen rot, het was een borgveertje die van een stangetje bij de turbo was afgeschoten. 5min werk kosten drie keer niets.
Ik kwam daar achter toen ik vorige week een andere pomp op de Ford had gebouwd. In de komende week ga ik de oude er weer opbouwen met mijn lijmtangetje en boortje6 , want ik denk dat die pomp toch beter is.
Die nieuwe (andere oude) pomp bouwt druk op als ik stevig gas geef.
Wat betrefd het klosje met hamer moet ik peter wel gelijk geven, Ik moet een imbus verzieken om hem pas te maken zodat ik de spanner los kan draaien.
Als ik j vragen kan beantwoorden doe ik het zo goed en zo kwaad ik kan. Het kan zijn dat ik een tijd niet op problemcar kijk mail dan maar direct
gr Niels
19 jaar
En daar ben ik trots op
Niels
19 jaar
ok bedankt allemaal ik ga morgen naar mijn auto dus zal jullie verder inlichten bedankt!!
19 jaar
JE BESCHRIJVING IS GOED, NIELS
GA ZO DOOR
ANDER BEGINNEN MET :MISSCHIEN IS HET DIT ,EN IK GELOOF DAT
DAAR HEB JE DUS NIETS AAN
GR JAN
mensen mijn auto wordt morgen naar nederland gebracht dan kan ik jullie meer informeren ik had even de prijs van de opvoerpompje gevraagd die koste 69 euro dus dat valt wel mee.
19 jaar
Je kan ook het reparatiesetje kopen voor die opvoerpomp.
Kost maar een fractie van de volledige pomp en is gemakkellijk te vervangen.
hallo mensen bedankt allemaal voor het meedenken maar helaas mog het niet de opvoerpomp zijn, maar de poelie die vanaf de dieselpomp komt die heeft speling daarom is dus ook de snaar van de stuurbekrachting? eraf gelopen dus als het gemaakt moet worden moet er een nieuwe bus in de dieselpomp gemaakt worden en als het goed is zit er in de pomp ook nog een snaar (kleintje) die is waarschijnlijk ook naar de maan. Heb even nagevraagd bij reviesie bedrijf kost 3 uur om pomp erop/eraf te halen en ongeveer 350 euro om deze ook te herstellen (schatting) dus stuur a.u.b. wat wijsheid is!!! alsvast bedankt voor de reacties
hus
19 jaar
Ehm,helaas voor jou,denk ik dat de as van de brandstofpomp is gebroken..Komt vaker voor bij deze modellen.
Vaak is de oorzaak dat de snaar van de stuurbekrachtiging te strak gespannen is.
En een revisiepomp is niet goedkoop helaas.
Of ze moeter er inderdaad een nieuwe as in zetten.
En een snaar in de pomp?Denk dat ze wat anders bedoelden.
Denk dat ze de distributieriem gaan vervangen.
Geschatte kosten?Denk ongeveer ¤1500,- ex.
En dan krijg je dit(deze had ook de poelie los zitten,en had ik nog liggen)
http://members.home.nl/n.bartelink/pomp....">
Niels
ok niels dank je voor je uitleg ik ga eens kijken of ik het kan laten reviseren nieuw kan altijd nog
bedankt hus
19 jaar
Revisie is zeker mogelijk,en goedkoper dan nieuw...Dus ik zou voor revisie gaan(kan ook met je eigen pomp!).
Maar laat eerst even kijken of het dit is!Ik kan het zelf natuurlijk niet zien.
Niels
ok bedankt maar kan het ook hierdoor komen dat de motor niet loopt hus
19 jaar
Ja zeker..!!!
Je pomp draait immers niet meer..Dus spuit ook geen brandstof in.
Dus ik denk dat ik aardig gelijk krijg,helaas voor jou.
Niels
nou niels zo helaas vind ik het niet ben beetje opgelucht dan licht het tenimste alleen daaraan en niet nogmeer dingen kapot heb er 1 gevonden in voor 235 euro deze is 20 km van mij vandaan en er zit garantie op van 3 maanden. Niels beckers bedankt voor je email maar die meneer wil zijn telefoon maar niet beantwoorden ik zal het blijven proberen.
bedankt allemaal!!
19 jaar
Das geen geld voor een pomp.
Succes verder!
Niels
beste mensen het volgende is er gebeurd net als op die foto hierboven is het as doormidden. Nu heb ik een andere gevonden maar die start mijn auto niet. Heb de pomp erop gezet maar deze geeft blokkeerd de startblokering. Heb gehoord dat het systeem de pomp opnieuw moet inleren. Dus zo gezegd zo gedaan, niet dus mijn auto wil gewoon niet starten gaat steeds op het startblokade sleutels opnieuw inleren is ook geen optie ford monteur heeft er 3 uur aangewerkt zonder resultaat. Nu schijnt het dat de nieuwe pomp van een mondeo komt van 1999 en die van mij is van 1998. volgens hun is er in 1999 een iets andere pomp uitgekomen daarom zou deze hem niet kunnen accepteren. iemand ervaring hiermee
bedankt hus
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar