close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ford Focus 2001: Startproblemen Ford Focus mk 1 en rare meldingen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine

Nadat mijn auto gekeurd is, kon ik de volgende dag mijn auto ineens niet meer starten. De hele week op en neer gereden en geen probleem. Toen ik echter vlak na de keuring wegreed bleek een remlicht niet te werken bij het intrappen van de rem. De kap is losgehaald en de lampjes zijn verwisseld. In de regen buiten de garagebox van de garagist. Dit lampje was een paar weken eerder vervangen agv een zwak remlicht.
Toen ik echter de volgende dag de auto instapte viel een tikkend geluid op, nog zonder dat ik de sleutel in het contact had gestopt. Dit kwam uit de zekeringkast bij mijn linkerknie. De auto wilde ook niet meer starten. Na deze aan de startkabel te hebben gehangen startte deze direct op. Ik checkte de verlichting en deze deed het goed incl de remlichten maar toen ik alle verlichting uitzette sloeg de motor af. Nog een keer hetzelfde proces herhaald en weer sloeg de motor af zogauw ik de verlichting uit zette, hoe raar is dat?! Het getik uit de kast verdween na meerdere keren aan de lichtknop te hebben gedraaid en daarna werkte alles weer 'normaal'. Na een klein stukje gereden te zijn naar de garage om de accu door te laten meten startte deze nu zonder kabels op. De accu was nog niet volgeladen en de laadspanning bij een koude meting gaf 8v aan, volgens de garagist goed. Ik had een 44ah batterij 12v vmf blue calcium. In de middag nog een keer gestart zonder problemen maar in de avond wilde hij opnieuw niet starten. De volgende ochtend naar een andere garage geweest waar bleek dat de accu op sterven na dood was na een nieuwe meting. Ook hier enkel koude meting gedaan door hulpje en hij kreeg de melding vervang accu. Geen meetresultaten gezien. Na opgestart te zijn met een kickstarter begonnen ineens mijn abs en handrem lampje te knipperen. Gevraagd of dit een probleem was kreeg ik een negatief antwoord maar 100 meter verder brandden abs en handrem permanent en viel opnieuw de auto uit . Weer gekickstart en nu geen lampjes volgens de monteur die de auto terugreed naar de garage, want ik durfde er niet meer mee te rijden. Ter plekke de accu laten vervangen en de problemen lijken als sneeuw voor de zon verdwenen. Wie herkent dit en wat kan de oorzaak zijn buiten alleen een kapotte/ zwakke accu die ik maart jl heb aangeschaft en van de productieband is afgerold in december '21? Is het wijs nog andere zaken te laten controleren? Ik heb geen apparatuur en kan dit zelf niet. Maar wil ook niet blue bij een garage verschijnen om onnodige kosten en reparaties te vermijden.

Geplaatst door

RvA (0)

al 10 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

8 volt laadspanning is zowiezo veel te laag,
Hebben ze bij de 2de garage ook de laadspanning gecontroleerd (dynamo) ?
een slechte / defecte accu kan voor diverse storingen/problemen zorgen,
ook een accu van 1 à 2 jaar kan kapot gaan,
maar...., zijn de problemen nu als sneeuw voor de zon verdwenen of zijn er nog problemen?
van welk bouwjaar is de auto ?

limbra 1470
vip badge

10 maanden

Tot op heden geen rare meldingen en geen startproblemen maar heb sinds de kerst nauwelijks gereden.
Over de 8 volt, vanwege twijfels over de interpretatie van de gegevens en de manier waarop hij meette ben ik naar een andere garage gegaan. Helaas ook hier enkel een meting met warme maar niet draaiende motor. En dus een uitkomst vervang de accu. Ik heb geen cijfers gehoord. Dat een accu kapot kan gaan weet ik . Maar toch niet van het ene op het andere moment. Geen startproblemen gehad , geen knipperende verlichting. Maar ineens na de apk. Kan een kortsluiting een defect in.de accu hebben veroorzaakt toen we met de aansteker bezig waren? De zekering was al doorgebrand. Deze zat er nog in. Of kan vocht bij de achter verlichting dit veroorzaakt hebben? Moet ik de dynamo en stroomwisselaar nog laten doormeten nu alles goed loopt of kan dat nog een sluimerend probleem zijn?

RvA 0

10 maanden

Als de Zekering van de sigaretten aansteker al kapot was,
kan er in principe geen kortsluiting in het betreffende circuit ontstaan,
(aangezien het circuit onderbroken is door de defecte zekering),
als een accu op den duur slechter wordt geeft dit idd meestal symptomen
vooraf (op korte of langere termijn) ,
de laadspanning controleren bij draaiende motor, indien de laadspanning te laag is
door byv. een defect in de dynamo is de kans groot dat de nieuwe accu ook kapot gaat,
Beste kun je de dynamo laten controleren voor alle zekerheid.

limbra 1470
vip badge

10 maanden

Ik zou gezien de verschijnselen tijdens het rijden de massakabels eens goed laten controleren.
Meet nu ook eens zelf de accuspanning bij 2000 toeren/min, dan weet je of de dynamo goed laadt.
En test eens of de auto nog start na enkele dagen niet gebruiken met de auto op slot: dat geeft je een goede indicatie of je lekstromen hebt (= permanente verbruikers, ook als alles uit staat).

Heino4267 650

10 maanden

Dankjewel, de auto heb ik enkele dagen niet gebruikt en start prima echter zojuist stoppen plots onder het rijden na 15 minuten de ruitenwissers ermee en blijven verticaal staan. Ik heb de motor uitgezet en opnieuw geprobeerd maar er komt nog geen beweging in. Ik heb geen enkel probleem met de auto gehad de afgelopen 9 jaren en sinds deze bij de keuring is geweest, weet ik niet wat me overkomt. Kan de oorzaak bij de garage liggen of is dit gewoon toeval? De accuspanning kan ik zelf niet meten want ik heb geen multimeter maar zal er 1 gaan aanschaffen. De massapunten zal ik zeker (laten) controleren. Dank jullie wel alvast voor het meedenken en de adviezen. Ik hou jullie op de hoogte.

RvA 0

10 maanden

Toen de ruitenwissers ermee stopten en de motor ook, had je toen nog (binnen) verlichting (als je bv. de deur opent)?

Heino4267 650

10 maanden

De motor en rare geluiden alsmede het branden van de waarschuwingslampen zijn verdwenen na een nieuwe accu. De oude accu had nog wel voldoende spanning 13,20V maar het ampere lag veel te laag 126 ipv 440A na een ritje van 15 minuten en opstart door kabels.
Het ruitenwisser ( voor en achter) en sproeier probleem diende zich aan bij de tweede rit na de keuring waarbij ( onnodig) de achterruitwisser is vervangen. Ik heb de zekeringen doorgemeten en nr 55 vervangen waarna de ruitenwissers het deden en ga met nieuwe zekeringen in de auto de proef opnieuw op de som nemen gedurende regenval waarbij deze minimaal 15 minuten moet werken. Benieuwd of deze er opnieuw uitklapt. Wat ik raar vond is dat er ook geen spanning staat op zekeringen 47-48-49 dit betreft zijlampen en rear defrost. Hoewel er wel zekeringen in zitten schijnt mijn model dit niet te hebben.
De zekering van de aansteker knalt er nu ook niet uit maar zit niet aangesloten..kan ik daarmee veilig stellen dat het probleem in de houder zit en niet de bedrading?
Ik laat zeker nog weten of de zekering van de ruitenwissers en sproeiers het nu wel houdt na een regenbui.

RvA 0

10 maanden

Waarom blijf ik praten over de keuring. De problèmen behalve de aansteker zijn begonnen 1 dag na de apk die plaatsvond vlak voor kerst. Binnen twee dagen na de apk een nieuwe accu en na de kerst in zware regenbui ineens een kapotte zekering 55.

RvA 0

10 maanden

Toch blijft het een raar verhaal.
Als 15 minuten na starthulp met startkabels de auto uitvalt, is je dynamo ook niet goed meer: de auto moet (natuurlijk met niet teveel grote verbruikers aan) gewoon kunnen rijden op de dynamo-opbrengst waarbij de accu ook nog wordt opgeladen. Anders zou op lange ritten de accu geheel worden ontladen en de auto ermee stoppen.
De spanning van de oude accu was te hoog, teken van een zwakke accu.
Ik zou toch eens de laadspanning van de auto na 10 minuten rijden meten bij 2000 toeren, om zeker te weten dat je problemen niet snel opnieuw terugkeren t.g.v. een slechte dynamo en je dat je nieuwe accu kost.

Heino4267 650

10 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.