Sinds een paar dagen is de auto schokkerig;
- Bij stationair draaien is het toerental onregelmatig en lijkt de auto te neigen naar uitvallen.
- Rijden (constante snelheid en optrekken; rustig, snel, kickdown) doet de auto probleemloos.
- Bij vaart minderen (gas los of remmen) gaat de auto bokken, dit lijkt op wisselend toch nog aandrijven
- Bij stilstand in 'D', en dus voet op de rem, lijkt de auto toch te willen aandrijven tegen de rem in, waardoor de auto
staat te 'stoten'.
- Volgens mijn vrouw startte de auto deze week ook moeizaam.
Het lijkt er op dat de aandrijving niet goed wordt ontkoppeld ofzo? Maar het moeizaam lopen in 'N' of 'P' kan ik daar dan weer niet mee rijmen. Herkent iemand dit, of weet iemand waar dit op zou kunnen duiden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is de staat van onderhoud van de bak?
Wanneer is voor het laatst olie van de bak vervangen?
En wat is de huidige kilometerstand met deze versnellingsbak?
5 jaar
Auto is ongeveer een half jaar in ons bezit. Zelf nog geen olie vervangen. Ik ga er van uit dat het de eerste bak is en hij staat nu op ca. 215.000 km.
Gisteren toch maar even laten checken. Hij loopt in ieder geval gedeeltelijk op 3 cilinders. Ontsteking van 1 cilinder is gebrekkig. Kijken wat hier ver uit komt.
5 jaar
Door drukte stond de auto even ‘in de wacht’. Status van de auto is nu als volgt:
Garage heeft geconcludeerd dat de auto (soms) op 3 poten loopt, maar dat de compressie goed is.
Accukabels gecontroleerd en een deel vervangen vanwege overslag. Hiermee is het probleem echter niet opgelost.
Na verder testen ging de gedachte naar de EGR, dat deze open blijft staan. (nog niet vervangen vanwege slecht verkrijgbaar: 1998-model).
Mogelijk vanwege oververhitting of vervuiling, omdat de katalysator inwendig ook al los zat en inmiddels is vergaan.
Inmiddels heb ik zelf de EGR afgeblind gehad en deze ook schoongemaakt en gecontroleerd. Licht aanzuigen met de mond doet de klep al bewegen, deze werking lijkt ok. Echter aangesloten op de slang doet de klep niets (bij draaiende motor en wisselende toerentallen), mogelijk te weinig onderdruk(?)
Het afblinden van de EGR biedt ook niets, het probleem blijft gelijk. De vraag is wat nu verder.
5 jaar
Is er dan andere kant van de aanzuigende slang naar egr onderzocht. U schrijft zelf dat er niets gebeurt.Mogelijk is deze verstopt.
5 jaar
Zoals vermeld, met of zonder klep is het probleem aanwezig. Ik verwacht dus geen oplossing te vinden voor mij probleem bij de EGR.
5 jaar
Zekerheidshalve verder gekeken ...
Het vacuümpompje die de EGR bedient bedient ook de luchttoevoer naar de inlaat(?). Als ik met draaiende motor de luchtslang van de luchtinlaat wegneem begint de motor onregelmatiger te lopen en hoor ik een duidelijke zuiging bij de slang. Als ik de EGR-klep middels een andere slang met de mond aanzuig dan merk ik ook dat deze werkt: de motor begint ook dan slechter te lopen. Volgens mij hiermee (extra) bewezen dat de vacuüm aansturing twee kanten op niet het probleem is(?)
5 jaar
Het probleem is niet opgelost. De auto is weggedaan, omdat deze voor ons de investering niet meer waard was.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar