Hi beste leden,
Mijn auto heeft een 5 bak.
Zit constant hoog in de toeren, moet dus aardig hard werken. Nu is het een mpv en was de verwachting voor aankoop al dat er geen straatrace mee gewonnen kon worden :-) maar wat meer pit is zeker welkom.
Op de snelweg zit ik met 120km a 130 per uur al op +- 4000toeren. En in de stad heb ik ook niet veel koppel en geeft de blok.zich snel gewonnen.
Het zou fijn zijn als het wat vlotter kon waarbij ik wat minder in de toeren zit.
Ik zou heel graag willen dat mijn auto wat soepeler rijdt, omdat het nu lijkt alsof ik constant met een of andere begrenzer aan rijdt.
Nu dacht ik aan tunen. Maar ik heb geen turbo. Dus er valt enkel 10pk te halen volgens de tuners.
Kan iemand mij hierin adviseren?
Hoor graag
Mvg
Sjef
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Indien er geen turbo in het spel is is er nagenoeg geen winst te behalen.
Zonde geld.......
Grt. Paul
P.kelder,
Dank voor je reactie.
Ik heb inderdaad jammer genoeg geen turbo.Maar de tune bedrijven geven aan dat ik van 145pk naar 155pk ga. Zie foto.
Is dit een merkbaar verschil of.heb ik daar echt niks aan?
"QUOTE
Uw Ford Galaxy 2.0i 16V komt in aanmerking voor de Vtune "PIGGYBACK"
Deze "PIGGYBACK" is een digitale externe programmeerbare module die alle belangrijke elementen van uw motor aanstuurt.
Deze module wordt voorzien van eigen ontwikkelde software voor uw type motor. Moet mijn auto ook op de vermogensbank?
Het vermogen van uw Ford Galaxy 2.0i 16V zal van 145 pk stijgen naar 155 pk.
Naast het vermogen zal ook de trekkracht toenemen, van 190 Nm naar 205 Nm.
U zult tijdens de proefrit direct merken dat uw auto vlotter en soepeler zal aanvoelen. Een goede chiptuning valt of staat met de geplaatste software, VTune ontwikkelt zelf voor elke chiptuning de benodigde software met al meer dan 25 jaar ervaring.
Ook heeft de AUTOWEEK als onafhankelijke partij de Tuningmodules van VTune getest!
De VTune Piggyback!
Is géén standaard voorgeprogrammeerde Powerbox.
Wordt specifiek voor uw motor-type op maat geprogrammeerd.
Is 100% veilig, deze formule wordt al 20 jaar probleemloos wereldwijd toegepast;
Wordt vakkundig geplaatst en afgemonteerd.
Kan weer hergebruikt worden voor uw volgende auto, ongeacht het merk of model.
Installatie VTune "PiggyBack"
UNQUOTE "
Hoor graag
Mvg
Sjef
5 jaar
Tja, geloof je dat je er 10 pk bij krijgt of niet. Ik voorlopig geloof het niet.
Bovendien ben ik niet zo'n fan van externe boxen die de signalen van en naar de ecu veranderen.
Als je een keer storing hebt is het heel lastig zoeken als je niet weet dat de signalen veranderd kunnen zijn.
Maar als je een gratis proefrit kunt krijgen voordat je beslist om te kopen, kun je het proberen.
Met 10 pk erbij zou je snellere acceleratie moeten kunnen krijgen en dat is met een stopwatch te meten.
Dan moet je de tijd meten die het kost om in b.v. de 4e versnelling van 80 naar 120 te versnellen.
Het toerental bij 120 of 130 km/uur zal echter nooit veranderen.
Ik weet dat het eigenlijk hier niet thuis hoort maar er is nog een alternatief.Ik begrijp dat de auto niets mankeert en hij is nog van een redelijk bouwjaar.Verkoop hem en koop iets dat je wel bevalt. Ik kom dit wel meer tegen op Problem Car. Mensen blijven door modderen en met tegenzin in hun auto rijden.Laatst was er iemand die al tien jaar met tegenzin in dezelfde auto bleef rijden.Ik vind dit onbegrijpelijk.Maar goed het is een overweging waard om hem te verkopen en daarbij ben je in de meeste gevallen nog goedkoper uit.
Ferry
5 jaar
Hi Ferdinand,
Ik begrijp je punt helemaal.
Klinkt misschien gek,
maar behalve het vermogen die vooral op de snelweg tekort schiet
en teveel motorherrie in de cabine op de snelweg ná 120km pu.
ben ik zeer te spreken over de ruimte en functionaliteit die de auto biedt. Qua "looks" vindt ik tevens de galaxy ook boven de rest vd mpvs uitsteken.
Qua looks heb ik niets te klagen, en in de stad óók niet. maar dus motorprestaties op ritten snelweg vindt ik persoonlijk zwaar onder peil.
Heb 4 kinderen dus heb de ruimte nodig.
Wellicht dat ik moet gaan voor een diesel met de grootste blok? Mbt vermogen en koppel. Maar dan heb ik weer hoge wegenbelasting. Omdat ik minder dan 20dkm p/j rijdt.
Verder heb ik ook geen ideen meer????
5 jaar
Ik zou tenzij je echt veel km,s maakt, niet voor een diesel gaan.Een MPV of SUV met een 6 cilinder zou ik eerder overwegen.
Ferry
5 jaar
Ik zie toevallig dat ik al op je andere topics heb gereageerd, Namelijk olieverbruik, lawaai-overlast, handremkabel.Naar mijn mening wordt het tijd voor een andere. Aan twee blijf je je irriteren, namelijk traagheid en lawaai.
Ferry
5 jaar
Hi Ferry ,
Het is wel een hele opsomming inderdaad.
Wellicht dat ik inderdaad moet kijken of er wat anders is.
Maar ik moet beslist gaan voor een Mpv.
De.sharan ,toyota, vw indeze klassen ,bj vindt ik niet mooi.
Enig idee Wat er zoal beschikbaar is buiten deze autos.
5 jaar
Alhoewel deze site er niet voor bedoeld is,kijk eens op marktplaats,gaspedaal e.d.
Type dan MPV of SUV.Dan krijg je ze allemaal.Dan kan je nog op bouwjaar of bedrag etc. selecteren.
Ferry
5 jaar
Ik heb dezelfde motor, maar dan in een Mondeo. Jouw auto is pakweg 300 kilo zwaarder dan die van mij. Ik vindt mijn auto niet snel maar ook niet traag.
Als je tuning overweegt (wat ik nooit zou doen als je geen motor met turbo hebt), is het goedkoper om (zelf?) te checken of evt. kleppen in je inlaatsysteem wel correct werken. Dat levert (als ze nu niet goed werken) méér op dan tuning en het is goedkoper.
5 jaar
Heino,
Wat zeg je nu eigenlijk.Jouw auto is 300 kilo lichter en je vind je auto niet snel.Dat betekent dat hij in de Galaxy zeker niet snel is ,maar dat geeft topic starter al aan. En al zou je de kleppen optimaal stellen,hij wordt daar door geen snelle auto.
Wat overblijft is, dat als hij een blije rijder wil worden een andere auto moet aanschaffen.
Ferry
5 jaar
@oldford
Bedankt voor je reactie
Ik heb al een keer storing gehad, was geen pretje om het terug te vinden.
Als het geen verschil zal maken op de snelweg, waar het o.a. voornamenlijk om gaat, is het denk ik de moeite niet om het te tunen.
Mvg
5 jaar
Geloof me, je gaat van 10 pk en 15 nm extra niets merken..(behalve minder geld..)
Zelfs als je aanzienlijk vermogen bij zou krijgen, zou ik het nog niet laten doen. Over het algemeen is de standaard fabrieksvermogen het aller beste.
5 jaar
@heino4267
@Ferdinand,
Ik weet niet of iemand nig verder nog tips heeft,
Maar denk dat ik de auto weg ga brengen om een compressietest te laten doen.
Dan kan ik daarvandaan even verder kijken.
Bedankt voor het meedenken,
Mvg
5 jaar
@metins
In dat geval zou het idd zonde zijn van het geld.
Zoals ik hierboven al had gemeldt,denk ik dat ik de auto het beste weg ga brengen om een compressietest te laten doen.
Dan kan ik daarvandaan even verder kijken.
Mvg
5 jaar
Ik heb het nergens gehad over kleppen stellen.
Ik weet niet of de Galaxy van TS vlinderkleppen in zijn inlaatspruitstuk heeft zitten: zo ja, die gaan vaak stuk (of de bediening ervan).
Als dat stuk is heb je net zoveel trekkracht minder dan dat je erbij krijgt met tuning.
Ik hint er dus op op dat systeem te controleren, zodat je in elk geval alles uit de motor haalt wat de fabriek erin heeft gestopt.
5 jaar
@Heino4267,
Gaat het om de volgende kleppen?
Want ik heb wel dezelfde motor en plastic inlaatspruitstuikie link youtube:
https://youtu.be/amRXA22ofds
-------------------------------------------------------
@Heino4267 @ Ferdinand @beste leden
Zoja, kan ik alvorens de spruitstuk te laten demonteren om deze kleppen te latwn bekijken evt aan andere indicatoren opmerken dat deze kleppen niet of niet optimaal meer werken?
Hoor graag
5 jaar
Ja, dat zijn ze.
De probleemspruitstukken zitten in de MK3's van 2001 - 2003, dus eigenlijk zou het bij jou niet kapot mogen zijn.
Je kunt een hoop zelf achterhalen (m.b.t. evt. defecte bediening) door gewoon met een stationair lopende motor en een goede zaklamp naar de bediening van de kleppenstang "te kijken": voor je motorblok, rechts half onder het spruitstuk zit een onderdrukdoos die via een knie-overbrenging de stang laat draaien. Je kunt gas geven en kijken/voelen of je de knie ziet/voelt bewegen.
Je spruitstuk heeft namelijk twee inlaattrajecten: een korte voor power en een lange voor trekkracht.
Bij lage toeren gaan de vlinderkleppen voor de korte dicht, waardoor je resonantie in het lange traject krijgt en je veel meer trekkracht hebt.
Maar dan moet het systeem wel werken.
De nieuwe vlinderkleppen zelf kan je nog nieuw kopen op ebay.uk voor 65 pound (voor vier stuks).
Als je het zelf doet heb je verder geen kosten: het knietje kan je repareren door ere een gat dwars doorheen te boren en daar een M3 boutje met moertje doorheen te doen.
Je kunt véél meer info vinden op het Mondeoforum, inclusief de links naar de vlinderkleppen.
Ook nieuwe spruitstukken zijn nog steeds te koop.
Controleer dan ook meteen de correcte werking van je PCV-klep (van de carterontluchting), want daar is een servicemededeling van.
5 jaar
@Heino4267
Dankje voor je uitgebreide uitleg..
Ik zal de onderdrukdoos checken.
Mvg
5 jaar
Hi
De garage heeft geconstateerd dat een bout van de egr klep loszat. Waarschijnlijk zoog de motor valse lucht vanuit de opening.
Blijkbaar was kleppendekselpakking niet goed meer en zaten 4 bougies onder een plasje olie.
waarschijnlijk veroorzaakt dit enig vermogenverlies.
verder helaas niet naar het spruitstuk laten kijken of zelf gecontroleere
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar