Ford Transit: Transit start probleem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci

L.s,

Ik heb nog steeds een probleempje met het starten van mijn Transit 2.0 Tdci.
Koude start is uitstekend.

Als ik na het opwarmen van de motor hem af zet en een paar minuten later probeer te starten dan loopt de motor op twee of drie cylinders of loopt extreem laag stationair.
Als je de motor gelijk uitzet en weer opnieuw start slaat hij wel gelijk normaal aan en kan je wegrijden.

Brandstoffilter reeds vervangen,

Tevens loopt de temperatuursensor bij warme motor maar een klein stukje op (komt niet hoger dan 1 derde van de schaal) (thermostaat reeds vervangen).
Kan dit de oorzaak zijn van het slechte starten?

Is het mogelijk om deze sensor zelf te vervangen en waar zit deze ergens?

Voorbaat dank,

Eric

eric2765

Geplaatst door eric2765 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Transit? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat starten en dan slecht lopen kan een software probleem zijn, laat hem eens bij de delaer controleren op laatste versie van de computer.

Als de kachel zelf ook niet al te warm wordt zou het kunnen de het 2e kleine thermostaatje open blijft staan, dan duurt het echt heel lang voordat de motor goed op temperatuur komt.
deze zit achterop de waterpomp:

[url=http://img251.imageshack.us/i/2ethermstp...][img]http://img251.imageshack.us/img251/8980/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

eric2765 (0), 13 jaar geleden

Hallo Dokter,

Bedankt voor je reactie,

Motor komt eigenlijk volgens de meter nooit op bedrijfstemperatuur, met vijf mensen er in in met een buitentemperatuur van 35 graden en snelheid 140km op de autobaan blijft de temperatuur meter laag aangeven, meter komt nooit boven een derde van de meterstand, en zou volgens mij in het midden moeten staan.

Ik zal de software laten bijwerken.

De temperatuur sensor zoals die op de tekening is aangegeven waar zit die ongeveer?

Ik ben ook wel nieuwsgierig waar de temperatuur sensor zit van de meter op het dashboard?


Gr Eric

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

De tekening geeft GEEN temperatuursensor aan maar een 2e thermostaat, als je de tekst leest dan zie je dat ik daar ook helemaal niet over een sensor praat.

Er zit maar 1 sensor op, deze is voor de computer, die geeft weer door aan meter. Die sensor zit in de kop geschroefd (achter de poelie die de stuurpomp en waterpomp aandrijft) en meet de temperatuur van de kop, niet van het koelwater.

Suc6

eric2765 (0), 13 jaar geleden

Nog steeds problemen met starten, uit laten lezen, geen foutcode.
Wel kwam de garage met een tip, gezien het startprobleem is ontstaan na olie verversen, is er waarschijnlijk de verkeerde olie ingekomen, waardoor de hydrolische klepstoters te snel of te langzaam leeglopen en de timing in de problemen raakt.

Wat dan wel vreemd is dat de motor de tweede keer wel gelijk normaal start.

Postie (0) PRO, 13 jaar geleden

Loopt gewoon zacht stationair?? zonder bijgeluiden?? ook geen erge rook ontwikkeling??

eric2765 (0), 13 jaar geleden

Motor staat te hakken en lijkt op twee of drie cylinders te lopen.

Auto staat te schudden door het onregelmatig lopen van de motor, wel heeft de garage de raildruk gecontroleerd en deze was perfect zeiden ze.

Na contact afschakelen en gelijk weer starten loopt ie gelijk weer normaal en blijft ook prima rijden.
Vreemde is dat die dit alleen doet bij warme motor en als de auto even heeft stlgestaan.

Koude start is altijd perfect, 1 x sleutel omdraaien en hij loopt, ook bij - 5 graden onder nul.

Gr Eric

eric2765 (0), 13 jaar geleden

Oja Rookontwikkeling heb ik nooit op gelet...

eric2765 (0), 13 jaar geleden

Naar de Ford dealer in Arnhem geweest en die herkende dit probleem gelijk.

Volgens Transit expert aldaar injector probleem, en kwam gelijk met de tip dat ik waarschijnlijk al een hele tijd veel vermogen kwijt ben van de 125 pk.

Advies was om ze alle vier te vervangen.

Prijsopgave voor vervangen vier injectors 1800 euro..incl

Heeft iemand ervaring met gereviseerde injectoren (+- 175 euro) per stuk , de bedrijven die op Internet adverteren geven 1 jaar garantie...

Gr Eric

eric2765 (0), 11 jaar geleden

Oude verstuivers laten testen maar deze gaven geen afwijkingen aan, retour opbrengst was ook perfect.
Alle vier de injectors vanwege kilomterstand (175K) toch maar laten laten vervangen hierna probleem met starten gelijk opgelost en nu drie maanden later nog steeds OK..

Motor loopt nadien veel rustiger en start weer perfect, het lijkt er op dat meten niet in alle gevallen weten is...

Koelprobleem werd veroorzaakt door overcapaciteit van het koelsysteem en de lage warmteontwikkeling door het hoge rendement van de motor.
Na het plaatsen van een restriktiebus (gelezen op een ford mondeo forum) in de uitgaande koelwater slang naar de interieurverwarming komt de auto veel sneller op temperatuur.

VW en Audi blijken dit probleem ook te heebn en lossen dit op door drie voorgloeibougie's in de cylinderkop te plaatsen die in het koelwaterkanaal steken, en bij koude buitentemperaturen inkomen en het koelwater sneller op temperatuur brengen.
En automatisch afschakelen als de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt.

Problemen opgelost,

Heren bedankt voor jullie reaktie's


vr gr Eric


probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.