Hallo,
Ik heb bij mijn focus in het RV portier roest ontdekt. Het betreft de velsnaad aan bovenzijde. De andere portieren zijn waarschijnlijk al een keer behandeld. De kit (als dat het tenminste is) kan ik er zo aftrekken.
Hoe kan ik dit het beste behandelen? Waar voor een soort kit moet ik gebruiken?
Alvast bedankt voor de reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de auto eens per jaar bij de dealer is geweest en normaal onderhoud heeft gehad inclusief de carroseriecheck, dan valt dit nog onder de garantie.
Zit volgens mij 12 jaar garantie tegen roest op.
Anders gewoon proberen aan te vragen bij de dealer voor garantie
Ik denk dat ik niet ver kom dan. De wagen is niet altijd voor onderhoud bij de ford-dealer geweest. De schade is ook beperkt en ik hoop het zelf op te lossen. Ik moet alleen weten welke spullen ik nodig heb ik hoe ik het moet doen.
Gewoon aanmelden bij dealer, dan komt er een inspecteur en die bepaalt of er garantie is ja of nee.
Dat kan je altijd proberen.
Suc6
[quote=Bokkie]Ik denk dat ik niet ver kom dan[/quote]
Juridisch gezien zou dit nog wel eens een hele interessante strijd kunnen worden omdat regulier onderhoud namelijk NIET van invloed is op de roestvorming bij Focussen en andere Fords.
Ford weet dat het een structureel probleem is, dus waarom niet alle Focussen terugroepen??
Simpel, dat gaat hun teveel geld kosten en op de manier waarop ze het nu doen hopen ze dat er meer mensen NIET claimen dan WEL...
Suc6
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=Bokkie]Ik denk dat ik niet ver kom dan[/quote]
Juridisch gezien zou dit nog wel eens een hele interessante strijd kunnen worden omdat regulier onderhoud namelijk NIET van invloed is op de roestvorming bij Focussen en andere Fords.
Ford weet dat het een structureel probleem is, dus waarom niet alle Focussen terugroepen??
Simpel, dat gaat hun teveel geld kosten en op de manier waarop ze het nu doen hopen ze dat er meer mensen NIET claimen dan WEL...
Suc6
Gr. paul[/quote]
Dat klopt paul,maar het is natuurlijk wel zo dat de ford kan eisen dat de auto ieder jaar bij hun komt,zodat ze met eventele schade/roest er snel bij zijn en de kosten beperkt kunnen houden.
Anders zou de eigenaar de auto eerst een paar jaar door kunnen laten roesten en onderhoud bij een beun doen en vervolgens na een aantal jaren de kosten alsnog op ford verhalen.
Ook niet helemaal fair natuurlijk en juridisch krijg je dit er niet doorheen ben ik bang.
15 jaar
[quote=Koen van Hees]Dat klopt paul,maar het is natuurlijk wel zo dat de ford kan eisen dat de auto ieder jaar bij hun komt,zodat ze met eventele schade/roest er snel bij zijn en de kosten beperkt kunnen houden[/quote]
Ford spreekt van een controlebeurt, niet over een controle herstelbeurt.
Gr. paul
Oke,maar als ze niks kunnen controleren dan kunnen zo ook niet beslissen of ze iets willen repareren.
Groet,
Koen
15 jaar
[quote=Bokkie]Hallo,
Ik heb bij mijn focus in het RV portier roest ontdekt. Het betreft de velsnaad aan bovenzijde. De andere portieren zijn waarschijnlijk al een keer behandeld. De kit (als dat het tenminste is) kan ik er zo aftrekken.
Alvast bedankt voor de reacties![/quote]
Er is dus wsl al iets gecontroleerd/gerepareerd aan deze Focus. Probeer te achterhalen bij welk bedrijf dat gebeurd is en ga daar dan heen en contronteer ze ermee. Wellicht dat je iets wijzer wordt en/of dat ze je verder helpen.
[quote=Koen van Hees]Oke,maar als ze niks kunnen controleren dan kunnen zo ook niet beslissen of ze iets willen repareren.[/quote]
En als Ford dan zo begaan is met hun produktkwaliteit en hun klanten, waarom wordt die roestellende dan niet gewoon preventief hersteld?
Oftewel: gewoon een terugroep-actie...?
Gr. paul
Ben ik met je eens Paul,maar ja het zal toch ook eens geld kosten!?Dat hebben ze liever niet dus ze denken we zeggen niks en wie niet terugkomt heeft dikke pech.
Groet,
Koen
15 jaar
[quote=Koen van Hees]Ook niet helemaal fair natuurlijk en juridisch krijg je dit er niet doorheen ben ik bang.[/quote]
Verdiep je eens wat meer in het consumentenrecht. Wanneer blijkt dat het dus duidelijk een produkteigenschap is (en dat is het in dit geval!!) bestaat er een grote kans dat je evenzogoed de roestschade op de dealer/importeur kunt verhalen. Je zult er wel moeite voor moeten doen maar het is echt niet onmogelijk!
De klant kan dus simpelweg aantonen dat het een produkteigenschap is (komt steeds voor bij die Focussen en bij Ford in het algemeen..). De importeur zal zich beroepen op het stempelboekje....jaja!! lekker blijven stempelen hoor.....
Dat is een krachtig verweer..!!?? De rechter zal kijken naar wat een consument in redelijkheid van zo'n produkt mag verwachten. Je auto in onderhoud bij een niet-dealer of juist wel bij de dealer maakt voor het roesten dus geen f**k uit: beide keren roest die zooi!
Rechters kijken nu eenmaal anders naar consumentenzaken dan dealers, gelukkig.....
Gr. paul
bij dezen heeft paul gelijk en de importeur betaald hoor.
Heb zelf bij een bedrijf zoiets mee gemaakt met een vernellingsbak van een vivaro die bus was bij ons nooit in onderhoud geweest niet eens bij een dealer,toen de bak kapot ging kon GM betalen
gr
martin
[quote=paulkelder][quote=Koen van Hees]Ook niet helemaal fair natuurlijk en juridisch krijg je dit er niet doorheen ben ik bang.[/quote]
Verdiep je eens wat meer in het consumentenrecht. Wanneer blijkt dat het dus duidelijk een produkteigenschap is (en dat is het in dit geval!!) bestaat er een grote kans dat je evenzogoed de roestschade op de dealer/importeur kunt verhalen. Je zult er wel moeite voor moeten doen maar het is echt niet onmogelijk!
De klant kan dus simpelweg aantonen dat het een produkteigenschap is (komt steeds voor bij die Focussen en bij Ford in het algemeen..). De importeur zal zich beroepen op het stempelboekje....jaja!! lekker blijven stempelen hoor.....
Dat is een krachtig verweer..!!?? De rechter zal kijken naar wat een consument in redelijkheid van zo'n produkt mag verwachten. Je auto in onderhoud bij een niet-dealer of juist wel bij de dealer maakt voor het roesten dus geen f**k uit: beide keren roest die zooi!
Rechters kijken nu eenmaal anders naar consumentenzaken dan dealers, gelukkig.....
Gr. paul[/quote]
Hoef me daar niet in te verdiepen Paul weet best wel hoe het werkt.(werk op een klantenservice van een winkelketen met meer dan 30 vestigingen en zit heel vaak bij de geschillencom. consumentenbond etc etc,maar zeg ook niet dat je ongelijk hebt,maar wil alleen maar zeggen dat het inderdaad niet zonder moeite zal gaan en dat het makkelijker is als diegene zijn eigen erin verdiept,zodat je een beetje weet waar je over praat.
Dan wordt je in ieder geval niet zo snel afgescheept door bijv. een dealer.
De consument heeft in nederland veel meer rechten als dat de meesten weten.
Groet,
Koen
15 jaar
[quote=Bokkie]Ik denk dat ik niet ver kom dan. De wagen is niet altijd voor onderhoud bij de ford-dealer geweest. De schade is ook beperkt en ik hoop het zelf op te lossen. Ik moet alleen weten welke spullen ik nodig heb ik hoe ik het moet doen.[/quote]
[quote=Doktor]Gewoon aanmelden bij dealer, dan komt er een inspecteur en die bepaalt of er garantie is ja of nee.
Dat kan je altijd proberen.
Suc6[/quote]
Heren, De TS vraagt hoe hij het zelf kan oplossen. De discussie over consumenten rechten via mail of op een ander forum. Daarbij denk ik dat de tip om toch aan te melden voldoende is geweest.
[quote=toezicht][
Heren, De TS vraagt hoe hij het zelf kan oplossen[/quote]
De vraag is (voor de TS geheel niet onbelangrijk) of hij het zelf wel MOET oplossen.
Mensen mogen toch (in dit geval) best gewezen worden op rechten en plichten en stappen die men evt kan ondernemen.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=toezicht][
Heren, De TS vraagt hoe hij het zelf kan oplossen[/quote]
De vraag is (voor de TS geheel niet onbelangrijk) of hij het zelf wel MOET oplossen.
Mensen mogen toch (in dit geval) best gewezen worden op rechten en plichten en stappen die men evt kan ondernemen.
Gr. paul[/quote]
Paul,
Ik ben het helemaal met je eens, maar het moet geen eindeloze discussie worden.
In het verleden hebben wij om die reden al diverse topics gesloten.
Gr Moderator
Heren,
Bedankt voor alle reacties. Ik ben ervan op de hoogte dat het een bekend probleem is bij Ford. Mijn instelling is praktisch: als ik mijn gelijk wil halen via het consumentenrecht dan kost me dat veel tijd. De schade is beperkt, de wagen 10 jaar oud. Gisteren heb ik de restanten kit al verwijderd, schoongemaakt en in de primer gezet. Dat koste me niet eens een uur. Intussen weet ik dat ik gewoon carroseriekit nodig heb, daarna spuiten en klaar is kees. Ik probeer nog wel om mijn ford garage te vragen of zij die 40cm kit willen aanbrengen omdat ik de benodigde spullen en ervaring niet heb.
Groets!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar