als ik de motor warm laat lopen en deze komt op temp. wil de ventilator nog altijd niet draaien en ik heb echt heel lang gewacht waar zou ik moeten beginnen te zoeken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
thermoschakelaar zit voorop de motor onder de thermostaat als je de twee draden doorverbindt moet de vin gaan draaien als dat zo is schakelaar vervangen
als ik de twee draden verbind draait de vin ook zoals je zei maar dat zal ie toch ook doen als de thermoschakelaar goed zou blijken ik vraag meaf waarom dat je kunt besluiten dat het effectief aan de schakelaar zou liggen
alvast bedankt
20 jaar
omdat de thermoschakelaar de contacten van de 2 draden doorverbindt als de motor te warm wordt.
jij doet dus met het doorverbinden in principe hetzelfde als de thermoschakelaar.en dan gaat de fan draaien.dus het kan alleen daar aan liggen.
niels
ok maar stel als de thermostaat defect zou zijn kan het warm water toch niet door en komt niet aan de thermosch.? bestaat deze mogelijkheid niet
20 jaar
links naast de accu zit een groen relais!
haal die maar eens los meestal is de stekker verrot!!
dit relais stuurt de van aan!!
kan ik op bepaalde manier uitmeten of deze relais goed functioneert mocht het verrot zijn bedoelt u hiermee dat de relais beschadigd is
nog iets!: klopt het dan dat als ik de kabels verbind zoals boven wordt beschreven en de ventilator nog niet draait dat ik dus de relais moet verwijten
20 jaar
weet je zeker dat er naast de accu een relais zit van de fan volgens mij is dit bij een escort
nee ik heb gekeken en er zit geen relais naast de accu
alle kabels gaan naar richting dashboard, zekeringkast denk ik
20 jaar
sorry ik heb me vergist met een esc!
maar ik weet wel voor 99% zeker dat de ventilator door een relais geschakeld word! volgens mij moet het toc echt een groot groen of zwart relais zijn!
@gele kanarie.
wat jij zegt,klopt.als de thermostaat niet losgaat,gaat de fan niet draaien,omdat de hete koelvloeistof niet bij de thermoschakelaar kan komen.ik zal moge ff in het schema kijken.
let wel!de diesel heeft heel lang de tijd nogig om op te warmen,ik heb zelf ook een courier van '94,met dezelfde motor,en ik heb de fan ook nog nooit horen draaien op een dag met 20 graden.dus rij hem eerst goed warm op de snelweg,en laat hem dan stationair draaien,en controleer dan of de fan aanslaat.
als de motor verder niet oververhit raakt,dan zou ik geen probleem verwachten..
ps,je bent wel leergierig....:)leuk om mee te maken..:)
niels
hoi thanks voor de reactie(s)
wel het klopt dat je zelden of nooit de fan hoort draaien maar tot ik mijn broer leerde parkeren en ging de temp. heel hoog.
maar dit blijkt een zeer moeilijke onderwerp
ondertussen heb ik een nieuwe thermosch. geplaastst en werkt de fan terug(toen wilde hij gewoon niet aanslaan)
laat me alleszins iets weten i.v.m. schema ik zou ook heel graag een kijkje willen nemen in schema indien mogelijk aub
20 jaar
Ik heb hetzelfde probleemmet een escort. In een van de buizen waar de koelvloeistof doorheengaat zit een sensor als ik die steker loshaal en doorverind gaat de fan draaien. Ik heb de sensor (gehele stuk buis al vervangen), maar hij slaat volgens mij nog niet aan.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar