auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford C-Max 2008: vervangen GEMmodule/zekeringkast

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: Q7DA, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Inmiddels ben ik aantal reparaties verder ( o.a. nieuwe accu, startmotor en dynamo is vervangen) krijg ik met het volgende probleem te maken. Sinds kort doen mijn beide dimlichten helemaal niets meer, voor de rest is er geen uitval of verlies van functies. Heb de auto door garage laten nakijken en deze kwamen erachter dat er geen spanning aanwezig was op de kabel vanuit de zekeringkast/GEM module naar de lichtschakelaar. Om toch te kunnen rijden is er nu een tijdelijke oplossing gemaakt door een aparte voedingskabel naar de lichtschakelaar een te brengen. Helaas doet mijn lichtschakelaar nu helemaal niets meer en zodra ik contact aanzet branden beide lampen, ook de automaat op de lichtschakelaar doet het nu niet en ook de radio gaat uit bij uitzetten van contact. Volgens mij allemaal te maken met feit dat deel van de canbus nu niet werkt door omleiding van voedingskabel. Storing is beide dimlichten lijkt te maken te hebben met een defect in de gem module of de zekeringskast iets wat al heel vaak bij de Ford is voor gekomen zoals ik lees op Internet. Nu is mijn vraag de volgende: Omdat ik de storing toch wil gaan oplossen overweeg ik om een gebruikte zekeringskast aan te gaan schaffen. De huidige heeft de code 7 M5T-14A073-CD en ik heb begrepen dat een andere kast minimaal aan deze codes moet gaan voldoen. De twee letters waarmee de code eindigt zijn in volgens mij belangrijk voor de functies die de GEM module wel of niet ondersteund. Nu heb ik op Internet wat rond gekeken en kwam een module tegen met exact dezelfde en afkomstig van hetzelfde type c max als die van mij.
Nu is mijn vraag dat wanneer ik deze kast zal gaan aansluiten op mijn auto of dan alles weer gaat functioneren of moet er daarna meer aan gebeuren.? Is hier op het forum misschien iemand die me hierbij zou kunnen gaan assisteren zeker als er nog meer moet gaan gebeuren ( zoals in leren of configureren) . Ik woon zelf in Zwolle maar ben uiteraard bereid om naar je toe te komen dan. MVG Ton

Geplaatst door

scorp55 +130

al 2 jaar lid

Reacties

De "Nieuwe" GEM module dient precies dezelfde code te hebben als de oude module en ook van hetzelfde bouwjaar, uitvoering en type te zijn,
het eerste cijfer(7) van de code is het productie jaar (7= 2007) van de auto
(en de module),
de GEM module dient ingeleerd te worden met dealer apparatuur,
Waarom laat je de defecte module niet repareren ?
dan kan hij na reparatie zo weer terug gemonteerd worden, zonder inleren.

limbra +2605
vip badge

5 maanden

Via de garage kun je je module laten repareren bij ACtronics (die werken niet voor particulieren).
Buiten de garage om kan dit bij Elektrofix of KMS Apeldoorn.
Als je een ouder iemand in de omgeving hebt die heel goed is met elektronicareparaties, (die bv. vroeger versterkers e.d. repareerde), kan die het vaak voor een habbekrats voor je herstellen, een beetje afhankelijk van wat het defect is.

Heino4267 +1075

5 maanden

Hoi Mensen , ben nog bezig met een oplossing voor het probleem met de gem module. Heb via mijn garage verzoek gedaan om offerte aan te vragen bij AC tronics maar tot op heden nog geen reactie gekregen. Zodra ik meer weet zal ik dat hier komen melden .

scorp55 +130

5 maanden

Aan de passagierskant zit een zekeringskast bij de voeten. Het wil nog wel eens gebeuren dat je voeten deze kast raken waardoor deze beweegt. Daardoor gaat de stekker los zitten. Deze stekker heeft de vorm van een scartkabel stekker. Als je deze weer goed vastdrukt zou het probleem opgelost kunnen zijn. Om het voor de toekomst de storing te vermijden kan je de stekker extra vastzetten met t-rip.

Pakreel +675

1 week

Hoi Pakreel,
Dank voor je reactie maar probleem zit toch echt in de GEM module vrees ik. In de garage hebben ze deze verwijderd naar aanleiding dat mijn dimlichten het niet meer deden en daar hebben ze ontdekt dat er geen spanning zat op deze aansluiting. Dit is nu ondervangen doordat ze een draad hebben doorverbonden. Effect nu is wel dat bij het starten de dimlichten altijd aan staan en schakelaar o.a. zijn functie heeft ingeboet. Zo doet de schemerschakelaar het bijvoorbeeld niet meer . Denk toch echt dat ik de GEM module zal moeten laten repareren .

scorp55 +130

1 week

Scorp. Dank voor je reactie. Het is maar een tip. Alles heeft met elkaar verbinding.

Pakreel +675

1 week

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.