close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Escort: Wiellagers vervangen voorkant

Bouwjaar: 1988

Hallo,

ik ben begonnen met het vervangen van de wiellagers van mijn Ford Escort uit 1988. Deze vertonen aan beide kanten speling.
Ik volg de aanwijzingen op zoals ze beschreven staan in de vraagbaak. Toch is er één ding dat ik niet helemaal begrijp. Op een gegeven moment staat er beschreven dat de naaf uit de fuseedrager verwijderd moet worden. Indien deze vast zou zitten op de aandrijfas moet er een trekker gebruikt worden.

Uiteraard zat de naaf enorm vast op de as, maar de as heb ik inmiddels losgekregen van de naaf. Nu had ik dus verwacht dat ik de naaf dan zo zou kunnen verwijderen. Deze zit echter nog steeds vast op de lagers, althans zo lijkt het.

Ik heb als eerste maar eens de gehele fuseedrager met naaf losgehaald van de auto. Maar hoe moet ik de naaf nu scheiden van de fuseedrager? Moet ik deze met grote kracht eruit persen, of zie ik misschien één of andere bevestiging over het hoofd?

Geplaatst door

Roel10181 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ford Escort/Orion benzine- en dieselmodellen 1987-1990 13. Wielophanging en vering 13.2.1 Voorwiellagers vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Naafmoer 205-235 (20,5-23,5)
Fuseekogel in wieldraagarm 48-60 (4,8-6,0)
Fuseekogel aan wieldraagarm 75-90 (7,5-9,0)


Uitbouwen


- Verwijder aan de betreffende zijde de naafdop en draai de naafmoer los. Draai hierbij twee wielbouten aan om te voorkomen dat er kracht wordt uitgeoefend op de bout van de remschijf. Laat iemand bij het losdraaien van de naafmoer het rempedaal ingetrapt houden.
- Zet de voorzijde van de auto op bokken en verwijder de wielen.
- Verwijder de remklauw en hang deze vrij van de remschijf (zie ook hoofdstuk 15).
- Verwijder de remschijf compleet met de naaf. Als de naaf op de aandrijfas klemt een trekker gebruiken.
- Maak de spoorstangkogel met een passende kogelboutpers los van de fusee.
- Verwijder de klembout en maak de fuseekogel los van de fusee.
- Verwijder de bout waarmee de fusee op de veerpoot is bevestigd.
- Steek een hefboom in de gleuf van de fusee en draai de hefboom een kwart slag (figuur 13.3).


Figuur 13.3: Fusee met een hefboom losmaken van de veerpoot



- Ondersteun de aandrijfas bij de buitenste koppeling en trek de fusee van de aandrijfas.
- Verwijder met behulp van een passende trekker de binnenste en buitenste keerring en verwijder de lagers.
- Ondersteun de fusee en tik met een doorslag de lagerloopringen uit de naaf.
- Reinig de fusee en verwijder alle oude vetresten.


Inbouwen


- Ondersteun de fusee en breng met een passende stempel de nieuwe lagerloopringen aan.
- Smeer de nieuwe lagers ruim in met wiellagervet. Let op! Breng geen vet aan in de ruimte tussen het binnenste en het buitenste wiellager. Hierdoor kan namelijk een drukopbouw ontstaan waardoor de keerringen kunnen gaan lekken.
- Breng vet aan op de afdichtlippen van de keerringen en monteer de keerringen met een passende stempel in de fusee. Breng ook wat vet aan in de ruimte tussen de afdichtlippen.
- Tik met behulp van een blok hout het stofschild op zijn plaats in de groef aan de binnenzijde van de fusee.
- Smeer de spiebanen van de aandrijfas iets in met vet en breng de fusee aan.
- Steek de hefboom in de gleuf van de fusee en verdraai de hefboom een kwart slag (zie ook figuur 13.3).
- Plaats de fusee in de veerpoot en breng het boutgat in lijn. Breng vervolgens de bout aan en verwijder de hefboom.
- Zet de bout met het juiste aanhaalmoment vast.
- Bevestig de fuseekogel aan de fusee en monteer de Torx-bout met de kop naar achteren gekeerd. Let op dat de bout goed in de groef van de kogel zit.
- Bevestig de spoorstang op de fusee.
- Druk de complete naaf met remschijf zo ver mogelijk met de hand op de spiebanen van de aandrijfas. Probeer de naaf niet met kracht op de aandrijfas te duwen of te slaan.
- Breng de aandrijfas aan in de naaf als is aangegeven in figuur 12.2.
- Breng de remklauw aan.
- Breng een nieuwe naafmoer aan en zet deze met het juiste aanhaalmoment vast. Borg de moer door rand met een drevel in de sleuf van de astap te stuiken.
- Breng het wiel aan.



Beunhaas 1085
badge vip badge

20 jaar

Ja dit is wat er in de vraagbaak staat inderdaad.

-Verwijder de remschijf compleet met de naaf. Als de naaf op de aandrijfas klemt een trekker gebruiken.

Dit heb ik dus geprobeerd. De naaf klemde inderdaad op de aandrijfas, dus deze heb ik losgemaakt met een pulli-trekker. Toch zat de naaf daarna nog behoorlijk vast. Nu weet ik dus niet of ik met kracht de naaf uit de lagers mag duwen. Ik wil namelijk zo weinig mogelijk beschadigen.

Vanuit logisch redeneren lijkt het mij dat de naaf in ieder geval vast moet zitten in de lagers, om zo zijwaartse beweging van de wielen op te vangen. Dus mist er nu nog een handeling in de vraagbaak, of moet ik gewoon kracht erop uitoefenen?

Roel10181 0

20 jaar

Ik kwam toevallig (nou ja toevallig...) op de volgende site:

http://www.decrxgarage.nl/index.htm?/Pag...

Hier staat beschreven hoe de lagers van een Honda CRX vervangen moeten worden. Ze hebben het over de naaf uit de fusee persen met behulp van een grote pers. Kan iemand bevestigen dat hetzelfde principe geldt voor de naaf van mn Escort?

Roel10181 0

20 jaar

Hallo Roel,
Ik heb het 3 maanden geleden ook gedaan bij mijn Escort 89 om dezelfde reden. waarom de naaf zo vast op de as kan zitten wordt duidelijk als je de zaak uit elkaar hebt. Bij mij was de keerringlip doorgesleten en het lager door water verroest zo ook vastgeroest op de as. Ik heb het net zo gedaan als jij, je kunt de naaf prima uit de fusee krijgen door een passende maat buis tegen de binnenkant van de naaf te plaatsen en met een vuisthamer op de buis te slaan, wel met beleid uiteraard. Zo heb ik beide kanten losgekregen. Het plaatsen van de nieuwe lagers gaat probleemloos, de weg wijst zich vanzelf. Je moeite wordt ruischoots beloond, de wielen zijn weer spelingvrij en de wagen rijdt weer fantastisch (stil, trillingvrij remmen etc.)
Groet en succes Petervh

Petervh 0

20 jaar

Heel erg bedankt Peter, dat zal ik morgen direct proberen.

Ik vraag me alleen af of ik niet de nieuwe lagers sloop als ik de naaf er weer terug in moet timmeren :) Maar dat zal ongetwijfeld wel iets makkelijker gaan.

Ik laat morgen wel weten hoe het gegaan is.

Roel10181 0

20 jaar

Ok, de wiellagers zijn eruit. Het ging perfect zoals je zei. Ik heb gewoon zo'n grote kruis-dopsleutel gepakt, waarmee je normaal de wielbouten losdraait, en hiermee de naaf eruit getikt (beter gezegd: geramd).

Nu heb ik vandaag direct even nieuwe lagers gehaald bij de Brezan, welke absoluut niet goedkoop waren. Ik heb het idee dat ik teveel betaald heb. Ze kosten 46 euro per kant. Is deze prijs normaal, of had ik beter naar de Ford dealer kunnen gaan?

Ik kreeg er alleen een beetje aparte keerringen bij. Naar mijn idee zijn deze namelijk veel te groot. Als ik ze vergelijk met de oude dan zien ze er ook anders uit. Misschien dat ik eerst de stofkappen aan de zijkant van de fusee eraf moet halen. Heb jij dat ook gedaan Peter?

Roel10181 0

20 jaar

De nieuwe lagers gaan inderdaad makkelijker. Licht invetten en ik heb mbv de oude lagers de nieuwe er in getikt. Ik heb de oude lagerloopringen eerst uitgegloeid en dan aan de buitenkant een beetje afgeslepen zodat ze er niet vast in blijven zitten achter de nieuwe. Zo heb je op die manier zeg maar een passend stempel. Fijn als je de afloop laat weten, ik zal alleen ivm vakantie niet kunnen reageren.
Succes gewenst en groeten Petervh

Petervh 0

20 jaar

Bedankt voor alle hulp Peter. Ik denk dat ik er verder wel uitkom. In de komende dagen zal ik het resultaat hier posten.
Prettige vakantie in ieder geval :)


Roel10181 0

20 jaar

Had een vreemd groot beeld op mn andere pc en zie nu pas je hele reactie. Ik was naar de Ford-dealer geweest en betaalde meen ik 65 euro voor beide kanten. De keerring was dus bij mij hetzelfde. Die stofkap moet er inderdaad het eerst vanaf.
Succes en groeten Petervh

Petervh 0

20 jaar

Ok, inmiddels heb ik alles vervangen en het loopt weer prima. Ik heb nu de lagers bij de Ford dealer gehaald, daar waren ze toch iets goedkoper. 80,- voor beide kanten.
Vanmiddag opgehaald, direct ingebouwd, en uittesten maar. De nieuwe lagers gingen inderdaad lekker soepel op de naaf. Geen enkel probleem.
Ik vraag me alleen af of ik de 200Nm heb gehaald bij het aandraaien van de naafmoeren. Kheb in ieder geval al mn kracht erop gezet. En ach, vast is vast hoor.
Ook merk ik dat na het rijden de lagers enigzins warm zijn geworden. De naaf voelt heet aan, maar ik kan hem nog wel makkelijk vasthouden. Zal wel eerst even goed moeten inslijten allemaal.

Peter, nogmaals bedankt voor alle reacties.

Roel10181 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.