Ik hoop dat u de moeite wilt nemen dit verhaal te lezen.
Ik heb een accord 1.8i automaat van jan. 2000 met 60.000 km op de teller.
Afgelopen zomer begon de auto op het laatste stuk naar spanje te "knakken" bij het linker voorwiel.
Ik merkte dit toen we in een file terecht kwamen en ben bij de eerste parkeergelegenheid gestopt om te kijken.
Niks kunnen vinden!
De dealer gebeld om te vragen wat dit zou kunnen zijn.
Het viel natuurlijk niet mee dit van afstand te bekijken, maar ze hebben hun best gedaan!
Na een poosje (33 graden en twee kleinetjes) weer verder gereden. Vooral bij gas geven hoorde je een zéér duidelijke tak tak tak tak vanaf het linker voorwiel komen, het hield ook niet meer op!
Na een paar kilometer met het zweet op mijn hoofd (met airco aan) gereden te hebben ben ik gestopt en heb de anwb gebeld.
Deze dacht dat het de homokineet zou zijn maar ook bij rechtdoor rijden knakte het enorm. (het klinkt overigens wel zo)
Ze zouden een sleepwagen sturen maar deze zou zo'n 3 uur later bij ons zijn. Dit kon ik mijn vrouw en vooral mijn kleintjes niet aandoen en dacht; dan maar helemaal stuk, ik moest nog maar 15 km. De anwb zou de auto dan bij de camping ophalen...
Eenmaal op de camping de volgeladen auto leeggehaald en naar de parkeerplaats voor de camping gebracht.
Op dit stukje rijden hoorde ik het geknak niet meer..... huh???
Ik ben gelijk de camping afgereden, een lange bochtige weg gaan volgen, flink remmen en weer optrekken, helemaal niks meer!!!
Anwb weer gebeld, ze zouden het even afwachten, als ik binnen die 3 weken weer wat hoorde moest ik maar weer bellen. Misschien iets tussen de remschijf???
De hele vakantie niks meer gehoord (ongeveer 300km gereden), en ook de hele 1450 km terug was het heerlijk stil.
Het was dan ook maar rond de 20 graden en vanaf zuid frankrijk regenachtig.
Enkele weken later gingen we een weekendje naar limburg, auto weer volgeladen en wéér behoorlijk heet buiten.
Toen we in een file kwamen hoorde ik het weer, eerst vrij licht, even later weer volop geknak!
Ook hier de auto weer uitgepakt en klaar!!!
Mijn dealer heeft de auto 3 dagen gehad, gebruikt, en onderzocht maar heeft helaas niks kunnen vinden.
Nu ben ik dus op zoek naar iemand dit dit probleem herkent of zegt ohh dat is dit of dat.
Ik begin me nu al weer zorgen te maken voor de rit naar spanje, en dan kan niet de bedoeling zijn als je honda rijdt, toch??!!
Vr. groeten en heel erg bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien toch een homokineet. Door zwaar beladen van de auto, komt de auto voor uit de veren en maakt homokineet kop een grotere hoek....
Ik sluit me aan bij wat bugs zegt, dat lijkt me het meest logische.
17 jaar
Maar waarom heb ik het dan verder nooit???
Ik heb voor mn werk vaak fietsen, ook vrij zware electrische fietsen achterop hangen. 2 van deze fietsen komen aardig overeen met 3 sporttassen en wat speelgoed volgens mij?!
Kan je zo'n homokineet niet gemakkelijk laten testen of controleren?
De auto had op dat moment trouwens pas 45000 km gelopen, zou dat niet erg snel zijn?
Gr. Marcel.
17 jaar
Dan zal je de boel los moeten halen en het bekijken.
Ik heb ze wel gezien waar gewoon niets aan te zien was en toch onder een bepaalde hoek en belasting knakte en knoepte dat het een lieve lust was.
Ga eens op een parkeer plaats staan en rij eens vooruit en achteruit met het stuur helemaal uit gedraaid zowel links als rechts en voor en achteruit.
misschien is het ook wel een stabilisatorstang die onder een bepaalde hoek knoept of knakt.
Was het in het stuur te voelen als het zich voor deed?.
17 jaar
Het was inderdaad ook goed in het stuur te voelen.
17 jaar
Dan vermoed ik toch een homokineet.
17 jaar
Gewoon doorrijden tot ie kapot gaat en dat gebeurd wsch. niet
17 jaar
Als ik het hier zo lees hoor je een kapotte homokineet alleen in bochten, dat was niet het geval toen. Hij bleef gewoon knakken.
Kan iemand mij ook vertellen wat een homokineet eigenlijk doet??? Gewoon weer eens wat leren...
17 jaar
een homokineet kan rechtuit ook knakken,maar doet het meestal in de bochten.
een homokineet is een koppeling op je aandrijfas die ervoor zorgt dat de wielen aangedreven kunnen worden,wanneer je een bocht maakt of wanneer het wiel in of uitveert.zonder deze koppeling zou je niet kunnen sturen en/of veren.
een homokineet bestaat uit een buiten en binnenhuis,voorzien van banen waar kogels tussen zitten.
het buitenhuis zit verbonden aan het wiel en het binnenhuis aan de aandrijfas met hiertussen de kogels als verbinding om kracht over te kunnen brengen,ook onder een hoek.
waanner homokineten versleten zijn,zijn meestal de banen te ruim geworden waardoor het knoepende geluid ontstaat.
Mijn honda accord had dezelfde problemen ook op het
rechte stuk, zo veel geknak zelfs dat je begon te denken
dat je dacht dat het de motor was, maar mijn accord van
1999 had dan ook 320.000 op de teller deze heeft maar
60.000 maar ja dat zegt niets die van mij waren snelweg
km, heb toen 2 nieuwe bij van deine in volkel gekocht toen
69 euro per stuk en er op gezet
GR Martin
17 jaar
Als het ashoesje stuk is zijn ze snel naar de knoppen.
Dan is een paar duizend km genoeg.
17 jaar
Dus toch vervangen dat ding?!
Moet ik dan links en rechts laten doen of is alleen links genoeg?
Iemand ook enig idee van de huidige prijs incl. montage??
Is het ook logisch dat ie alleen knakt bij volle bepakking en/of warm weer?
Gr. en allen bedankt voor het meedenken!!!
17 jaar
Een soortgelijk probleem heb ik wel eens met een Civic VTI gehad. Was de binnenste homokineet (bij de bak).
Vermoedelijk heeft dit inderdaad te maken met de hoek die de as tov de motor maakt met belasting erop.
Ik neem aan dat in de vakantie de belading voorin ook groter is??
Klapperen van het stuur is ook een symptoom van de binnenste homokineet.
Succes.
17 jaar
Oké, kunnen ze bij de garage ook makkelijk controleren welke er stuk is?
Bedankt voor je reactie!
17 jaar
Hallo Marcel,
Is het probleem ondertussen opgelost? Ik bezit namelijk sinds maart dit jaar ook een Honda Accord 1.8 L.s (handgeschakeld) en heb het afgelopen jaar te maken gehad met dezelfde problemen. Even wat extra informatie: mijn Honda had bij aankoop 100.000 km gereden (ondertussen iets meer dan 110.000 km).
Mijn garage heeft het afgelopen jaar ontzettend haar best gedaan het probleem te vinden en op te lossen (ik heb gelukkig 1 jaar garantie op mijn auto gekregen - maar over mijn garage, een kleine vakgarage, familiebedrijf verder niets dan lof).
Het probleem uitte zich omstreeks mei (dus niet lang na de aanschaf van de auto) toen ik met collega's vanuit Driebergen op weg was naar huis (Zuid-Limburg) ter hoogte van Den Bosch in - jawel hoor: - de file (bij warm weer). Een behoorlijk geknak en duidelijk te voelen op het stuur. En inderdaad de stuurlui, die dan aan wal staan roepen meteen: homokineet. Auto laten staan, hapje gegeten en na het eten: niets meer te horen. Na een latere stop wel weer een beetje en eenmaal in het Zuiden (van de autosnelweg af) liep de auto ook niet lekker.
De dag erna meteen naar de garage gereden en: "niets te horen". Dit probleem deed zich later nog eens voor (zeker na het lezen van jouw bijdrage), toen ik door de Limburgse heuvels ben gaan rijden, de auto vaker stil heb gezet, stationair heb laten draaien en stapvoets een file ben gaan nabootsen. Eenmaal aangekomen bij de garage deed de auto natuurlijk niet meer vreemd.
De garage heeft toentertijd van alles geprobeerd: de homokineet bleek het niet te zijn (links/rechts rondjes gereden op een parkeerplaats in de buurt van de garage op een manier, waarop ik zelf nooit met mijn auto zou rijden - ik rij nogal rustig - afgezien van de uitstapjes op de Duitse autosnelweg, waar ik ook wel eens heel af en toe wil kijken, of die maximumsnelheid, die op de klok staat ook te realiseren is: antwoord is trouwens: ja), vervolgens werden de remmen (bij aflevering in Maart zijn trouwens nog nieuwe blokken gemonteerd) ook nog behandeld (opgeschuurd of zoiets) en het zou in principe in orde moeten zijn, want verder niets meer te horen. Ik moest wel meteen terugkomen, als het probleem zich weer zou voordoen.
En ja hoor, zomervakantie dit jaar: boulevard périférique (onderweg vanuit Bretagne niets gehoord), knakken dat een lust was (in de file bij warm weer dus weer). Aangekomen bij hotel, auto laten afkoelen, douche genomen en kennissen gaan opzoeken in een buitenwijk van Parijs (auto knakte weer, maar steeds meer het gevoel, dat er niet echt iets kapot kon gaan/gegaan was). 's avonds bij terugtocht naar hotel was er minder te horen, dus maar even door het centrum van Parijs gereden en Paris by night vanachter het stuur van mijn auto gedaan. Rondgetoerd langs het louvre, over Champs-Elysées, place d'etoile, la Defence etc... en het geknak was weg.
Vanuit Parijs naar huis gereden (einde van de vakantie) en ter hoogte van Maastricht was het weer raak. Meteen doorgereden (met de koffers nog achter in de auto) naar de garage en: weer niets te horen. Alsof de accord bij de garage staat te liegen (als eigenaar, die toch behoorlijk gefrustreerd begint te raken, voel je je dan ook een beetje opgelaten). Weer monteurs met de auto laten rijden, maar niets te horen.
De week erna nogmaals de procedure "heuvels in Limburg" herhaald en het was weer raak. Weer meteen doorgereden naar de garage, meteen de brug op, en toen was het raak: met een microfoon en hoofdtelefoon bleek het gekraak uit een deel van het stuurhuis te komen. De garage heeft vervolgens het stuurhuis helemaal "doorgespoeld" wat resulteerde in geruisloos rijden (2 dagen - daarna was het geluid weer terug).
De volgende actie van de garage is geweest: nogmaals stuurhuis doorspoelen en voorband naar achteren zetten (zat een beetje speling in) om te kunnen ontdekken, of het echt wel aan het stuurhuis lag. Iedere keer na het doorspoelen bleek het probleem even verdwenen.
Ik moet zeggen, mijn garage heeft erg haar best gedaan. Vorige week is het probleem namelijk waarschijnlijk (en hopelijk) opgelost. Er zit sinds vorige week woensdag (21 november) een ander (tweede-hands - auto is immers ook al weer 6 jaar oud en ondanks een jaar garantie hoef je natuurlijk ook geen nieuw stuurhuis te verlangen) stuurhuis in de auto.
Mijn verhaal lijkt erg op het jouwe (file en warm weer), maar mijn auto maakte op gegeven ogenblikken ook die geluiden (wel in veel mindere mate dan de "den Bosch" en "Parijs" incidenten) als er geen warm weer en file was en trilde bij het rijden dan ook een beetje op het stuur.
Dat trillen en de geluidjes hoor ik sinds vorige week woensdag na het verlaten van de garage helemaal niet meer, de auto lijkt ook veel fijner te sturen (maar ja, er liggen nu ook 4 winterbanden op) en we (de garage en ik) hopen dan ook, dat dit de oplossing van het probleem is.
Er schijnt namelijk iets van een nylonbus in het stuurhuis te zitten en dat kan te strak staan of zoiets. Komt blijkbaar wel eens voor.
Ben benieuwd, of je hier iets aan hebt en of anderen het herkennen. Of is jouw probleem al opgelost? En zo ja hoe? Wellicht het ik er dan ook iets aan!
Groet,
Emile
p.s. lang verhaal, maar dan weet je in elk geval, dat het bij mij ook niet meteen te traceren was en dat ook mijn garage het niet meteen wist. Verder is het blijkbaar ook een probleem, dat waarschijnlijk niet zal leiden tot stilstaan met de auto - alleen vervelende geluiden en trillen op het stuur (lijkt dan ook op die momenten, alsof het stuur "lichter" is en anders reageert).
Emile
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Accord of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar