Honda Cr-V: Hoe rijdt je met een CR_V (4x4) automaat op een glad wegdek?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb ooit eens gehoord of gelezen dat je met een automaatbak de 2e versnelling moet gebruiken om op een gladde ondergrond (weg) te rijden. Of kun je de bak gewoon altijd in Drive houden?

En weet iemand misschien hoe die automatisch inschakelende 4x4 werkt? Ik heb begrepen dat bij het gaan slippen van de voorwielen automatisch (in een fractie van een seconde) de achterste wielen ook in de aandrijving worden ingeschakeld. Maar hoe lang duurt deze inschakeling eigenlijk en gaat dit systeem met het rijden op een glad wegdek continu aan en uit? Ik ben benieuwd naar de eerste sneeuwval, zodat ik kan ondervinden hoe goed dit systeem nu eigenlijk werkt (er gaan trouwens ook winterbanden onder).

Alvast bedankt!

ZZR600

Geplaatst door ZZR600 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda CR-V? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

limbra (580), 13 jaar geleden

gewoon in de D-drive laten staan, de snelheid aan de weers-omstandigheden aanpassen, niet teveel gas geven en de auto rustig op laat schakelen dan gaat het goed.
Hij schakelt niet naar de hoogste versnelling als je rustig rijdt.
De automatische inschakeling van de 4/wd treed in werking zodra dit nodig is , het zal echt geen seconden duren voordat de achterwielen mee werken.
is natuurlijk geen garantie dat je sneller kan/mag gaan rijden met die 4/wd , want aanpassen aan de weers omstandigheden spreekt voor zich.
geld uiteraard ook voor de ABS en de winterbanden , is wel een veilig item maar geeft ook geen garantie dat je door de sneeuw kunt jakkeren met hoge snelheid .
maar eerlijk gezegd hoop ik NIET op een strenge winter met veel sneeuw en gladheid.

gr. limbra

Pivavar (50), 13 jaar geleden

Er zit een oliepomp tussen voor- en achteras (DPS-unit). Als de voorwielen sneller draaien dan de achterwielen, wordt er meer olie van voor naar achteren dan van acheren naar voren gepompt. En wordt er een koppeling bekrachtigd. Simpel en snel. Maar met een beperking, want vol gas met slippende voorwielen doet een ontlastklep openen en dus geen bekrachtigde koppeling. En in 2 wegrijden zal niet gaan, als je de bak in "2" zet, schakelt ie niet verder op dan 2. Maar vertrekt altijd in 1. Met beleid, dan ook maximaal profijt.

ZZR600 (0), 13 jaar geleden

[quote=ZZR600]Ik heb ooit eens gehoord of gelezen dat je met een automaatbak de 2e versnelling moet gebruiken om op een gladde ondergrond (weg) te rijden.[/quote]
Ik heb het antwoord inmiddels gevonden in het instructieboek.

Er staat:
In de 2e stand is de transmissie in de 2e versnelling vergrendeld. De transmissie schakelt niet omlaag naar de 1e versnelling wanneer de wagen tot stilstand wordt gebracht. In deze stand heeft u meer vermogen bij bergopwaarts rijden en wordt er meer op de motor geremd bij het afrijden van steile hellingen. Gebruik deze stand bij het wegrijden op een glad wegdek of uit diepe sneeuw, om doorslippen van de aangedreven wielen te voorkomen.

Ik heb altijd gedacht dat als de transmissie in z'n 2 staat, hij niet verder omhoog doorschakeld, maar wel naar beneden naar z'n 1. Kennelijk niet dus.

De automatisch inschakelende 4WD heeft trouwens perfect gewerkt tijdens de witte dagen (i.c.m. winterbanden). Ik kwam elke sneeuwberg door en elke spekgladde helling op!

Nog bedankt voor de bijdrages.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

mooi zo, bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda CR-V of stel zelf een nieuwe vraag.