Net van de dealer te horen gekregen dat het bibberen tijdens het op laten komen van de koppeling bij een koude motor te danken is aan een koppelingsplaat die lichtelijk krom is. Hoe kan dit? En waarom zijn koppelingsplaten zo afgrijselijk duur? +/- ¤ 1500???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk eerder dat je drukgroep kapot is en niet dat je plaat krom is.
1500 euro is veel te duur, een koppelingsset kost tussen de 4 en 500 euro en max 5 uur werk.
hoi,
ik denk een drukveer uit de plaat.
maar beter maar een compleet set monteren.
paul,
¤ 1500 is inclusief arbeidsloon. De dealer zegt dat ik er 'probleemloos' mee door kan rijden en dat de plaat verder gewoon goed is. Als het de drukgroep is, is dat niet individueel te vervangen? Hoe duur is zo'n set drukveren dan?
20 jaar
als je iets van de koppeling vervangt, altijd als set vervangen.
doordat je die trillingen in de koppeling hebt en dan maakt het niet uit welk deel de oorzaak is, heb je kans dat er door die trillingen andere delen van de koppeling ook schade opgelopen hebben.
Helemaal duidelijk; ik ga eens op zoek naar een voordeliger adresje voor vervanging
20 jaar
De dealer waar ik nog garantie hebt, lacht mij uit als ik zeg dat ik een kromme koppelingsplaat heb... Hij geeft aan dat als dit al mogelijk zou zijn, dit 'bibberen'ook bij warme motor zou moeten gebeuren. Bij een warme motor bibbert de koppeling niet, maar de auto trekt wel licht hortend op. Echter, als ik de koppeling test (stilstaan, zet hem in zijn drie en koppeling op laten komen en gas erbij) dan schijnt hij goed te werken.
Ik heb nu wat meer gelezen over de koppelingsplaat en aanverwante onderdelen en ik heb toch nog een paar vragen:
1. Normalitair zijn de onderdelen die je vervangt de koppelingsplaat, de drukgroep,oliekeerring en toplager (laatste twee zijn optioneel). Kun je ook alleen de drukgroep vervangen?
2. Hoe kun je de koppelingsplaat eigenlijk visueel inspecteren? Ofwel: Hoe kan de dealer concluderen dat mijn koppelingsplaat krom zou zijn?
3. Is het niet goed functioneren van de drukgroep schadelijk voor mijn auto?
Ik dank jullie vriendelijk!
19 jaar
hoi,
normaal gezien vervangen we altijd deze als set,
1, koppelingsplaat
2, drukgroep
3, druklager
4, indien aanwezig. toplager
5, indien nodig ook de keering
6, zefs soms ook de graffel ( bediening van de druklager )
dit is de normale procedure bij vervanging
eigelijk kun je pas iets beoordelen als je het onder ogen hebt
maar het is zeker tezien.
een niet goed functionerende drukgroep zal leiden tot een versnelde slijtage van de koppelingsplaat.
en het rijdt ook niet echt fijn. ( je geeft het zelf al aan )
paul,
Tjek:
Ken het probleem, maar het is beslist niet vereist om dit zo accuut te repareren als aangegeven wordt.
Rij al 6 jaar (en zo'n 190.000km) met een Civic met dit "probleem". Maar het probleem is geen probleem. Heb er ALLEEN SOMS last van als het wat vochtiger weer is en bij koude motor.
Wel goed in de gaten houden of 't probleem erger wordt natuurlijk.
Dat 't zo duur is komt vnl. door de arbeidskosten. Het vervangen is een grote, tijdrovende klus. De hele motor moet van z'n plek gehaald worden om alles te kunnen uitmonteren. Persoonlijk vind ik dat niet waard om dat alleen voor de drukgroep dat te (laten) doen. Ik ga er pas echt wat aan doen als mijn koppeling op is en dan vervang ik meteen de hele enchelada.
Ben overigens dit euvel al vaker tegengekomen, ook bij andere merken auto's...
Ciao,
Werner.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar