close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Honda Civic: Motor geringkel / geratel bij koude start

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4SI

Beste specialisten,

Met dank aan een vriend voor deze heel grafische beschrijving :-) : steek 2 koffiebonen in een glas en schud er even mee.

Wanneer we 's morgens vertrekken krijgen we het geluid te horen dat ik heb beschreven. Dit doet zich enkel voor in 1ste en 2de bij het vertrekken (als je nog niet helemaal stilstaat, kan je prima in 2de terug snelheid maken). Wanneer we reeds snelheid hebben horen we het niet meer bij het accelereren. Wanneer de motor warm is, is het geluid weg (of niet meer merkbaar). We dachten eerst aan de uitlaat, aangezien we die wel een beetje zien schudden bij het vertrekken. Kan iemand iets met deze informatie? Bij ons onderhoud heeft de garage niets mis gemerkt, en zijn tevens de kleppen gesteld.

Alvast bedankt!

Jeroen

Geplaatst door

Jeroen1000 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als het "geluid" onder uit de motor komt, en het klinkt een beetje als knikkers in je carterpan

ben ik bang dat je krukaslager naar de !@#$%^& zijn

civic1985 0

16 jaar

Als het een hoog metaalachtig geluid is, lijkt het volgens mij meer op "pingelen" van de motor.
Probeer eerst eens een benzine met een hoger actaangetal (98 RON)
Dit wordt als volgt omschreven:
Hoe kan men pingelen of detoneren
voorkomen
1. Zorg dat het octaangetal van de benzine
voldoende is of neem een hogere
kwaliteit. Dit octaangetal staat vermeld
in het handboek van de auto en moet
meestal minimaal 97 zijn. Probeer ook
eens een ander merk. Als dit niet helpt
betekent dit dat er iets anders mis is.
Alles wat de normale temperatuur of
de druk in de verbrandingskamer verhoogt,
wat het mengsel armer maakt,
dan wel de koelwatertemperatuur doet
stijgen, kan tot detoneren leiden.

Voor meer info: http://www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20de...


mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

[quote=civic1985]als het "geluid" onder uit de motor komt, en het klinkt een beetje als knikkers in je carterpan

ben ik bang dat je krukaslager naar de !@#$%^& zijn[/quote]
Een diagnose op afstand is natuurlijk altijd lastig...Onze garagist zegt niets te horen maar de wagen is natuurlijk warm als ik er aankom. Ik had al aan de lagers gedacht maar de wagen heeft nog maar 125000 km. Kan je me soms vertellen hoe je dit kan nagaan? Het geluid gaat weg zodra de motor warm is en gebeurd enkel bij het vertrekken, in eerste of 2de ( in 2de als de wagen niet helemaal stilstond). Zijn dit zo wat typische symptomen?

Jeroen1000 0

16 jaar

[quote=Hans4040]Als het een hoog metaalachtig geluid is, lijkt het volgens mij meer op "pingelen" van de motor.
Probeer eerst eens een benzine met een hoger actaangetal (98 RON)[/quote]
Prima idee. Maar 95 RON in een Civcje zou moeten kunnen. Ik zal eens 95 of 98 RON van shell proberen, daar ben je meestal zeker van de kwaliteit:)

Jeroen1000 0

16 jaar

Als je in de 2e versnelling wegtrekt (terwijl de auto nog niet helemaal stilstaat) kan het ook zijn dat je hem net even te zwaar belast.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Komt het geluid wel uit de motor? en zou het neit de versnellingsbak kunnen zijn ?
Wat doet hij in de derde en vierde versnelling? als de motor nog koud is in een laag toerental?
Wanneer je dit ook hoort kan er misschien te weinig olie op zitten?
Als de motor warm is wordt de olie door gebruik dun en krijg je smering! waardoor het geluid weg is
Schakeld hij goed als hij koud is?
Dit probleem op afstand is altijd moeilijk!

Ik hoor het graag

Vr. Gr.
Honda-men

honda-men 0
badge

16 jaar

Het zou kunnen dat je je kleppen moet stellen ik heb het probleem ook met een 1.8 Vti civic. En ik heb het gevoel dat ik mijn kleppen moet stellen. Maar tot nu heb geen problemen gehad alleen op het olie verbruik na.

He Jeroen, mijn gedachten gaan uit naar de hitteschilden van je katalysator deze willen wel eens los gaan zitten omdat ze vaak dooroesten t.p.v. de boutverbindingen..Een andere mogelijkheid is dat t binnenwerk van je kat is losgeraakt en ligt te rammelen.Laat je auto een nachtje slapen op de brug bij je garage dan kunnen ze s morgens de boel contr.
succes..
m.vr.gr. G

maybe 0
badge

15 jaar

Het is na al de tijd nog niet erger geworden (mijn vriendin rijdt met de wagen nu). Als je goed luistert hoor je het geluid ook in 3de. Dealer gokte ook op de katalysator/uitlaat omdat het geheel wat schudt bij het vertrekken. Maar als het niet breekt laat ik het met rust. Ze vinden het dus eigenlijk zelf niet.

Vervangen en nog eens luisteren is dus het devies, maar dit kost algauw heel wat geld:(.

Jeroen1000 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Civic of stel zelf een nieuwe vraag.