Hyundai Trajet 2005: Drukgroep of koppeling opeens stuk?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: benzine, Transmissie: handgeschakeld 5 bak, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

De vraag is tweeledig en met name de eerste is denk ik niet merkspecifiek (betreft Hyundai Trajet handgeschakeld 2 liter)

- Koppelingspedaal kwam op een rotonde niet meer naar boven.
- Trilling voelbaar via koppelingspedaal.
- Met de voet naar boven/terug getrokken en sinds toen kwam hij steeds weer vanzelf naar boven.
- Proberen een versnelling in te schakelen lukte heel slecht, hij wilde in geen enkele versnelling tenzij ik kracht gebruikte.
- Veel gas gegeven om te kijken of ik de koppeling kon laten slippen, maar motortoerental en snelheid gingen gelijkmatig naar boven (geen merkbare slip dus).
- (Volgens mij met ingetrapte koppeling en in de versnelling:) motortoerental ging erg omlaag, tot onder de 500 toeren (stationair is normaal al vrij laag, ~700rpm, maar dit was lager) maar hij sloeg niet af (misschien omdat ik deze toestand niet langer dan 2-3seconden liet bestaan).
= Trilling bleef zeer goed voelbaar, het duidelijkst tussen 10% en 60% intrappen koppeling (schatting).

Wat is jullie inschatting dat hier is misgegaan? Koppeling gaar, maar wat precies?

Tweede deel van de vraag: deze auto is een voorwielaandrijver. Maar hoe je ook probeert, wielslip is onmogelijk door met de koppeling te spelen. Zelfs op enigszins nat wegdek, helemaal volgeladen, steilste weggetje van Groot Brittannië (dus flink achteroverhangend en weinig druk op de voorwielen), kreeg ik de wielen niet aan het spinnen. Wel de koppeling aan het roken. De auto is van schoonpapa en wanneer de auto een beetje moet werken, ruik je de koppeling al snel en menigmaal komt er rook uit (even een aanhangertje met zand een 10 graden oprit oprijden).
Ook voor dit voorval en zelfs voor die weg in Groot Brittannië had ik al het idee dat die koppeling gewoon niet lekker is. Te licht voor de auto of zoiets (Ik snap de principe werking van een koppeling, maar verschil tussen één of meerdere koppelingsplaten, race koppelingen, etc, zegt me allemaal niets).
Hij is ~3 jaar geleden vernieuwd bij aankoop van deze (tweedehands) auto en er is denk ik minder dan 50.000 km mee gereden sinds toen.

r-p

Geplaatst door r-p , lid sinds 16 jaar geleden

9 Reacties

kaleido 1 PRO, 5 maanden geleden

Om een lang verhaal kort te maken, er is duidelijk iets mis , oplossing is bak er af en alles vervangen , druklager en complete koppeling , vliegwiel eventueel afdraaien.
Verder krijg ik de indruk dat de koppeling een beetje mishandeld wordt , hoe is de rijstijl van schoonpapa, pedaal ridder?

Elblag, 5 maanden geleden

Ik gok op de koppelingscilinder en dan waarschijnlijk de gever. Dat de koppelingscilinder zijn beste tijd gehad heb.

r-p, 5 maanden geleden

Dank voor de antwoorden. Ik zal terugkoppelen wat we eraan doen als we er tijd in gaan steken.

Koppeling wordt gewoon gebruikt, maar af en toe krijgt hij wat te verduren. Natuurlijk, auto's die nooit een karretje met 1000kg zand trekken en verder hetzelfde behandeld worden, hebben het makkelijker, maar met de voorbeelden die ik gegeven heb, heb je het 'mishandelen' ook wel gehad. Een stuk of 5 karretjes zand en de helling in GB, wellicht dat ik daar wat veel nadruk op had gelegd, maar dit was met name om aan te geven dat de auto op dat moment duidelijk anders reageerde dan ik van andere auto's gewend ben.

r-p, 5 maanden geleden

Het was de koppeling. Zie bijgevoegde plaatjes: de binnenkant (aan de drukgroepkant) is helemaal weg (maar er zat voldoende vezelachtig spul in de vingers van de drukgroep ;) )

Wel benieuwd of we het weer samengebouwd krijgen: de nieuwe drukgroep bestaat uit twee delen, waarvan een klein onderdeel achter de koppelings-vork geklikt moet worden in de versnellingsbak-behuizing en de drukgroep met de koppelingsplaat tegen het motorblok geschroefd wordt. Wanneer je motorblok en versnellingsbak samenvoegt, klikt dit deeltje in de drukgroep.
Maar per ongeluk is die op de werktafel al in elkaar geklikt (en die klik is voor altijd en eeuwig), dus nu morgen maar kijken of we de koppelingsvork ook blind (met al weer bijna aan elkaar geschroefde motorblok-en-versnellingsbak-behuizingen, op de juiste plek kunnen krijgen.
Maar hetzelfde moet je doen als je ALLEEN de koppelingsplaten zou vervangen, dus wellicht valt het mee.

. .

r-p, 4 maanden geleden

In elkaar zetten is gelukt (zonder mijn hulp, dus weet niet hoe moeilijk dit was).
Nu is de klacht dat de koppeling pas helemaal aan het eind van de slag (van het koppelingspedaal) aangrijpt en dan nog steeds niet volledig, dus versnelling inschakelen heeft nog steeds wat weerstand.

Ik zal nog eens kijken hoe het zit met de koppelingscilinder want ik begreep dat er verder niets aan af te stellen is.

r-p, 1 maand geleden

Follow-up: auto heeft het zo'n 1500km prima gedaan ondanks bovengenoemde klacht. Ik heb er zelf een flink stuk in gereden (en voelde niets vreemds.
Toen kon er van het ene op het andere moment weer niet geschakeld worden en ANWB kwam langs: deze zag een plas heldere rem-olie onder de hulp-cilinder en concludeerde dat deze defect was.
Nu is deze cilinder vervangen en kan er nog steeds niet geschakeld worden. Als ik het bescherm rubbertje ervan afhaal, zie ik dat de zuiger van deze cilinder tegen de eindstop (circlipje) aanloopt, dus volgens mij is het hydraulische systeem verder prima. Maar toch ontkoppeld de koppeling niet volledig.

Starten in z'n vrij: is niet in de versnelling te krijgen.
Starten in de versnelling met koppeling ingedrukt: dit lukt, maar de auto wil duidelijk gaan kruipen.

Mijn conclusie is dat de koppeling niet ver wordt ontkoppeld en dat dit alleen IN de koppelingsbehuizing kan zitten. Maar wat kan daar van het ene op het andere moment veranderen?

De vork die de koppeling bediend is verbogen/afgesleten? Verder kom ik niet meer met mijn ideeën.

Hans4040 PRO, 1 maand geleden

Er ligt niet toevallig een mat onder het koppelingspedaal..?
Pedaal is ook af te stellen...

r-p, 1 maand geleden

Nee, het koppelingspedaal stopt vrij abrupt, precies op het moment dat de zuiger van de hulpcilinder tegen de circlip aanloopt*. Open je dan het ontluchtingsventiel op de cilinder, dan zinkt het pedaal nog een centimeter of twee dieper. Net zoals bij mijn motoren de remhendel opeens weer beweegt als je je remmen ontlucht en het ventiel open draait.

* op het moment dat de zuiger tegen de circlip aanloopt, kun je doen wat je wilt aan het hydraulische systeem, (pedaal stellen, ontluchten, etc.) maar verder dan dat zal de arm van de koppeling dan nooit bediend worden. Mocht ik dat fout zien en iets over het hoofd zien, dan hoor ik het graag.

r-p, 1 maand geleden

Vandaag de slag van de cilinder verlengt. Of eigenlijk het aangrijpingspunt vervroegt. De Hyundai gaat nu met lopende motor makkelijk door al zijn versnellingen. Mijns inziens dus een bevestiging van mijn theorie dat er iets IN de koppelingsbehuizing niet lekker zit.

Overigens was ik veel te bang dat dit los zou schieten (je kunt dan helemaal NIET meer ontkoppelen, zelfs niet een beetje zoals in de huidige situatie), dus we zijn zo niet de weg op geweest hoor...

.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Trajet of stel zelf een nieuwe vraag.