Beste,
Na al een aantal berichten hier op dit forum geplaatst te hebben ben ik nu eindelijk zover dat het er van moet gaan komen.
Mijn motor rookt, stottert, trillt en slikt langzaam olie dat er iets moet gaan gebeuren.
Navraag bij verschillende garages levert op:
Nieuwe motor 3100 ex btw. Hierbij komen nog de De-en montagekosten
Motor reviseren 3000 ex btw. incl De-en montage kosten
Een ruilmotor die 79.000 km heeft gelopen laten plaatsen voor 2200 ex btw.
Gezien mijn finacieële mogelijkheden gaat mijn keuze naar de laatste optie. Het is bij een Bovag garage en krijg op het gebeuren een 1/2 jaar garantie
Wat zouden jullie doen? En is mjn optie reeël genoeg om ervan uittegaan dat ik dan toch wel weer een tonnetje kan karren
Aanpassing 01.09.06
Na nog een keer beraadslagen te hebben met mijn garage houder gaan we toch verder kijken. Hij moet de motor toch uitbouwen, en gaat het dan ook voor mij uit elkaar halen. Pas als dan blijkt dat het blok beschadigd is gaan we voor de laatste optie. Zo niet? Dan word het gerepareerd. Nieuwe zuigers lagers etc.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Check de andere topics m.b.t. H200, van de afgelopen 2 maanden.
Staat HEEL veel info over mogelijkheden van reviseren, ruilen, wel of niet doen.
Ik kan je uit ervaring aanraden contact op te nemen met Korean Car Parts, te Volkel (www.koreancarparts.nl). Zijn erg service gericht met veel ervaring, èn HEEL goed prijzen.
Een H200 ruilblok van 80.000 km, dus NIET gereviseerd? Dat zou ik nooit doen, gezien wat de staat daarvan kan zijn. Check echt de andere topics hierover!
Ik ZELF ben overgestapt naar Mitsubishi L400, juist om problemen zoals die van jou voor te zijn...
Succes.
bij van deyne in volkel
kost nieuwe motor in krat 1600 euro
18 jaar
Nieuw? ik vind alleen op internet dat het een Japanse sloperij is.
Volgens mij is dat dan toch gebruikt??
18 jaar
bel gewoon een keer op
Deijne BV Japanse Auto-onderdelen
Jochem de Wildstraat 7
5408RT Volkel [kaart]
Tel: 0413 273073
18 jaar
Hallo,
Even een correctie, Deijne vraagt 1750,00 voor een motor (excl BTW, is voor velen toch belangrijk lijkt me)
En deze kan gemonteerd worden door ons!! Voor meer info graag even contact opnemen.
mvg Jeroen van Lankvelt
18 jaar
en wat vragen jullie voor de de-en montage kosten??
18 jaar
Compleet (motor, de- en montage, olie , koelvloeistof, enkele pakkingen en wat kleinmateriaal) zonder airco ongeveer 2700,00 incl btw en met airco ongeveer 2850,00 ivm afvullen en extra werkzaamheden.
mvg jeroen van lankvelt
18 jaar
niet veel, maar toch genoeg! :) Is er nog te onderhandelen? :)
hoelang neemt het in beslag?
PS: Hoe lang is de garantie?
18 jaar
Helaas prijs is weinig aan te doen (we tellen maar 25,00 ex per uur) dus zal het zonder airco op ongeveer 2700,00 uitkomen
kan hooguit 50,- goedkoper worden.
De motor wordt geleverd door deijne en deze geeft dus ook de garantie en dat is 3 maanden.
Op zich niet lang maar een nieuw blok loopt binnen een week kapot of blijft het jaren doen normaal gesproken.
Komende week zitten we op een grote onderdelenbeurs in het buitenland waar we donderdag van terug komen
en voor vrijdag zitten we al voor 3/4 dag volgepland dus op z`n vroegst kan ik er eind van de middag vrijdag mee
beginnen en dan kan hij dindsdag klaar zijn (rekening houden met 3 werkdagen)
mvg jeroen.
18 jaar
Vandaag is de auto dan eindelijk naar de garage gebracht. ik zal jullie op de hoogte houden voor wat er nu echt mis was met de motor, en hoe het nu opgelost gaat worden.
@ Jeroen.
Bedankt voor je aanbod voor mijn auto te repareren. Maar via mijn bedrijf hebben wij een vaste garage. die garage doet het dus nu voor mij, zodat ik de factuur via mijn werk kan laten lopen, en zo dus geen BTW hoef te betalen :>)
18 jaar
Gisteren bericht gehad. Motor word dus gereviseerd. Volledig
Bijkomend probleem: Moet dus ook nog de koppelingsplaten vervangen.
Total kosten 2750,- ex. btw
Nu dat alles uit elkaar ligt zal ik dat maar meteen doen.
Het is een berg geld ik weet het. Andere zullen mij voor gek verklaren dat ik het doe. Maar ik ben gewoon verliefd op deze bus. Ben het geweest op de H100 en vanaf het eerste moment dat ik een H200 zag wist ik het meteen.
Ik ga ervan uit dat jullie, die hier op het forum zitten, deze gedachte over je auto ook delen!
18 jaar
natuurlijk heeft de emotionele waarde van de wagen een grote invloed op het besluit om het al dan niet te laten repareren.... Maar persoonlijk zou ik toch rekening houden met de dagwaarde van de wagen en bij eventuele herstelling een duidelijk omschreven garantie op papier eisen zodat je zeker bent dat je na het uitgeven van een berg geld ook een tijd zonder problemen kan blijven rijden!!!
18 jaar
De garantie die ik krijg.....
3 maanden van het revisie bedrijf. En een 50000 km mobiliteitsgarantie van de garage.
Ik kom al jaren bij die garage en die onderhouden ons wagenpark van het werk ook al jaren. dus mag ervan uitgaan dat het wel goed zit.
Maar dan wat anders. wat koop je als je een bus inruild met 2 ton en schade aan de motor, en 2750 bij betaald?
daarom ben ik hiervoor gegaan
18 jaar
tja das ook weer waar. maar dan ging ik niet voor een H200 maar kocht ik gelijk een degelijke bus. Zelf heb ik er nooit één gehad maar op deze site komen problemen met dit type busjes vaak voor.
18 jaar
problemen kom je ook tegen als je gaat kijken bij de VW bus of een Merceders
Kan allemaal voorkomen. Oke......... bij deze hyundai misschien meer als andere of eerder. maar wilt niet zeggen dat het altijd slecht is. ik ken namelijk iemand die ook een H200 heeft gekocht met 150.000km, en met 2 ton gereviseerd, en daarna tot nu toe nog een 2 ton heeft gereden. ( Aannemer) Ligt natuurlijk ook aan je rijstyle. Ik weet zeker dat ik dadelijk niet boven de 110/ 120 ga rijden. En zo dus een paar jaar het uithou
18 jaar
Zo is dat christiaan een vw of ford is ook zeker niet heilig, ik heb in de tijd dat ik bij vw heb gewerkt regelmatig offertes
gemaakt voor een 120.000 beurt die tussen de 1500 en 2200 euro zaten en dat was dan alleen onderhoud met extra werkzaamheden zoals een setje remblokken en schijven met een paar banden. Moet je bij een hyundai rijder eens mee aankomen dan slaan ze je achter de balie vandaan. Oke de motorblokken gaan misschien iets minder lang
mee dan bij andere merken maar daarentegen zijn de onderhoudskosten voor de rest veel lager.
Hopelijk kan je na de revisie weer flink wat jaren genieten van je bus.
groeten jeroen
18 jaar
Dank je Jeroen dat je mijn visie hierover deelt.
Als ik inderdaad verder kijk op andere merken dan is het ook zo super geweldig. oke ik geef toe minder motor problemen. Maar de bij de Vito, wat toch een heilig merk Mercedes genoemt word, lees ik veel over de ECU die problemen opleverd. Dat lijkt mij toch ook niet gekoop. daarbij rijdt een vriend van mij een Sprinter. Hij rijdt lekker door, 140/150 km/h. Dan zou je toch zeggen dat die blokken van Mercedes het aan kunnen..............
Nee dus........ is al aan zijn 3e motor bezig.
Laat mij maar lekker nu een paar jaar tuffen met mijn H200 met een gereviseerd blok. Maar op tijd mijn buurtjes doen en dan gaan we wel weer heel veel plekken ik Europa bezoeken
18 jaar
Het is nu 2 weken later. Heb helaas mijn bus nog niet terug, maar de motor is wel al helemaal gereviseerd. Gisteren afgeleverd bij de garage.
Als het vlotjes verloopt zal het hart van de H200 maandag weer kloppen :)
Weet iemand hoelang je er nogmaal over doet voor een motor weer in te bouwen? 1 werkdag of meer?
( de garage waar hij nu staat heeft er al meerdere ingebouwd) ( weet niet of dsat helpt)
18 jaar
Vandaag de bus terug gekregen!
Ik had dit veel eerder moeten doen. Hij rijd weer als nieuw.
Nu lekker inrijden en hope op weer veel km
18 jaar
Ik hoop dat je de EGR klep dicht hebt, scheelt de nodige vervuiling ook, enne, Succes met de auto ;)
Ook een H 200 rijder
Cor
Alweer 2000 km gereden op dit moment, dus ben maar eens voorzichtig de snelheid gaan opvoeren. Eens gaan kijken wat nu echt het verschil is.
Loopt heerlijk en makkelijk naar de 120 km. daarna voorzichtig verder naar de 140 km/h. Accelereerd lekker door. ben nog niet verder gegaan en zal ik ook niet meer vaak doen. Ik weet dat de motor er niet op berekend is. Welke (conventionele) dieselbus wel?? :)
@ Cor. Als professional en berijder van een H200 zou ik toch wel eens uitgelegt willen hebben het nut van de zogenoemde EGR klep. Hij zit er, en ik heb zoiets van ze zetten het er niet voor niets op dus zal wel een vitale functie hebben.
Graag zou ik de werkelijke functie willen weten van de klep?
De gevolgen van het dicht maken?
En de lange termijn gevolgen voordat ik zoiets ga doen.
Ik heb er de laatste tijd veel over gelezen en lees steeds van u/jou dat het alleen maar minder uitlaatgassen produceerd en dus beter is voor het milieu. waarom plaatsen ze die dan? Het verbruikt daardoor minder brandstof als je hem afdicht. waarom plaatsen ze die dan nog? Gesponsord door Esso?
Graag hoor ik het van u/jou
18 jaar
Als een diesel luchtmengsel ideaal (met een overschot zuurstof) verbrand komt daarbij NoX vrij Dit komt omdat de verbranding temperatuur te hoog oploopt.
EGR wordt toegepast in deellast (als jij bijv. 100 rijd op de cruisecontrol )
In vollast is de klep dus gewoon gesloten.
Lage inspuithoeveelheid met in verhouding toch nog een vrij hoog volume zuurstof heeft als gevolg dat de temperatuur van de verbranding zelf (dus de flits boven de zuiger)iets hoger wordt waardoor de NoX uitstoot toeneemt (de uitlaatgas temperatuur neemt in deellast nauwelijks toe na het afdoppen van de EGR klep).
Er wordt via de EGR klep zuurstof arm uitlaatgas aan de cilindervulling toegevoegd om het zuurstof volumegehalte iets te verlagen de turbodruk is in deellast ook laag. hooguit 0,1 tot 0,3 bar overdruk
Door de ingenomen lucht een lager volume percentage zuurstof te geven verbrand de diesel met een lagere temperatuur waardoor de uitstoot van NoX aanzienlijk word verlaagd.
De temperaturen in vollast zijn vele malen hoger dan in deellast.
Dit komt omdat de inspuithoeveelheden en drukken veel hoger zijn en de verbranding per arbeidsslag dus ook veel langer duurt.
De uitlaatgas temperatuur is bijv in deellast ongeveer 300 graden en in vollast tussen de 600 a 800 graden of bij sommige zelfs nog wel veel hoger.
Dat is op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem... Een slecht/niet werkende EGR-klep wordt op den duur zo ook nog eens een turbokiller.
De verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. Vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. De regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. Je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste diesel rijders zelf niet in de gaten hebben.. hieronder enkele voorbeelden, een mogelijk begin van alle ellende....
een overmatig vervuilt inlaattraject
afbeelding EGR-klep
een overmatig vervuilde turbo, een vaak kostbare geschiedenis.
dit alles is te voorkomen door het vroegtijdig afdoppen van de EGR-klep, beter vorkomen dan duur genezen.
paul,
paul,compliment
je had schrijver moeten worden.
gr. Ernst
Christiaan doe er je voordeel mee, Paul weet waar die het over heeft.
Cor kan je precies uitleggen hoe het zit bij deze h200.
Ik zou het zeker doen, de boel blijft er mooi schoon van en heel.
Het verschil is goed merkbaar, zeker kwa uitstoot.
En deze jongens weten echt waar ze het over hebben.
Paul doet dit vaak bij vw en Cor heeft een h200.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H200 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar