Beste allemaal,
Na het schokken met optrekken, koppeling en DMF vervangen (zie vorige topic), is dat probleem verholpen.
Nu volgende probleem;
De motor loopt niet mooi stationair, en ploft uit de uitlaat.
Motor schudt in de steunen, en bij gasgeven zit er een hapering in.
Bij normaal rijden, loopt hij redelijk.
Heeft 180.000 km gelopen op gas.
Kleppen stellen, moeten de nokkenassen er uit.
Dus mijn vraag, wat is de in/uitlaat klepspeling voor deze motor op LPI, en de aanhaal momenten voor de nokkenas lagerkappen.
Ook is er van 1 LPI injector volgens de 'gasboer', een teflon leiding in de inlaat gezogen...
Deze is vervangen, maar motor loopt nog niet goed?
Komt iemand bekend voor?
Thx.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doe een cilinderlektest. Dan weet je zeker of de kleppen afsluiten.
Net even de kleppendeksels er af gegaald, en klepspeling gecontroleerd, bij koude motor.
De afwijking van de inlaatkant was minimaal, het mag een marge van 0.10mm hebben.
Alleen 4 uitlaatkleppen kreeg ik nét de 0.05 mm door..
Klepspeling moet zijn:
Inlaat: 0.10 +- 0.10mm
Uitlaat: 0.30 +- 0.10mm.
Dus even gaan meten, en dan klepstelplaatjes bestellen. Kijken wat het dan doet, en of de motor beter gaat lopen..
Weet iemand hoe je de ketting van de nokkenassen op tijd krijgt?
Deze moeten er natuurlijk uit.
Zo, auto binnen gehad, en klepspeling moest 0.30 zijn, en 0.05 gemeten.
Klepstoters zijn te bestellen van 3.0 tot 3.6 mm.
Aan de uitlaatkant zaten verschillende maten in, 3.25 enz.
3.25 - 0.30 kom ik op 2.95 en deze zijn niet te bestellen.
Dus uit gesteld. Koprevisie gehad, nieuwe klepzittingen.
Achterover gevallen van de prijzen van de orginele delen van Hyundai.
Distributieriem 227 euro!!!!!! (de duurste wat ik ooit gekocht heb!)
Koppakkingset, met 2x koppakking, 24x kleprubbers, 2x in/uitlaatpakking en 2x nokkenaskeerring , 2x kleppendekselpakking 421 euro!!!!!
Al met al heel veel werk, en motor loopt iets beter.
Als de motor warm is, loopt hij 2 minuten goed stationair, en daarna valt ie terug, zowel op LPG als op benzine, in een ander regelprogramma.
Het lijkt er op, of ie onder zijn toeren loopt.
Iemand bekend met dit euvel?
Er rijden blijkbaar niet zoveel Santa Fe's rond Niels, maar ik krijg een vraag van een garage die hetzelfde probleem heeft of je dit nog hebt kunnen oplossen en zoja hoe.
Siem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar