Hyundai Santa Fe: Vreemd geluid in de bochten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Mijn Santa Fé, wanneer ik rond de 40 km een flauwe bocht neem, begint de auto duidelijk hoorbaar een herhaaldelijk geluid te maken: zoef zoef zoef zoef zoef zoef, (Ja hoe leg je een geluid uit?) zowel links als rechts. Dacht erst aan wiellagers, maar een montuer heeft gecheckt, maar die waren in orde....

Weet iemand wat dit is???

Peter

Peter45nl

Geplaatst door Peter45nl (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Santa Fe? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

uitlaat los, remblokken op schijven, rammelende kabel?? plastic bescherming spatborden?

Peter45nl (0), 12 jaar geleden

Ik moet eerst op deze oplossing reageren voro ik een ander probleem kan voorlegen, bij deze; het probleem is niet opgelost

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Zo gemakkelijk kom je er niet van af. Wat heb je zelf nog eer geprobeerd om er achter te komen waar het geluid geproduceerd wordt?? Zit het geluid voor of achter? Gaat het zoef,zoef,zoef. met de snelheid van de wielen? Heb je de remschijven bekeken op roestige plekken op 1 plek van de omtrek? komt het geluid ook van links en dan van rechts?

Peter45nl (0), 12 jaar geleden

Het zoevende geluid gaat met de snelheid van de wielen. De remschijven zijn prima in orde, geen roest ofzo. Het geluid zit aan de voorzijde, afbuigend naar links in een flauwe bocht (dus harder kunnen rijden) erger dan naar rechts. Het zijn ook niet de binnenschermen. Het is gewoon onvindbaar,...... de wiellagers zijn het ook niet, die zijn nagekeken. Wat wel is geconstateerd is de rechter fuseekogel versleten is, dis wordt zaterdag vervangen. Zou t daar aan liggen? Kan een nieuwe remblok in de bocht aanlopen tegen dat hele kleine randje van de remschijf? Er achter komen waar het vandaan komt is voormij onmogelijk. Als ik erin rijd, kan ik er niet bij komen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Natuurlijk kan een remblok aanlopen op een rand van de schijf. Vlakke blokken en vlakke schijven zullen elkaar niet blijven raken als alles netjes gangbaar is.

Trust (0), 12 jaar geleden

Ooit iets degelijks meegemaakt met een Simca (ja , lang geleden) bij lage snelheden ook een vaag geluid van de wielen .
Kwam van de te brede banden waarvan de hiel over de velgrand stak . Het wrijven van de hiel tegen de velgrand maakte het geluid dat je alleen bij weinig omgevings geluid kon horen .
Zie je dat bij jou de band ook over de velgrand heen steekt , spuit dan eens die randen in met cockpit spray en doe een testrit .
't Is maar een gok .

Peter45nl (0), 12 jaar geleden

Het geluid wordt nu aan beide zijde bochten nemen hoorbaar, maar ook als ie gewoon rechtuit rijdt. De remschijven en blokken zijn vervangen en het geluid blijft.
Ik denk toch aan de wiellagers. Het zijn dubbele lagers (cassette). Zou het kunnen dat als een zijde van het lager meer te lijden heeft gehad, hij bij een apk keuring, het minder geleden lager toch geen speling oplevert? En dat dat geluid alleen hoorbaar is, wanneer je bij een bocht, meer druk op dat lager uitoefend, het geluid ontstaat?

Voordat ik de hele boel ga slopen,.....fuseekogel vervangen, maar dat was niet het euvel. Ook de banden komen niet over de rand. (Inspuiten met cockpitspray,.....binnenzijde van het wiel?)

Peter

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als een wiellager defect is maakt dat geluid.. Naarmate je de snelheid verhoogd zal het geluid toenemen en ook hoger klinken...

Speling voelen bij dit soort lagers zegt niets over de kwaliteit ervan.

stel je voor de baan waar de kogels in lopen is beschadigd(putten). De beschadiging zit meestal in de ring (welke stilstaat) aan de bovenkant. De kant waar de kogels tegen drukken door het gewicht van de auto.. Als je de auto opkrikt en dan de wielen laat draaien zullen de kogels lichttegen de onderkant gedrukt worden. Alleen het gewicht van het wiel met de aandrijfas drukt erop. En dat deel van de baan is (nog) niet beschadigd. dus merk je niets...


Trek nu je konclusie???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Santa Fe of stel zelf een nieuwe vraag.