Beste allemaal,
Een paar maanden terug ben ik in het bezit gekomen van een hyundai Scoupe uit 95 met rond de 160000km op de teller. Een leuke 1e auto maar met een probleempje. al snel kwam ik er achter dat de auto ergens olie kwijtraakte (zo'n liter per 1000km) Na een 100 kilometer snelweg rijden werd ik door een olievlek op de parkeerplaats op gewezen dat de auto olie naar buiten lekte. Dit bleek aan de voorkant van het blok te zijn, en specifiek de rechter hoek. (De motor is helemaal tot boven toe vettig)
Na wat gezoek op het internet en wat heen en weer gebel met verschillende garages heb ik de pakking van het kleppen deksel en de oliesensor buiten op het blok vervangen. Maar nog steeds lekt er olie weg. Nou ben ik heel bang dat het de koppakking is die vanuit het oliekanaal naar buiten lekt. Maar ik heb me laten vertellen dat dit heel zelden voor komt.
De koelvloeistof is bruin en vettig maar het niveau lijkt wel op pijl te blijven. Ook heb ik de vuldop van de olie even bekeken en daar vind ik bijna geen witte aanslag op en de peilstok is ook schoon. Wel heeft de auto 3/4 jaar stilgestaan voordat ik er in ben gaan rijden.
Graag jullie mening hierover.
Met vriendelijke groet,
Robbert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
eerste vraag hoeveel verbruikt hij nu
koppaking kun je op een beun-de-haas manier checken door kvs dop af te draaien en gas te geven
stijgt het niveau dan koppakking haast zeker lek
het probleem is dat je dit vaak met warme motor doet en dat er durk in kvs-systeem staat zodoende dat je 100graden warme kvs over je heen kunt krijgen
dus als je het doet neem voorzorgmaatregelen ter voorkoming
dejuiste manier is druk te zetten op de cilinder er mag geen lucht in het kvs systeem komen
en ook op andere plekken 15% lek is maximaal aangeraden
zo kun je ook zien of hij bij de kleppen lekt of de zuigerveren, als het laatste is dan is dit de rede van olieverbruik
met een slordige 300euro aan rotzooi wat je totaal in de motor moet gooien en nieuwe bougies
dan kun je het probleem verkleinen
tenminste een maat van mij gaat dat doen met zijn alfa romeo 147 2.0 twinspark (bougies alleen 500euro)
je zult dan met forte moeten kijken of je alleen de spul pakt voor de zuigerveren
mijn maat doet meteen alles (automonteur vandaar) om zeker te zijn
verder witte aanslag op dop betekent niet dat je kvs in je olie systeem zit
maar dat degene kleine afstanden rijdt dan verdampt de olie boven tegen aan lange rit, en het is weer goed.
ik zelf rij volvo 480 2.0 heb een verbruik van 2 liter op 10.000km ongeveer, dat zit wel goed en rij ik nog met koude motor volgas, moet je maar niet met de alfa doen wat je ziet het wat het kan gaan kosten
kvs kun je eventueel verversen omdat het bruin is maar eerst kijken of olieniveau probleem opgelost is (zonde als blijkt dat het in de kvs-systeem verdwijnt)
[quote=trucker0werner]eerste vraag hoeveel verbruikt hij nu[/quote]
Zoals in de bovenstaande post vermeld, ongeveer 1l op 1000km en met lekkage naar de buitenkant.
Die lektest naar het koelwater die is idd vrij simpel uit te voeren met enige voorzichtigheid. zal ik morgen gelijk even doen. kan ik gelijk het niveau even nakijken want ik heb een tankje waar water door aangezogen word als het niveau iets zou dalen, maar als er idd lucht door het systeem naar boven komt vraag ik me af hoe goed dit aanzuigen nog werkt aangezien de overdruk daar ook weg kan.
[quote=trucker0werner]zo kun je ook zien of hij bij de kleppen lekt of de zuigerveren, als het laatste is dan is dit de rede van olieverbruik
tenminste een maat van mij gaat dat doen met zijn alfa romeo 147 2.0 twinspark (bougies alleen 500euro)[/quote]
Op grond van de hoeveelheid olie die naar buiten lekt zal de lekkage naar binnen minimaal zijn. En 500 euro voor een setje bougies is wel een beetje duur.... meen dat ze hier 3-5 euro stuk kosten ;)
14 jaar
Is de koelvloeistof gewoon waterig of dikke drap? dikke drap wil zeggen dat kvs met olie wordt gemengt. maar dan zal de olie zelf ook bruin moeten zijn. Wat je ook kan doen is je motorblok schoonmaken waar je denkt dat het lekt. (met remreiniger bv.) stukje gaan rijden en die plek in de gaten houden.
Als er olie lekt tussen de kop en de blok kun je er van uit gaan dat hij lek is.
Een koppakkiing die lek is kan altijd.
Vriend van me had ook een scoupe en daar was van alles mis mee. koppakking, zuigerveren, klepsteel hoesjes lek. turbo moertjes die niet vast bleef zitten, lekke airco enz. en op het laatst ging de turbo zelf stuk. toen heeft hij hem weg gedaan. beetje opgelicht door een verkoper. Beetje jammer.
Hoop dat het bij jou niet zo is.
de bougies zijn volgensmij niet duur. je heb gewone bougies. die van de alfa zijn speciale bougies en twinspark. dan is het een duur grapje.
14 jaar
De koelvloeistof is bruin en wat vettig maar niet echt dikker dan normaal, ook staat de radiateur nog keurig vol en krijg ik geen rare stijging in het water wanneer ik gas geef, enkel een beetje vanwege het uitzetten van het water(gekeken met een koude motor). en ook de olie is niet bruin maar keurig op kleur. Verwacht eigenlijk niet dat ie naar de koeling lek is.
Heb het blok gister schoongemaakt en er 60 km mee gereden die dag en daarna was ie tot op de pakking toe vet had ook weer keurig een plasje olie op de motorsteun staan, lijkt me vrij duidelijk denk ik. straks maar even shoppen voor een nieuwe koppakking.
Mijn scoupe is voor de rest helemaal in orde hij heeft wel een rammeltje in het dashboard dat je hoort bij +/- 2500 tpm maar technisch helemaal oke. heeft me nog nooit laten staan, ook me de kou niet. blokje heeft 167K gelopen en zal nog wel ff mee gaan. Alleen mn koppakking die kapot is dan, maar voor 750 eurie mag je niet tobben.
14 jaar
kun je gelijk de dist. riem vervangen. die heb je er nu toch af liggen. en aan de km stand te zien is het al bijna tijd.
Je heb idd geluk mee met je blok. mijn vriend was er minder bij mee;)
veel sterkte met je project:)
14 jaar
Vandaag de koppakking vervangen, was 5 uur en 30 minuten bezig voordat de kop er naast stond. Pakking vervangen en de boel schoongemaakt. Motor zag er voor de rest nog prima uit. Bouten ook gelijk vervangen en distributie riem+ spanrol ook gelijk meegenomen.
Voorlopig nog geen lekkage gedetecteerd alleen loopt de nieuwe distributie net ergens tegen aan en hier moet nog naar gekeken worden voor dat er mee gereden kan worden. lijkt net een stukje van het blok mee te pakken (is op de boven kant niet op de zijkant) lijkt op een beetje roest of iets dergelijks. veil er langs moet genoeg zijn. dus nog een paar uur sleutelen en dan kan er weer mee gereden worden. Blok was voor de rest prima in orde en liep in 1 keer weer.
14 jaar
Probleem van de distri riem is opgelost, de veer die m in geval van het losraken van de stelbouten op spanning houd was losgeraakt en overleden. de nodige onderdelen vernieuwd en de auto is nu weer tip top inorde. De kop gelijk even nagespannen vandaag en de lekkage blijft nog steeds uit, Probleem opgelost dus.
Totale kosten vervangen van de koppakking : 130 (bouten distri set en pakking)
Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar input.
Mvg
Robbert
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Scoupe of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar