auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Hyundai i20 2017: Koppeling pakt hoog en klappert/bokt met heet weer

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: G3LC, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 73

Hallo allemaal,

De koppeling gedraagt zich heel vreemd. Is ongeveer 60.000km geleden vervangen en de auto wordt veelal gebruikt op de snelweg. De koppeling zou in feite niet versleten moeten zijn want ik doe normaliter rustig 200.000km of meer met een koppeling.

Zodra het erg heet wordt zoals de afgelopen dagen (boven de 25 graden) dan begint de koppeling heel erg te bokken en de koppeling pakt letterlijk haast bovenin op. Je zou kunnen zeggen op 90% van de slag van de koppeling. Dit maakt wegrijden uiterst moeilijk.

Met normaal weer (10 of 15 graden bijvoorbeeld), dan bokt hij minder en pakt hij iets lager/beter op om het maar zo te zeggen. Met heet weer wordt alles versterkt.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zou ontluchten kunnen helpen?

Bedankt

Geplaatst door

Abi_35 (105)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het lucht is pakt hij juist meteen , komt niet goed vrij,
Denk dat er met het warme weer teveel wrijving ontstaat op de glijbus van het druklager en deze dus met schokken terug komt , dit is alleen te constateren door de bak er af te halen.

Hallo Kaleido, bedankt voor je reactie, waardeer ik.

Ligt het probleem van het bokken dan aan de glijbuis of aan de lager. In geval van vervanging moet dan de glijbuis mee vervangen worden? Ik hoop dat ik er dan makkelijk aan kan komen (verkrijgen), anders wordt het een probleem.

Waar zou het hoog oppakken dan aan kunnen liggen? Zodra het wat kouder wordt, pakt het iets lager op. Blijft hoog maar wel wat lager.

Bedankt

Abi_35 105

4 jaar

Dat soort klachten houd toch vaak in dat er gedemonteerd moet worden om dan precies te zien waar de fout zit. Er hangt geen olie onder aan de bak ?

Nee, geen olie onder de bak tussen versnellingsbak en motor. Er lekt wel heel lichtjes wat olie tussen de pakking bij het differentieel gedeelte, maar dit zou geen invloed moeten hebben op de koppeling.

Abi_35 105

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i20 of stel zelf een nieuwe vraag.