Hyundai I 20 2016: lambdasonde probleem

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1100, Vermogen (kw): 55

Beste Allen,

Hyundai I 20 gaat in noodloop, uitgelezen met oud lezer, krijg foutcode P2238 O2 sensor positive current control circuit bank 1 sensor 1, foutcode geweest na 30 kilometer gaat het motorlampje branden en terug in noodloop. sensor vervangen, zelfde probleem naar zoveel kilometer maar krijg ik nu nog een extra foutcode P2195 O2 Signal biased/stuck lean bank 1 sensor 1.

Kan mij iemand helpen met die probleem?
Heeft de luchtmassa meter ook niks te maken met de lambda?

Mvg,

Stevem

Steven_3

Geplaatst door Steven_3 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai i20? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

In dit geval heeft de luchtmassa meter niets te maken met de fout van de lambdasonde.
Ik ben bang dat de breedband lambda sonde defect is.
Voor de zekerheid zou ik wel nog even de bedrading controleren.
Als je de sonde vervangt, gebruik dan origineel of op zijn minst een sonde van hetzelfde merk als er inzit.

Steven_3 (0), 3 jaar geleden

Ik heb de lambda vervangen voor katalysator en identiek de zelfde gestoken van bosch met dezelfde nummer en de bedrading gemeten en die was goed, de breed band lambda sonde waar situeert die zich waar kan ik die terug vinden op de wagen?

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

De lambdasonde die je vervangen hebt (voor de katalysator) is die breedband lambda sonde.
Als je na vervangen van de sonde toch weer die fouten krijgt en de bedrading is in orde, dan is de controle eenheid (besturing) voor de lambda sonde defect. Ik ben alleen bang dat de controle eenheid is ingebouwd in de motor-computer.

Een breedband lambdasonde is uiterlijk te herkennen aan het aantal aansluitingen, namelijk meer dan 4.
Of aan de specifieke foutcode met betrekking tot current control. Een ouderwetse "sprong" lambda sonde heeft die foutcodes niet.

Steven_3 (0), 3 jaar geleden

Ik heb de voorste vervangen voor de katalysator en het identiek dezelfde bosch nummer als op de orginele, deze sensor heeft 5 draden.

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

En? Ben je al verder gekomen?

Steven_3 (0), 3 jaar geleden

ik heb de oude er terug ingestoken paar dagen gereden en vele kilometer gedaan geen foutcode meer gekregen en nu na een week terug de foutcode opgekomen. nog steeds in progress

check

Beste antwoord, geplaatst door Steven_3 (0), 2 jaar geleden

Nieuwe lambdasonde geplaatst, geen probleem meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai i20 of stel zelf een nieuwe vraag.