close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Hyundai Lantra: Koppeling probleem

Bouwjaar: 1995

Ik heb een probleem met de koppeling en hoop dat iemand me van goede adviezen kan voorzien.

Ik reed vanmorgen van huis weg toe voelde ik dat het koppelingspedaal wat zwaar liep. Merkte voor de rest geen problemen op en heb er op dat moment geen aandacht aan besteed. Toen ik vanmiddags de auto weer wilde starten kon ik het koppelingspedaal helemaal niet meer indrukken. Auto wilde wel starten (heb schakelaartje onder koppelingspedaal met de hand ingedrukt), vervolgens paar keer achter elkaar pompend pedaal ingedrukt en ineens kon de auto wel weer koppelen. Echter gas geven had weinig effect, koppeling lijkt niet meer goed aan te grijpen. Auto komt bijna niet meer op gang, harder dan 50 rijden is er niet meer bij. Heb auto even verderop langs de kant gezet, motor uitgezet. Vervolgens even later weer het zelfde probleem, kon koppelingspedaal niet meer intrappen, echter toen ik versnelling van 2 naar vrij schakelde lukte dat wel weer. Daarna geen problemen meer gehad met koppelingspedaal, loopt alleen nog steeds iets zwaarder dan normaal. Echter, auto blijft niet meer aangrijpen op de koppeling.

Heb nog de volgende zaken bekeken:
* Auto op handrem, in eerste versnelling, koppeling op laten komen, auto komt niet van zijn plaats maar draait wel in z'n eerste versnelling.
* Vloeistofniveau koppeling lijkt in orde, halve centimeter boven max (is altijd zo geweest). Vloeistof ziet wel beetje zwartig, maar dit is zolang als ik auto heb (+/- jaar) al zo. Zie op cilinder en versnellingsbak geen lekkageplekken.
* Hevel op de versnellingsbak zie ik netjes heen en weer gaan bij koppelen (als ik koppelingspedaal ingedrukt krijg dan).

Weet iemand wat er mis is? Zijn de koppelingsplaten versleten? Vindt het zeer zware koppelen en het plotselinge extreme slippen van de koppeling dan wel een beetje vreemd. Of zou er misschien intern iets zijn losgeschoten waardoor de platen niet meer goed op elkaar gedrukt worden (drukplaten defect wellicht)?

Auto (Lantra 1.5GL uit 1995) heeft +/- 170.000 km gelopen, door de vorige eigenaar (overgenomen op 150.000) altijd netjes bij dealer onderhouden.

Geplaatst door

skippyonline (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi hoofdwaarschijnlijk is er een tangentiaalveer van de koppelings plaat los geschoten dan zit hij tussen vliegwiel en drukgroep en kun je de koppeling niet meer intrappen
groetjes marcel

autozuid 0
badge

18 jaar

Marcel, bedankt voor je reactie. Ik heb de auto weggebracht naar de garage, die hebben hem gerepareerd. Druklager bleek kapot te zijn gegaan en vastgelopen. Tevens was het koppelingsasje krom gegaan, misschien doordat ik daarna nogal hard op de koppeling heb lopen trappen toen ie vast stond. Koppelingsplaten en drukgroep waren nog prima.

skippyonline 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Lantra of stel zelf een nieuwe vraag.