Op de snelweg (met een snelheid van 100 km/u) is er plotseling een tik in de motor gekomen. Direct aan de kant gezet en blijkt dat een drijfstanglager kapot is.
Ik heb direct olie gepeild, en deze stond net onder het bovenste streepje.
Elke 7.500 olie ververst en de olie zat er pas 2500 km in. (gebruikte olietype Eurol Semisyntetisch 10W40)
De motor heeft 110.000 kilometer gelopen, waarvan ik er 30.000 km van heb gereden. (en ik ben erg voorzichtig met de motor, door de verhalen op dit forum.)
De olie in de carter was erg zwart en de onderdelen waren moeilijk schoon te krijgen.
De olieleiding naar de koeler heb ik een jaar geleden vervangen door hydraulische slang. (kan hierdoor misschien de koel-capaciteit minder zijn geworden?)
Nu voor de zekerheid een L300 motor ingebouwd.
Maar aangezien ik geen oorzaak heb gevonden in het falen van het drijfstanglager, ben ik een beetje bang dat de L300 motor straks hetzelfde lot ondergaat.
Iemand enig idee wat het geweest zou kunnen zijn?
Groeten,
Marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
olie kanaaltje verstopt misschien ?
L 300 motor loopt normaliter niet kapot. Er zijn veel H100 bekend waarvan zonder reden de boel in elkaar draait. Toleranties en gebruikte materialen zijn niet optimaal.
De H100 en H200 blokken zijn een ramp, of met geluk blijven ze draaien.
Mijn H200 nu 122800 op de teller, net als jou voorzichtig met de motor, rustig warm rijden, op tijd olie en filter vervangen, EGR dicht, carterventilatie omgelegd etc.
De oliekoeler bij mij meteen toen ik hem kreeg ( 1 jaar oud) in de tectyl gezet, en controleer dat elke beurt.
De Mitsubishi l300 en l400 blokken zijn een klase of 3 beter ;)
Tot nu toe geluk met de mijne, er zijn H200 blokken met meer als 250000 km op de teller, hoop dat ik ook zoveel geluk heb.
Cor
[quote=Hans4040]olie kanaaltje verstopt misschien ?[/quote]
Het kanaaltje is vrij groot (6 mm) en op het eerste gezicht geen verstopping.
Marco,
Het ligt bij de Hyundai aan de lagere kwaliteit lagerschalen, en grotere toleranties.
Je nieuwe blok van Mitsubishi zal geen probleem opleveren, veel beter van kwaliteit.
Cor
Bedankt voor het geruststellende antwoord. Maar ik zal toch voorzichtig blijven doen.
Groeten,
Marco
Hallo,
Ik lees dat je met Eurol olie reed. Dit is zeker niet de beste olie. Eurol is een bedrijf dat olie in partijen opkoopt, dus de olie kan goed of minder zijn. En als je een motor hebt die niet te best is en daar ook nog slechte olie in kiepert...........
18 jaar
Er is geen slechte olie op de markt.
De olie zal moeten voldoen aan de SAE norm, de duurdere olieen zal wat meer/andere dopes in zitten als de normale olie.
Vervangen van de olie en filter tenminste om de 7500 km en bij zwaardere belasting wat sneller.
Blijft het feit dat de materialen en toleranties anders zijn als de Mitsubishi blokken, en daar zit ook het probleem.
Met zijn nieuwe Mitsubishi blok, en de onderhoudsintervallen welke daarbij horen zit ie wel goed ;)
Euh, geen slechte olie op de markt? De SAE is een minimum eis. Je moet kijken naar de API en de GL aanduidingen. Die normeringen liggen beduidend hoger. Ik blijf erbij dat dit geval had kunnen worden voorkomen met een goede olie.
Je moet voor de grap eens gaan kijken bij het tractorpullen, die gasten met Eurol draaien iedere keer hun lagers in de soep.
18 jaar
Ik geloof dat er met tractorpullen toch wel heel andere krachten spelen en totaal ander blokken worden gebruikt...
Het is hetzelfde verhaal als de "Hema en Aldi" olie.
Ik denk niet dat deze firma;s zitten te wachten op een stroom van claims van gebruikers met een in de soep gelopen motor...
Omdat ik bij diverse grote oliemaatschappijen heb gewerkt als pijplasser/1e monteur weet ik dat er veel overtollige motorolie van uitstekende kwaliteit wordt doorverkocht an deze grootgrutters voor een lagere prijs.
Nogmaals, gebruik de olie voor je auto welke voldoet aan de SAE norm van je auto, voor het prijsverschil kan je zelfs 2 x vervangen, wat voor de auto zoals bedoeld door de schrijver van dit draadje van belang is.
Beter wat vaker vervangen, haal je het slijpsel uit het blok, en blijft de smering goed, en is de olie minder vervuild.
Met duurdere olie erin wordt de verversingstermijn wel eens wat verlegd...
Bij de Hyundai, welke ik ook heb, maar dan de H200 is het meer van belang om het slijpsel van de mindere kwaliteit lagers etc uit het blok te halen/houden, vandaar de vakere olieverversing.
Om de 7500 km maximaal verversen....
Omdat ik ook de EGR klep heb gedicht en de carterventilatie heb omgelegd buiten het inlaattraject om komt er bij mij minder troep in het blok, maar toch elke 7500 km of erder wordt de olie ververst.
Verder heeft hij nu een Mitsubishi blok in de auto, dus speelt dat verhaal minder van de slechtere kwaliteit van de materialen en groffere speling in de Hyundai blokken.
Groet,
Cor
Willem jonge, je moet nog veel leren! Bij een H100 is het wel degelijk een kwaal dat ze zomaar doormidden liggen. Je kan er wel olie van goud in kieperen, maar dat maakt niet uit! Als je een H100 heel wilt houden moet je er mee omgaan zoals Cor omschrijft! Alleen dan maak je een kans.
Het is een kwestie van afwachten wanneer de motor ermee kapt, en thats it!
Wellicht moet je voordat je raad geeft ff goed informeren over welk merk de vraag gaat.........
De meeste insiders hier kennen het H100 verhaal dan ook al uit hun hoofd!
Sytze
[quote=willemv]Euh, geen slechte olie op de markt? De SAE is een minimum eis. Je moet kijken naar de API en de GL aanduidingen. Die normeringen liggen beduidend hoger. Ik blijf erbij dat dit geval had kunnen worden voorkomen met een goede olie.
Je moet voor de grap eens gaan kijken bij het tractorpullen, die gasten met Eurol draaien iedere keer hun lagers in de soep.[/quote]
ach willem toch! waar haal je die nonsens vandaan? slechte olie ken ik niet, ken wel div merken die doormiddel van sponsoring en relame's hun naam weten hoog te houden, en je weet? sponsoring en recame kosten heel veel centjes en daar betaal JIJ fors aan mee, en om dat ik dat begrijp, betaal ik NIET te veel..
een autofabrikant schijft slechts een specificatie voor, en niet specifiek een merk, indien men zich daar aan houd is er niks aan de hand... zelfs niet met het tractorpullen!! neem aan dat het verhaal CASTROL dan ook uit het DUIMPJE is gezogen...
paul,
Marco
Dit Komt Omdat Bij Deze Motoren De Olieleiding Vanaf De Pomp Te Klein Is En Deze Dichtslipt
Dit Euvel Is Te Voorkomen Door Er Een Leiding Met Een Grotere Diameter Teplaatsen ,en Ook Regelmatig Olie Verversen
Gr Luis
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai H100 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar